hjälp med felsökning, sachs 2vxl

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Oldie
Inlägg: 750
Blev medlem: 06 dec 2010, 00:00
Ort: Växjö

hjälp med felsökning, sachs 2vxl

Inlägg av Oldie »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har som ni kanske sett gjort i ordning en crescent 2000 men nu strular motorn.

Motorn som strular är en
Sachs 2vxl hand tramp, 12mm bing, 3,5hk cylinder.


Problemet är när man närmar sig max fart så rycker den, kan även hända innan man når max. Precis som om den
inte tänder riktigt, den känns även lite "slö" inte lika rapp som min andra 2000 som har samma setup.



Jag har testat att byta tändstift (B6HS), förgasare utan att det gjort någon skillnad..
Jag har även letat efter "tjuvluft" utan att hittat något.
Nu har jag beställt en nya konding -kan det vara problemet? <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2764
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Rycker den i vx lådan, eller i förbränninge= förgasaren eller tändningsfel <!-- </EdIndex> --></div>
Oldie
Inlägg: 750
Blev medlem: 06 dec 2010, 00:00
Ort: Växjö

Inlägg av Oldie »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->förbränningen <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2764
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kolla munstycket, speciellt dom små hålen på sidan,

många brukar dra dessa stackars munstycken med största möjliga skiftnyckel så dom små hålen blir ovala,

med följd att motorn får för lite soppa <!-- </EdIndex> --></div>
bo_man
Inlägg: 44
Blev medlem: 05 sep 2009, 23:00

Inlägg av bo_man »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag skulle se över tändningen och pröva olika brytaravstånd
för att lokalisera felet. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan det vara så att den fyrtaktar?
För stort munstycke, slitna flottördelar eller smuts i sätet eller dåliga/oljiga brytare.

Men eftersom det inträffar mest på maxgas så tror jag att det är för stort munstycke. Jag kör på fast munstycke på Raketerna/saxopederna för att slippa fyrtaktning. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om man slipar om konan på nålen till ställbara, blir det enklare att justera. Den blir inte lika känslig när man vrider. <!-- </EdIndex> --></div>
Oldie
Inlägg: 750
Blev medlem: 06 dec 2010, 00:00
Ort: Växjö

Inlägg av Oldie »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev:Kan det vara så att den fyrtaktar?
För stort munstycke, slitna flottördelar eller smuts i sätet eller dåliga/oljiga brytare.

Men eftersom det inträffar mest på maxgas så tror jag att det är för stort munstycke. Jag kör på fast munstycke på Raketerna/saxopederna för att slippa fyrtaktning.
Har ställbart munstycke så fyrtaktar gör den inte och förgasaren är helt ny.

Byter konding i helgen funkar inte det så blir det brytarna, kanske dålig kontakt på dem när det går för snabbt.

Tack för alla svar <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar