Oanvänd cykelram
Oanvänd cykelram
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har kommit över en oanvänd ram med okänt fabrikat. Lacken är i nyskick på de flesta ställena. Någon som vågar ge sig på fabrikat- och årsbestämning?
http://imageshack.us/g/812/dsc02410f.jpg/ <!-- </EdIndex> --></div>
http://imageshack.us/g/812/dsc02410f.jpg/ <!-- </EdIndex> --></div>
Re: Oanvänd cykelram
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Som jag ser kan det lika väl, eller snarare, vara en begagnad cykel som varit på omlackering för att sedan aldrig blivit hopsatt igen och om det varit en "reservdel" skulle den saknat ramnummer.
Priset blev nästan detsamma som en ny cykel men vissa valde den här totala genomgången ändå. Har en (1) sådan cykel själv.
När jag ser på hjulets infästning i bakgaffeln och rören upp till sadeln så tror jag det är en sen 30-tals eller 40-tals cykel. 30-tals cyklar hade sällan "fästöron" för pakethållare och bakskärm i bakgaffeln. Tyvärr är det täckt av papper på bilden. På bakgaffelns bredd kan du även se om det är en standard- eller "ballong" cykel. 26" herrcyklar hade också ofta högre ram vilket syns genom att de två smala rören som går från sadeln till bakhjulet ser längre ut i den övre delen där de går helt parallellt. <!-- </EdIndex> --></div>
Hur kan du vara så säker på att det är en oanvänd ram?Rolle skrev:Har kommit över en oanvänd ram med okänt fabrikat. Lacken är i nyskick på de flesta ställena. Någon som vågar ge sig på fabrikat- och årsbestämning?
http://imageshack.us/g/812/dsc02410f.jpg/
Som jag ser kan det lika väl, eller snarare, vara en begagnad cykel som varit på omlackering för att sedan aldrig blivit hopsatt igen och om det varit en "reservdel" skulle den saknat ramnummer.
Priset blev nästan detsamma som en ny cykel men vissa valde den här totala genomgången ändå. Har en (1) sådan cykel själv.
När jag ser på hjulets infästning i bakgaffeln och rören upp till sadeln så tror jag det är en sen 30-tals eller 40-tals cykel. 30-tals cyklar hade sällan "fästöron" för pakethållare och bakskärm i bakgaffeln. Tyvärr är det täckt av papper på bilden. På bakgaffelns bredd kan du även se om det är en standard- eller "ballong" cykel. 26" herrcyklar hade också ofta högre ram vilket syns genom att de två smala rören som går från sadeln till bakhjulet ser längre ut i den övre delen där de går helt parallellt. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gissar på 30 talet.
blir väl spännande att hitta delar som passar
kul när det blir klart <!-- </EdIndex> --></div>
blir väl spännande att hitta delar som passar
kul när det blir klart <!-- </EdIndex> --></div>
Min första moppe RAKET -> http://cylinderloppet.zoomin.se/P3244400
Lyssna På Veckans Låt ----> http://cylinderloppet.zoomin.se/A145568
Lyssna På Veckans Låt ----> http://cylinderloppet.zoomin.se/A145568
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Framgaffeln är rundad i "kronan", så den är väl från före 1940-talet. Men sen är det ju bakgaffeln, och DEN är rejält gammal, med den gaffelända. Jag har bara haft én cykel som såg ut så där, och den var från -28.
Troligen har framgaffeln inte öppna änder, men bara hål för framaxeln. <!-- </EdIndex> --></div>
Troligen har framgaffeln inte öppna änder, men bara hål för framaxeln. <!-- </EdIndex> --></div>
- knilsknilsson
- Forumsponsor
- Inlägg: 1361
- Blev medlem: 08 nov 2009, 00:00
- Ort: Oskarshamn
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Min Hermes 1932 har samma typ av bakgaffel.
En bild:

Här är en ganska lik:
http://www.cykelhistoriska.se/hermes35.html
Det går inte se på dina bilder om ramen har "hermesvingar". Har den det är det en hermes-ram.
Enligt boken "Älskade cykel har denna typ av bakgaffel används sedan tidigt 1890-tal.
Det står även: "Under 1930-talets andra hälft fanns det fler färger att välja mellan, som mörkt röda, gröna eller blåa nyanser." <!-- </EdIndex> --></div>
En bild:

Här är en ganska lik:
http://www.cykelhistoriska.se/hermes35.html
Det går inte se på dina bilder om ramen har "hermesvingar". Har den det är det en hermes-ram.
Enligt boken "Älskade cykel har denna typ av bakgaffel används sedan tidigt 1890-tal.
Det står även: "Under 1930-talets andra hälft fanns det fler färger att välja mellan, som mörkt röda, gröna eller blåa nyanser." <!-- </EdIndex> --></div>
Adam Karlsson
Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Skulle försöka få bort lite ytrost med svinto och till råga på allt så kom det färg på stålullen. Lacken kan väl då ej vara ugnstorkad eller ugnshärdad? <!-- </EdIndex> --></div>
Det är inte tänkt att ramen ska bli komplett, inte ens avplockad kräppapperet. Skickade en fråga till Cykelhistoriska för att få lite mer klarhet i detta. Han svarade att det var ovanligt (?) att cyklarna från 20-30-talet var lackerade i en färg och detta kunde vara en s.k. köpt ram, d.v.s. att någon cykelreparatör har köpt en tom ram från t.ex. Nymans, för att sedan lackera den. Kände nämligen inget emblem på styrstam.Dan L skrev:Gissar på 30 talet.
blir väl spännande att hitta delar som passar
kul när det blir klart
Skulle försöka få bort lite ytrost med svinto och till råga på allt så kom det färg på stålullen. Lacken kan väl då ej vara ugnstorkad eller ugnshärdad? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Enligt min åsikt går det inte att avgöra om ramen är 30-tal eller äldre, man får gå på "känsla" när man ser den, om den känns grov och ger lite handgjort intryck kan den vara mellan 10-30-tal. Ramnumret är inte Nymans, alldeles för lågt för att passa in på Nymans, eftersom de säkerligen var uppe i över 500 de första två åren, dvs 1890-talets slut.
Om ramens nedre bakgaffel rör är halvmåneformade i profil med den platta sidan inåt kan det tyda på 1910-tal.
jag tror, att det rör sig om en fabriksrenoverad ram, färgsättningen med ganska grova vita ränder är inte ovanlig på fabriksrenoverad cyklar som gjordes vid på 1940-talet. utifrån bilderna enbart, känns det som 1930-tal.
Har den inga ramornament kan det tyda på en lågpriscykel eller möjligen en sats som man kunde köpa om man ville bygga ihop en egen cykel, inte heller ovanligt på 20-30-talet. Man kunde även köpa ramar med vevparti
och framgaffel inmonterat och sedan välja resten själv. Men det kan även röra sig om ett liten källarmärke med en ram som blivit över. Min slutkläm blir: 30-tal, förmodligen ram för liten cykelhandlare med eget märke, eler ngon form av fabriksrenovering. <!-- </EdIndex> --></div>
Om ramens nedre bakgaffel rör är halvmåneformade i profil med den platta sidan inåt kan det tyda på 1910-tal.
jag tror, att det rör sig om en fabriksrenoverad ram, färgsättningen med ganska grova vita ränder är inte ovanlig på fabriksrenoverad cyklar som gjordes vid på 1940-talet. utifrån bilderna enbart, känns det som 1930-tal.
Har den inga ramornament kan det tyda på en lågpriscykel eller möjligen en sats som man kunde köpa om man ville bygga ihop en egen cykel, inte heller ovanligt på 20-30-talet. Man kunde även köpa ramar med vevparti
och framgaffel inmonterat och sedan välja resten själv. Men det kan även röra sig om ett liten källarmärke med en ram som blivit över. Min slutkläm blir: 30-tal, förmodligen ram för liten cykelhandlare med eget märke, eler ngon form av fabriksrenovering. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag kan inte vara helt säker på att den inte har något frontemblem eftersom papperet sitter kvar där, men som jag känt så finns det inget. Jo, det har jag också tänkt, d.v.s. att ramen blivit renoverad eller köpt av någon liten cykelhandlare. <!-- </EdIndex> --></div>