För fem-sex år sedan köpte jag en Crescent paketcykel, eller Crescent transportcykel 293 som den egentligen heter. Cykeln annonserades på blocket och fanns bara någon knapp mil bort. De begärde 4' för den men jag ringde ändå för jag var extra sugen på sådana då. Någon bil hade jag inte vid det tillfället och efter någon timme så bara stod dom här utanför med cykeln hängande bakpå en bil. Vet inte riktigt vad som hände men efter en stund hade dom åkt och jag stod där med cykeln och cirka 2' fattigare.... Jag kunde helt enkelt inte stå emot men det är ändå något särskilt med den cykeln för den verkar ytterst lite använd men å andra sidan har den stått ute en längre tid. Den är inte direkt dålig men det syns ändå. Cykeln är grå till färgen och jag tror det är någon av de sista årgångarna de tillverkades. Har kollat navhylsa och vev men minns inte exakt årtal just nu men sent femtiotal är det i alla fall. Jag cyklade med den då och då den sommaren men på hösten blev den lätt demonterad och undanställd vilket den är fortfarande.
Den här paketcykeln känns annorlunda att cykla på än en vanlig cykel. Styret är bredare och så är det en annan känsla när man svänger men man vänjer sig efter ett tag. Det går också lasta ruggigt mycket där fram utan att cykeln känns instabil. Parkeringsstödet är kanon för det är mycket kraftigt och sitter omedelbart under pakethållaren fram så med stödet nedfällt blir det nästan som att ställa saker på en kraftig bänk...
I våras fick jag tag på en s.k. "navmotor" som komplett hjul, 24" tror jag... Det är i alla fall ungefär samma storlek som på paketcykeln. Det lär vara något fel på navmotorn men jag tror att jag fixar det. Nu har jag fått en idé att montera den här motorn på paketcykeln och ett bilbatteri ovanför pedalveven. Jag har också fått tag på en pedalvev från en JLO FP50 motor som är lite bredare så batteriet får plats mellan pedalcirklarna. Ska absolut inte göra någon åverkan på cykeln utan de här extra delarna blir klamrade fast. Hur det blir med pådragsreglaget vet jag inte riktigt än men antingen blir det enkel strömbrytare eller reglerbart fartreglage.
Det jag undrar över är resultatet. Kommer det fortfarande vara en cykel eller har den plötsligt blivit en moped?
Är det en moped måste jag ju ha både hjälm och trafikförsäkring. Hjälm är väl OK, för åkdonet har ju blivit ett trettiotal kilo tyngre, men betala trafikförsäkring på någon tusenlapp för ett fåtal mil om året har jag vare sig lust eller råd med för det höga nöjet att kunna glida in så gott som ljudlöst på en kommande veteranträff....

Här är cykeln....

och här är en s.k. navmotor:
http://www.motorkonsult.se/hjul/hjul.htm <!-- </EdIndex> --></div>