Stefa tändsystem

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
fredrök
Inlägg: 47
Blev medlem: 08 maj 2010, 23:00
Ort: Stockholm

Stefa tändsystem

Inlägg av fredrök »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hej!

jag har en flinta motor med stefa tändsystem. på koplingsschemat står det 15 + 3 + 8 men från generatorspolen går det bara två kablar, var tar resten av effekten vägen? går den till tändspolen eller?

/Fredrök <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En lagändring alldeles i början av sextiotalet gjorde att tillverkarna var tvungna att konstruera separerade system för fram- respektive bakljus.

STEFA valde då ett system med två sammankopplade lindningar i svänghjulsmagnetens belysningspole och där separeringen också integrerades mekaniskt i ljusomkopplaren men exakt hur det fungerar har jag tyvärr aldrig satt mig in i.

Tyska Bosch å sin sida konstruerade ett betydligt enklare system utan rörliga delar och där kopplingen mellan systemen sker genom induktion.


När jag var sexton märkte jag att 24 Volt lampa höll bäst för baklyset på min metallicblå Zündapp KS100 -69. :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar