Börjar med min egen historia.
Var på besök hos min kusin som är 4 år äldre än mig och han bodde då på landet, närmsta ort var Horndal som ligger nära Avesta i dalarna, han bor numera i Horndal.
Han hade då en kompis hemma hos sig och föräldrarna var borta.
Jag visste att han hade en moppe som stod i ladan, en monark topper, svart och vit, med en huskvarna motor.
Jag frågade lite om moppen och om jag inte kunde få prova den.
Kusinen och hans kompis gravade lite och sa får du igång den så.
Jag frågade hur man skulle göra och han talade om att man skulle öppna bensinkran, kicka och en guldfärgad sak man skulle vrida på.
Jag gick och kollade, hittade väl denna guldfärgade sak (det ställbara munstycket).
Drog ut moped på gårdsplanen och fick på något sätt igång den.
Kusinen och hans kompis kom ut och hakorna låg inte långt från gruset på backen.
Hur f-n jag fick en växel och fixade det med kopplingen har jag glömt men, och jag reglerade farten med gashandtaget och slapp trampa som på en cykel.
Moppen drog i väg med en fart som min 11åriga kropp aldrig varit med om på ett tvåhjuligt fordon, kändes som raketfart

Ut på gårdsplanen och i väg på en mycket skumpig färd, hur jag sedan bromsade och klarade mig från att vurpa vet tusan, men på nått sätt fick jag väl till slut stopp på den och hade fått mersmak på detta med moppe.
Vad denna moppe tog vägen sedan vet jag tyvärr inte, tänk om han hade haft kvar den i dag!
Själv köpte jag en DBS Sport från 1970 när jag fyllde moppe, missade att få köpa en customiserad Crescent 2000, någon där hemma som höll i bankboken fick reda på att den var trimmad. <!-- </EdIndex> --></div>