Fösta gången man körde moped

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
DBS

Fösta gången man körde moped

Inlägg av DBS »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tänkte börja en tråd med minnen om när man första gången fick köra en moped.

Börjar med min egen historia.

Var på besök hos min kusin som är 4 år äldre än mig och han bodde då på landet, närmsta ort var Horndal som ligger nära Avesta i dalarna, han bor numera i Horndal.
Han hade då en kompis hemma hos sig och föräldrarna var borta.
Jag visste att han hade en moppe som stod i ladan, en monark topper, svart och vit, med en huskvarna motor.

Jag frågade lite om moppen och om jag inte kunde få prova den.
Kusinen och hans kompis gravade lite och sa får du igång den så.
Jag frågade hur man skulle göra och han talade om att man skulle öppna bensinkran, kicka och en guldfärgad sak man skulle vrida på.
Jag gick och kollade, hittade väl denna guldfärgade sak (det ställbara munstycket).

Drog ut moped på gårdsplanen och fick på något sätt igång den.
Kusinen och hans kompis kom ut och hakorna låg inte långt från gruset på backen.

Hur f-n jag fick en växel och fixade det med kopplingen har jag glömt men, och jag reglerade farten med gashandtaget och slapp trampa som på en cykel.
Moppen drog i väg med en fart som min 11åriga kropp aldrig varit med om på ett tvåhjuligt fordon, kändes som raketfart :wink:.
Ut på gårdsplanen och i väg på en mycket skumpig färd, hur jag sedan bromsade och klarade mig från att vurpa vet tusan, men på nått sätt fick jag väl till slut stopp på den och hade fått mersmak på detta med moppe.

Vad denna moppe tog vägen sedan vet jag tyvärr inte, tänk om han hade haft kvar den i dag!
Själv köpte jag en DBS Sport från 1970 när jag fyllde moppe, missade att få köpa en customiserad Crescent 2000, någon där hemma som höll i bankboken fick reda på att den var trimmad. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Puchen
Kontakt:

Inlägg av Puchen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Brorsan min som är 5 år äldre hade runt 15-16årsåldern en DT50MX sådär lagomt småvässad. Han bad mig en dag att åka oich hämta posten (vid den tiden hade vi postfack att hämta posten från, på byns affär) men jag iddes inte göra det...

"Ja men om du får igång moppen min får du ta den och åka ner på affärn för att hämta posten" (Sträckan var väl c:a 1 km enkel väg)

Glad i hågen tar jag på mig hjälm och kläder och knallar ut till brorsans moppe, börjar kicka några ggr, Brorsan trodde aldrig jag skulle få igång den, var ganska svårstartad, men tji fick han... Jag fick igång aset och var på väg att åka. Rätt som det var känner jag att någon suger fast i packehållarn, kort därefter ser jag att brorsan står där med andan i halsen och sträcker sig efter tändnyckeln... Efter lite övertalning får jag ändå prova den. Gick aningens vingligt men skoj var det. <!-- </EdIndex> --></div>
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
ilogurra

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fick Saxopeden och Ilo.n när jag var 12 tror jag det var, då sa pappa, du får prova Monarken då.
vi drog i gång den, jag drar runt huset, å får gas häng :shock:
å visste inte hur man stängde av så åker in i gungställningen å massa :shock:
till slut blir de stopp på den. å fan va rädd ja va 8)
" SKA ALDRIG KÖRA MOPED IGEN!!!!!!!!!!!" <!-- </EdIndex> --></div>
Neifelheim

Inlägg av Neifelheim »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fick en monkeybike vid när jag var 11, gick dock aldrig, pga okomplett motor. (Honda dax).

Brorsan hade en dt50 som gjorde 80, och höjd var den oxå, men efter att ja lärt mig koppla, bromsa och starta moppen så blev det många mil körda på en grusväg. Det va min historia det :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Skiter i vilket numer, jobba-äta-sova
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Min första gång jag körde var inte en moped det var en 98cc lättviktare,
Min far hade en sån och den fick jag använda när jag var fjorton, (det var på stenåldern inte så många poliser ute då, en fjärdingsman på cykel eller på Ford Anglia år 1952 årsmodell) :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Naeri

Inlägg av Naeri »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag fick en Puch Magnum av min morfar på 4årsdagen. Han är gammal speedwayåkare och tyckte att "klart grabben ska ha en båge!"
4år gammal och allmänt orädd hoppade jag på denlilla motorcykeln som stod och puttrade i trädgården, hittade gashandtaget och gav fullt.

En kort vinglig färd senare stod ett äppelträd i vägen. Jag slutade inte gasa utan hängde mest där i styret medan Puchen klättrade upp mot trädet och till slut välte över mig.
Efter det vågade jag knappt titta åt Magnumens på ett halvår. Men när jag väl vågade mig upp igen och fått lära mig att det finns andra lägen än full gas gick det bra, och snart kunde farsan ta bort nån sorts fiffig strypning vid gashandtaget och enligt mätaren gjorde den drygt 60 knutar.

När jag växt ifrån Magnumen blev det en KTM 80cc som gick som ett troll i jämförelse med den första mopeden jag nånsin ägde. när jag blev 11 år gammal hade farsan lackat upp en gammal compact i snygg candyröd. Den var trimmad men inte drevad rätt så den gick inte speciellt fort, men dock på bakhjulet på alla 3 växlar. <!-- </EdIndex> --></div>
1137 4vxl
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt
nissebro1

Första gången man körde moped

Inlägg av nissebro1 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->D.v.s. första gången lillbrorsan körde moppe. Jag hade en Victoria påhäng, den ville inte starta så den fick stå inne. En dag kom en grabb och sa till mig att lillbrorsan åkte på Victorian när jag var på jobbet om dagarna. Det var så att lillbrorsan lade en papp bit mellan brytarna så jag inte fick igång den så det var ju en baggis för honom att starta och köra då jag var på jobbet.Lillbrorsan var 12år på den tiden. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Dan L

Inlägg av Dan L »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Första gången jag körde moped slog det stopp i huvet och jag viste inte hur jag skulle få stopp på eländet ,
Siktade på en brant skogsbacke som slutade på en bergsknalle ,
Väl uppe välte jag efter att motorn stoppat.

Då var man ca 10 år och moppen var Raketen som jag har än idag
:wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Min första moppe RAKET -> http://cylinderloppet.zoomin.se/P3244400

Lyssna På Veckans Låt ----> http://cylinderloppet.zoomin.se/A145568
Användarens profilbild
knilsknilsson
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av knilsknilsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Första gången var på pappas flakmoped det slutade med att jag skulle svänga upp på uppfarten och när jag vred på styret vred jag också gashandtaget i botten och moppen gick rakt in i sidan på pappas bil, det bev en fin buckla som farsan som tur var kunde trycka tillbaka.

Detta hände när jag var 11-12 år tror jag. :D <!-- </EdIndex> --></div>
Adam Karlsson

Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mitt första moppeminne var i mormor o morfars sommarstuga. Jag var kanske 11 år och Storkusinen som är 4 år äldre hade fått igång morfars Crescent 2013 och vi kusiner skulle tävlingsköra till vändplanen och tillbaka. Vi klockade tiderna för att se vem som var snabbast.

Fullt spett på den stackars Crescenten var det... lite vurpor blev det också men moppen överlevde och finns idag kvar hos mig :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
disktant

Inlägg av disktant »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Småland på mormor & morfars land, min morbror skulle lära mig att köra
jag var väll 11-12 år kan jag tänka mig
kommer inte ihåg vad det var för moppe, men den var nån Crescent eller Monark med gummifjädring fram
morbror satt på pakethållaren och bad mig gasa försiktigt och släppa kopplingen sakta, jag gjorde precis tvärt om
full gas och släppte kopplingen så fort jag kunde, moppen drog iväg på bakhjulet och morbror drog i grusvägen och slog sig så att det började blöda i huvet <!-- </EdIndex> --></div>
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot

http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
carl76

Inlägg av carl76 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Var 5år tror jag,mina äldre bröder hade en ombyggd alabama som jag fick prova,första försöket kom jag väl ca 1,5m innan jag ramla.
Efter ett tag vågade jag försöka igen med min äldsta bror bakom o då gick det bättre! <!-- </EdIndex> --></div>
Letar efter Mustang anaconda, , cross, , cross b och cross special och TT!
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Var nog 10-11 år en kväll på våran skolgård, en äldre kille lånade ut sin Vicky ? med fotväxel, minns att han pratade om att koppla vid växling :shock: det glömde jag ju efter 20meter, så jag stampade ferbilt på växlespaken tills nån annan växel hoppade i, åkte sedan något 100tal meter innan jag kom på att koppla..... tryckte jag in handtaget och släppte det igen, nöjd och glad 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag var i 11-12års åldern första gången jag körde moped.
Jag följde med en klasskamrat till hennes släktingars stuga och där stod en moped, sliten men funktionellt. Om jag inte missminner mig var det tidig Suzuki k50 (1971-73). Kicken saknades så det var springstart som gällde. Först skulle kompisen köra, jag sprang igång den och hoppade på i farten, sedan var det min tur att köra med kompisen bak. Vi körde fram och tillbaka efter grusvägen tills kompisen ledsnade, för jag hade kunnat köra hela dagen. Kommer inte ihåg att det var några problem med att växla, koppla eller för den delen stanna. Kan inte heller komma ihåg att vi frågade om vi fick köra den :roll:
Visste efter den dagen att moped det var något jag var tvungen att skaffa mig och se hur det har blivit nu. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Nymans2013

Inlägg av Nymans2013 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Första gången jag körde. hmm.

Min största bror är 7 år äldre än mig. Och hade en FS1a med 16,5mm gasare och femhalva. Mamma och Pappa var på resa till Göteborg och våran mellanbror satt på filmkväll på fritidsgården så han kunde inte skvallra. Jag hamnade framför brorsan och gav den stackars yamahan fullt spett. Crossväxlade och sket i kopplingen. Brorsan brydde sig inte. Kopplingen brukade han bara använda för att stanna och starta.

Måste ha visat närmare 75 knyck på mätaren. <!-- </EdIndex> --></div>
Har inte vettet att sluta med moppar.
Skriv svar