Sachs Stamo
Sachs Stamo
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har monterat en ny webbläsare i kväll så jag kan se Yuotube klipp. Min gamla IE6 funkar inte på Tuben längre och i den ordinarie Firefox vill jag inte ha någon Flash Player för slippa massa påtvingat jag inte vill se... Nu har det blivit en webbläsare till och då en Opera där jag då även installerat Flash Player. Visste inte riktigt vad jag skulle prova med så det fick bli lite motorer....
Här är Sachs Stamo 75. Jag tycker den motorn låter mycket bra. Det låter som det finns kraft genom hela varvtalsregistret och det gillar jag. En lugn och säker tomgång ger förtroende.
http://www.youtube.com/watch?v=L5Y_gi8FBpo
Här är också Sachs Stamo 50. Förmodligen passar cylle, kolv m.m. direkt på mopedmotorn men den jag gillar inte riktigt gången på den här motorn. Den tvekar och verkar kraftlös. Det bara dånar men inget händer liksom.....
http://www.youtube.com/watch?v=TXh2pdCmauo&NR=1
http://www.myholder.de/modules/xcgal/albums/userpics/11641/Holder%20E4%2C%20E4%2C%20E3.JPG
Längst till höger på bilder finns en Holder E4 motorhacka. Det är en sådan som jag har med Sachs Stamo 75 motor. Motorhackan på bilden har dock en annorlunda startapparat som är högre. Vad det är för speciell mackapär vet jag inte...
Jag har kört med den motorhackan en hel del för länge sedan när jag hade potatis i trädgården. Nu är det bara gräs. Motorhackan har jag i alla fall kvar och den står under en bänk i garaget plus att jag har ett par extra motorer i källaren. <!-- </EdIndex> --></div>
Här är Sachs Stamo 75. Jag tycker den motorn låter mycket bra. Det låter som det finns kraft genom hela varvtalsregistret och det gillar jag. En lugn och säker tomgång ger förtroende.
http://www.youtube.com/watch?v=L5Y_gi8FBpo
Här är också Sachs Stamo 50. Förmodligen passar cylle, kolv m.m. direkt på mopedmotorn men den jag gillar inte riktigt gången på den här motorn. Den tvekar och verkar kraftlös. Det bara dånar men inget händer liksom.....
http://www.youtube.com/watch?v=TXh2pdCmauo&NR=1
http://www.myholder.de/modules/xcgal/albums/userpics/11641/Holder%20E4%2C%20E4%2C%20E3.JPG
Längst till höger på bilder finns en Holder E4 motorhacka. Det är en sådan som jag har med Sachs Stamo 75 motor. Motorhackan på bilden har dock en annorlunda startapparat som är högre. Vad det är för speciell mackapär vet jag inte...
Jag har kört med den motorhackan en hel del för länge sedan när jag hade potatis i trädgården. Nu är det bara gräs. Motorhackan har jag i alla fall kvar och den står under en bänk i garaget plus att jag har ett par extra motorer i källaren. <!-- </EdIndex> --></div>
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När jag hör detta så måste jag ta och filma gången på NV20'n med Sachs 150cc någon dag så ni får höra.
Men en stamo skulle gör sig fint i samlingen.
En bekant har nyligen köpt en vibroplatta med stamomotor, vet ej kubiken. <!-- </EdIndex> --></div>
Men en stamo skulle gör sig fint i samlingen.
En bekant har nyligen köpt en vibroplatta med stamomotor, vet ej kubiken. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det låter som jag måste få liv i och filma min motor också
Men ingen Sachs
Inte min men en liknande
http://www.youtube.com/watch?v=LY_EegzFhzY
Cyllen passar på FP50...
Naturligtvis en ILO (ca 60cc)
Cyllen passar på FP50... <!-- </EdIndex> --></div>
Men ingen Sachs
Inte min men en liknande
http://www.youtube.com/watch?v=LY_EegzFhzY
Cyllen passar på FP50...
Naturligtvis en ILO (ca 60cc)
Cyllen passar på FP50... <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers 

-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
När jag var på Motorns Dag fick jag se en Stamo 400 och den satt som drivmotor i en gammal vägvält. Det är den största encylindriga Stamo jag någonsin sett. När jag tidigare kollade på nätet fanns inte så stora Stamo-motorer med på de tyska sajterna.
Här är en på Blocket förresten men jag tycker den är för alldeles för dyr. Jag skulle inte betala det i alla fall.... Verkar inte finnas någon tank heller...
http://www.blocket.se/dalarna/Inombordsmotor_sachs_stamo_400_34810069.htm?ca=15&w=3
Lägg märke till motorn saknar regulator vilket inte heller behövs när den används som drivkälla i en båt. <!-- </EdIndex> --></div>
Sälj den till Rakettjejerna!Conrad Engström skrev:Jag har en Stamo 75 cc hel och fin.
När jag var på Motorns Dag fick jag se en Stamo 400 och den satt som drivmotor i en gammal vägvält. Det är den största encylindriga Stamo jag någonsin sett. När jag tidigare kollade på nätet fanns inte så stora Stamo-motorer med på de tyska sajterna.
Här är en på Blocket förresten men jag tycker den är för alldeles för dyr. Jag skulle inte betala det i alla fall.... Verkar inte finnas någon tank heller...
http://www.blocket.se/dalarna/Inombordsmotor_sachs_stamo_400_34810069.htm?ca=15&w=3
Lägg märke till motorn saknar regulator vilket inte heller behövs när den används som drivkälla i en båt. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På en veteranmarknad för några år sedan såg jag en intruktionsbok till Sachs Stamo 75 ligga på ett bord. En sådan udda sak köper jag direkt bara priset är någorlunda OK och det var det den gången.
I boken står bl.a. att svänghjulet (som är identiskt med mopederna) innehåller magneter av Ferroxdure-typ och det är sådan "tillverkarinformation" som jag speciellt gillar och som kan slinka med i en användarpublikation någon enstaka gång. <!-- </EdIndex> --></div>
I boken står bl.a. att svänghjulet (som är identiskt med mopederna) innehåller magneter av Ferroxdure-typ och det är sådan "tillverkarinformation" som jag speciellt gillar och som kan slinka med i en användarpublikation någon enstaka gång. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Efter lite sökande kunde jag läsa att Ferroxdure magneten är den första magneten som tillverkats av "icke-metall" och är istället av keramisk material. Uppgifterna fanns i en gammal tidning, New Scientist från 1973, och där beskrevs den som den dåtida uppfinning så det är säkert en 50- eller 60-tals produkt. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Kanske inte backväxel är nödvändig då? Eller var det reversibel propeller?
Jag hade en Belos för länge sedan. Den hade en sådan diesel du berättar om fast det var JLO men de var i stort sett likadana. Jag läste på någon JLO historik att det var stor succé när de små tvåtaktsdieslarna presenterades på 50-talet.
Jag hade Belos tvåhjulstraktorn på åttiotalet och skottade snö med den en vinter. Motorn förde ett fruktansvärt oväsen som bara luftkylda dieslar kan göra. Ett "metalliskt" slamrande inifrån motorn så man tror varenda lagring var uppglappad men istället kommer ljudet inifrån cylindern som sedan blir förstärkt med kylflänsarna som en resonanslåda. <!-- </EdIndex> --></div>
Aha, bra som livbåtsmotor. Enkel, lättskött och alltid redo.Conrad Engström skrev:Dom Sachsarna satt ofta i livbåtar.
Fins fortfarande i diselversion med fläkten ovanför.

Kanske inte backväxel är nödvändig då? Eller var det reversibel propeller?
Jag hade en Belos för länge sedan. Den hade en sådan diesel du berättar om fast det var JLO men de var i stort sett likadana. Jag läste på någon JLO historik att det var stor succé när de små tvåtaktsdieslarna presenterades på 50-talet.
Jag hade Belos tvåhjulstraktorn på åttiotalet och skottade snö med den en vinter. Motorn förde ett fruktansvärt oväsen som bara luftkylda dieslar kan göra. Ett "metalliskt" slamrande inifrån motorn så man tror varenda lagring var uppglappad men istället kommer ljudet inifrån cylindern som sedan blir förstärkt med kylflänsarna som en resonanslåda. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här är det en snubbe (fransk?) som leker med en sån där Sachs diesel. Jag tycker de är hemska. Lyssna hela filmen så har ni garanterat tröttnat på att höra eländet. I början av filmen laddar han motorn med en krutpatron för den ska starta lättare. Jag hittade ett par sådan burkar (fulla) på en veteranmarknad för några år sedan. Öppnar man locket luktar det skarp och illa om patronerna. Riktigt vad det är vet jag inte men de måste tända av tryck.
http://www.youtube.com/watch?v=h6ujvdeaOf8
Även i USA gjordes mindre tvåtaktsdieslar. Här är en så'n där öronplåga till....
http://www.youtube.com/watch?v=GoawU3cOD10
Smådieslar är rätt jobbiga men här är en som går rätt behagligt och då blir det också 4-takt. Petter PAZ1 heter den men alla av den här typen är nog ganska lika....
http://www.youtube.com/watch?v=4TAAaWXt74c <!-- </EdIndex> --></div>
http://www.youtube.com/watch?v=h6ujvdeaOf8
Även i USA gjordes mindre tvåtaktsdieslar. Här är en så'n där öronplåga till....
http://www.youtube.com/watch?v=GoawU3cOD10
Smådieslar är rätt jobbiga men här är en som går rätt behagligt och då blir det också 4-takt. Petter PAZ1 heter den men alla av den här typen är nog ganska lika....
http://www.youtube.com/watch?v=4TAAaWXt74c <!-- </EdIndex> --></div>