Vart går gränsen?
Vart går gränsen?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vart att undra över vart går "åldersgränsen" för att kalla en moped veteran? Är det 30 år som på bilar?
Svårt veta ibland då endel kallar veteranmopeder detta men ja kan tycka att dessa inte kanske passar in under "veteran" på t.ex blocket. <!-- </EdIndex> --></div>
Svårt veta ibland då endel kallar veteranmopeder detta men ja kan tycka att dessa inte kanske passar in under "veteran" på t.ex blocket. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 801
- Blev medlem: 20 okt 2009, 23:00
- Ort: Oskarshamn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Normalt på fordon så brukar det väll delas in i
20år klassiker
30år veteran
Men då mopeder funnits hälften så länge som bilar så har det väll blivit annorlunda med hur man räknar in dom.
Så dom flesta verkar räkna:
15år ännu ej populär i veterankrets
20år klassisk/veteran <!-- </EdIndex> --></div>
20år klassiker
30år veteran
Men då mopeder funnits hälften så länge som bilar så har det väll blivit annorlunda med hur man räknar in dom.
Så dom flesta verkar räkna:
15år ännu ej populär i veterankrets
20år klassisk/veteran <!-- </EdIndex> --></div>
Har inte vettet att sluta med moppar.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Veteran så ska det vara 50 år tycker jag, Men Hobby/Veteran är ju generellt 30 år och äldre, har väl blitt så tack vare skattebefrielsen av fordon som sker när det blir 30 år, och nån lägre klassindelning gör ju bara att det blir för nytt. Men det är vad jag tycker 
Klassiker brukar man väl benämna dom som är yngre än 30 år och är ovanliga på något vis. <!-- </EdIndex> --></div>

Klassiker brukar man väl benämna dom som är yngre än 30 år och är ovanliga på något vis. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 1351
- Blev medlem: 29 mar 2008, 00:00
- Ort: Lilla Edet
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Enligt Svenska Veteranbilsklubben så är det 20år för klassiker och 30år för veteran.
Har försäkringen på Cobran genom dom. Betalar 433kr/år för helförsäkring som veteran. (klassiker kostar 499kr/år)
Behövs inget VOV eller TSV nummer utan man bara fyller i ett papper med uppgifter om moppen och mejlar in 2 bilder på den. <!-- </EdIndex> --></div>
Har försäkringen på Cobran genom dom. Betalar 433kr/år för helförsäkring som veteran. (klassiker kostar 499kr/år)
Behövs inget VOV eller TSV nummer utan man bara fyller i ett papper med uppgifter om moppen och mejlar in 2 bilder på den. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
SVBK är inte med i MHRF
SVBK som du hänvisar till har inte tillgång till MHRF försäkringen helförs 234;-/år
MHRF är det förbund som har alla myndighetskontakter och även samarbetar med FIVA som är euoropas veteranfordonsorganisation och även har ett å annat att säga till om i byråkratlådan EU
Och frågan som va, är när det räknas som veteranmoppe och inte, altså inte vilken försäkringsklass som gäller <!-- </EdIndex> --></div>
Det är lite olika saker det här..Rick skrev:Enligt Svenska Veteranbilsklubben så är det 20år för klassiker och 30år för veteran.
Har försäkringen på Cobran genom dom. Betalar 433kr/år för helförsäkring som veteran. (klassiker kostar 499kr/år)
Behövs inget VOV eller TSV nummer utan man bara fyller i ett papper med uppgifter om moppen och mejlar in 2 bilder på den.
SVBK är inte med i MHRF
SVBK som du hänvisar till har inte tillgång till MHRF försäkringen helförs 234;-/år
MHRF är det förbund som har alla myndighetskontakter och även samarbetar med FIVA som är euoropas veteranfordonsorganisation och även har ett å annat att säga till om i byråkratlådan EU
Och frågan som va, är när det räknas som veteranmoppe och inte, altså inte vilken försäkringsklass som gäller <!-- </EdIndex> --></div>
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag anser som Tompa och MHRF att efter 1980 finns inga veteranmopeder, med ett fåtal undantag.
Det är trots allt MHRF som förhandlar med regeringen och andra väg- motorinstanser om lagar och förordningar för veteranfordon så det måste vara deras veterangräns som gäller. <!-- </EdIndex> --></div>
Det är trots allt MHRF som förhandlar med regeringen och andra väg- motorinstanser om lagar och förordningar för veteranfordon så det måste vara deras veterangräns som gäller. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Så min cobra som är en -81:a är ingen veteran då? Cobra 5000 kom -79. <!-- </EdIndex> --></div>Raketsport skrev:Jag anser som Tompa och MHRF att efter 1980 finns inga veteranmopeder, med ett fåtal undantag.
Det är trots allt MHRF som förhandlar med regeringen och andra väg- motorinstanser om lagar och förordningar för veteranfordon så det måste vara deras veterangräns som gäller.
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad jag kan förstå så är den inte det enligt MHRF, men jag ser det så att om modellen finns i tillverkning före 1980 så är även de som kom efter också veteraner. Compacten tillverkades till 1983, men tillverkades sedan 70-talet (1252'an) <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men nog är det bättre med endera bestämt årtal eller rullande, om man går till bilvärlden t.ex så skulle ju en Volvo 240 isåfall vara "veteran" även om det är en 93:a iomed att den fanns redan från 1975, så det slår ju fel om man går efter att modellen i sig fanns efter 1980.
Men det ha rju ingen praktisk betydelse, det är ju som man själv känner, är ju mestadels försäkringsmässigt det kan spela roll. <!-- </EdIndex> --></div>
Men det ha rju ingen praktisk betydelse, det är ju som man själv känner, är ju mestadels försäkringsmässigt det kan spela roll. <!-- </EdIndex> --></div>