Gjorde jag rätt eller fel?

Intressant andybee, jag tror dej....andybee skrev:Cykeln är från ca 1925-1930, man kan se det på svartlackerat kedjeskydd, framskärmens längd, sadel, styre mm. Gissar på att det bara finns kanske 5 kvar i detta skick från denna tidsperiod oavsett märke eller modell.
Nej, inte skröna. Det låter snarare precis som det var då. Inte vem som helst kunde köpa en cykel och inte var som helst heller för den delen. Det skulle nog dröja åtminstone ett par-tre årtionden till...andybee skrev:Där hittades två mycket fina och helt orörda amerikanska cyklar, en herr och en dam, som greveparet köpt på 1890-talets slut. Märket är Wolf American. De är i makalöst fint skick.
För de som tror detta är en skröna,....
I norra skåneVart ungefär bor du?
Nej, en del hade enbart dekaler, vissa lär varit helt utan märke, men det tror jag är ovanligt, man ville ju framhäva cykeln så mycket som möjligt."Är du helt säker på att alla gamla cyklar hade rammärken?"
""Det ser ut att vara två så gott som identiskt lika cyklar sett på ramarna. Den ena har dock mer flat bakskärm och den andra något rundare. Till en av cyklarna finns framskärm och den slutar vid gaffeln som de gjorde på gamla cyklar. Till båda cyklarna finns läderväskan för verktyg och båda väskorna är i gott skick för sin ålder. Även verktygen finns. Kollade bara lite hastigt den här gången också och såg att ett bakhjul hade New Departure frihjulsnav liksom min Emmaboda Original II också hade.
Framgaffeln har lite större runda hål för framaxeln och gafflarna är förnicklade dock ej i nyskick.
Den ena cykeln (den som inte är slipad) är nästan inte rörd eller demonterad. Bara framhjulet och pedalerna är borttagna och kedjeskyddet, om det nu funnits något sådant. Det finns ett svart kedjeskydd i kartongen men det ser "svenskt" ut och inte original. Bakskärmen är den flatare typen och ett gammal "kjolskydd" är kvar trots det är en herrcykel. Kjolskyddet är faktiskt helt och verkar vara av någon sorts galon. Bak finns en pakethållare av svensktyp som verkar monterad senare. Båda cyklarna har också pakethållare fram men jag ser det är extra tillbehör. Inga baklysen, endast rött "kattöga". I kartongen finns framlykta och ett lyktfäste för gaffelmontering.
Jag tror de här cyklarna är import och säkert tillverkade i England eller Amerika. Genomgående har ramarnas rör större diameter än "svenskcyklar".
Ang ramnumrena, de korta siffrorna kan antyda en liten lokal tillverkare, det leder nog inte vidare, tyvärr. Det andra ramnumret med samma nummer på klämman för styrstolpen är intressant, vissa större tillverkare hade det så under 10-talet, det kan leda vidare."Under ett av vevpartierna såg jag ett nummer som verkade tresiffrigt.
Ramnumret är instansat under vevhylsan och på klämman för styrstolpen. Numret är 22182"