<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->funderar nu lite på om man kan byta själva växelstången i en 3 växlad handväxel motor utan att klyva motorn?? finns det några knep för detta? måste byta den då de gängat ner den till M5 o sedan gjort en värdelös mutter till detta.
tacksam för tips i detta fallet.
Hälsningar Niklas <!-- </EdIndex> --></div>
bekymmer med växelstång.
-
bekymmer med växelstång.
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->växelstången till 3hand är m5 i båda ändar orginal. och bara ett mejselspår att dra åt muttern med.
Om du ska byta den så lägg motorn med högersidan neråt. du behöver troligen en liten rörtång eller dylikt att lossa stången med för orginal är den nitad bakom växelkilen. lägg i treans växel så växelkilen ligger i botten på axelm. skruva ur gamla stången och skruva direkt dit den nya. jag har nåt minne av att det finns nån special loctite som fastnar på oljiga ytor, kan vara en god ide. om du sen plockar bort kopplingen så kan du sticka in en körnare och nita stången från baksidan. då är det bra med en medhjälpare som kan hålla i motorn så man kan stödja växelstången mot ett städ och slipper belasta kilen och dreven med smällarna när man nitar. tänk på att skruva i stången med det lilla hålet i ändan innåt, det är till för att göra det lättare att nita. stången till 3hand är i princip liksidiga annars.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Om du ska byta den så lägg motorn med högersidan neråt. du behöver troligen en liten rörtång eller dylikt att lossa stången med för orginal är den nitad bakom växelkilen. lägg i treans växel så växelkilen ligger i botten på axelm. skruva ur gamla stången och skruva direkt dit den nya. jag har nåt minne av att det finns nån special loctite som fastnar på oljiga ytor, kan vara en god ide. om du sen plockar bort kopplingen så kan du sticka in en körnare och nita stången från baksidan. då är det bra med en medhjälpare som kan hålla i motorn så man kan stödja växelstången mot ett städ och slipper belasta kilen och dreven med smällarna när man nitar. tänk på att skruva i stången med det lilla hålet i ändan innåt, det är till för att göra det lättare att nita. stången till 3hand är i princip liksidiga annars.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
-
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
konstaterade de ja med nu. mutter samt friskare växelstng får ja till veckan sen skall de justeras o monteras wirear! <!-- </EdIndex> --></div>tompa skrev:Det är bl.A. därför det är en speciell mutter till den motorn
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248