Sida 1 av 2
Sachs Stamo 75
Postat: 05 jul 2011, 14:28
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag startar en särskild tråd om den här motorn som verkar intressant i sammanhanget.
Har nu kollat i min låda och där fanns faktiskt två motorer i delar. En sliten, som suttit på en jordfräs och en i fint skick med grovregulator, Bing strypspjällförgasare och i horisontalutförande med fot.
Tyvärr ser det ut att skita sej med moppekonverteringen men återkommer om det senare.
Inget var ju omöjlig bara viljan fanns, sa ju braxmatte

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 05 jul 2011, 22:40
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tror jag provade och lämnade övningarna.
Annars smart motor som går att köra åt två håll efter ändring av tändningen. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 05 jul 2011, 23:26
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Tror jag provade och lämnade övningarna.
Tyvärr förstår jag dig nog...

Alla mått tycks stämma överens
utom just cylinderfoten som är ett nummer för stor.

Annars är det samma hålbild på cylinderfoten, det är bara att den är något större.
Jag är dålig på Sachs sista motorer eftersom jag inte sysslade med mopeder just då men det ska finnas en Sachs mopedmotor som kallas "EKF-motorn" och som ska ha ett annorlunda hål för cylinderfoten. Jag undrar bara om hålet är större eller är det endast hålbilden som skiljer sig mot de äldre motorerna?
Min Stamo 75 cylle går helt enkelt inte ner i Sachsmoppemotorn. Hålet måste vara lite större för att rymma den runda fodernederkanten och så måste avstånden vara lite större mellan de korta pinnbultarna på moppemotorns block.
Snälla, svara någon som kan!

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 05 jul 2011, 23:38
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo EKF har ett helt annat cylinderfäste . Det finns nya 8occ cylindrar som passar rakt av.
Angående att hålet på en vanlig motor är för litet så kan man fräsa
och om inte godset räcker till så kan man svetsa i lite...
inget är omöjligt <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 06 jul 2011, 00:03
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Braxmatte skrev:Jo EKF har ett helt annat cylinderfäste . Det finns nya 8occ cylindrar som passar rakt av.
När kom EKF-motorn och vilka mopeder har den? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 06 jul 2011, 01:22
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det finns ingen svensk moped med EKF motor <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 06 jul 2011, 07:45
av patrikh
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vet ju inte hur mycket det diffar, men kan du inte slipa upp i blocket så cylinderkjolen går ner? Eller svarva ner kjolen lite, beroende på hur tjock den är.
Och om det inte skiljer så mycket på pinnbultarna, kan du kanske fila upp hålen lite så dom blir avlånga? Kanske inte superseriöst men bra mycket enklare än att göra ny bultdelning. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 06 jul 2011, 09:13
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmm.... Jag ska mäta lite mer noggrant... Tyckte bara det var tråktigt med cylinderfoten när höjder, portar m.m. stämde exakt. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 06 jul 2011, 11:29
av patrikh
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag antar att den är lite vassare/större borr eftersom du vill ha på den cyllen?
Lägg gärna upp lite bilder

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 06 jul 2011, 11:49
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
patrikh skrev:Jag antar att den är lite vassare/större borr eftersom du vill ha på den cyllen?
Lägg gärna upp lite bilder

Inte vassare men lite starkare önskas. Fördelen som jag ser det är att effekten ökar fastän med bibehållet varvtal.
Sachs Stamo 75 ger 2,5 hk vid 4500 r/m i toppeffekt vilket är ungefär samma varvtal som en otrimmad moped.
Den kontinuerliga effekten, alltså tillåtet effektuttag vid ex. båtdrift är 1,75 hk vid 3000 r/m. Vilket också är ett vanligt varvtal för ex. vis ett elverk.
Fördelen, som jag ser det, är att mopeden kommer låta otrimmad men den är i själva verket 3 x standardeffekten (3x0,8=2,4).
Jo, det kommer bilder men displayen på digitalkameran har pajat så dom kanske inte blir så bra.
Lite synd att "bolt on" planerna gick om intet för en av cylindrarna med kolv är som ny.
Den andra glappar kolven rejält i cylindern. Det är motorn till en jordfräs och de fick ofta leva ett hårt liv i handelsträdgårdar och liknande. Det är också ogynnsam miljö då dammet från jorden ryker rejält om det är torrt. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 06 jul 2011, 12:44
av patrikh
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Googlade och hittade lite bilder:
Ser ju lite roiligare ut än en originalcylle, är den på 75cc eller luras man av namnet? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 06 jul 2011, 14:15
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Japp, det är delar till en Sachs Stamo 75 och på 76 kubikcentimeter för att vara exakt.
På bilden ser du även det tillverkaren kallar "Bing strypspjällförgasare" den förgasaren på bilden har flänsfäste och är direktmonterad på cylindern. Mina har istället rörfäste och (kort) insugningsrör.
Jag tror du kan syfta på bilden att cylinderfotsflänsen är för stor för mopedmotorn.
Det fanns även Sachs Stamo 50 men om den cylindern passar direkt på mopedmotorn vet jag ej. Hur som helst ger den ingen volymökning men alldeles säkert effektökning efter som den inte är strypt. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 06 jul 2011, 14:40
av Amarace
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmm, jag hade precis likadan cylinder när jag var 13-15 år, men den var 45mm kolv till, funderade då just på att sätta den på en moppemotor, men det sket sig på att den inte gick ner i vevhuset, annars stämde allt.
Men den har jag för mig kom från en Motorsåg, en Dolmar om jag inte minns fel (en sån som man vrider svärdet på), satt en Pallas förgasare på den med insugningsrör.
Men jag kan blanda ihop det med nån annan, höll på med så mycket experimenterande då

En motorsåg var det iallafall.
(och dom motorsågar jag hade var Dolmar, Husqvarna, Mc Cullogh, Partner, alla väldigt gamla) <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 06 jul 2011, 15:52
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det var nog en Dolmar för dom har koppling till Fichtel & Sachs.
För övrigt kommer du med ett intressant perspektiv och det är just gamla motorsågar som hade motorvolymer på så där 50-90 kubik och med cylinderfotsfläns liksom Sachs mopedmotorer.
Har haft mycket sådant tidigare men inte mycket kvar. Finns någon Jonsered Raketare och en Husqvarna 90 kvar vet jag säkert i alla fall. Lösa delar har jag tyvärr tidigare slängt det mesta av men någon låda membranförgasare finns i alla fall kvar. Har också några lådor sent 70-tals HVA, 40, 44 och 444 och allt vad de nu hette.... <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 06 jul 2011, 17:58
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu har jag kollat på en EKF, cylindern passar rakt ner. Betyder att den passar även på 505 motorn och på alla med kedjan på höger sida, 4,5, och 6 växlade.
Dessutom passar cylindrarna från dom + Athena 80 på Stamon. Till vilken nytta är en annan sak.
Slaglängden i EKF orginal är 44 mm. <!-- </EdIndex> --></div>