Bing Förgasare - Styrstiftet till trotteln saknas, eller??

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
cyklamera

Bing Förgasare - Styrstiftet till trotteln saknas, eller??

Inlägg av cyklamera »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej.

Jag har en Bing förgasare som är stämplad 1/10/80 enl bild nedan.

Förgasaren verkar vara helt oanvänd.

I hålet för trotteln finns det ett hål för styrstiftet till trotteln (se det inringade hålet på bilden). I detta styrstiftshålet sitter det inget styrstift nu men själva styrstiftröret är helt täppt.

Jag har nu knackat lite försiktigt bakifrån i styrstiftröret med en härdad ståltråd och då är det helt stumt. Jag tänkte att styrstiftet kanske av någon anledning sitter i röret men inte ända fram.

Jag undrar om någon vet om denna förgasaren kan ha levererats med ett för styrstift "förberett" styrstiftrör utan själva stiftet?

Bild

Tack för din värdefulla hjälp i ämnet!

Mats McLund <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det kanske är en "varg" som blivit utbytt innan den hunnit bli begagnad och sedan blivit sparad i en låda någonstans....

Du får väl försöka få dit ett litet stift. Det borde väl finnas ett hål ovanför chokespjället.

Det här är längesedan för mig men jag känner inte igen förgasarnumret och med tanke numret och banjonippeln på flottörlocket vill jag tro den här förgasaren varit på en äldre NMV Shopper. <!-- </EdIndex> --></div>
cyklamera

Inlägg av cyklamera »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:Det kanske är en "varg" som blivit utbytt innan den hunnit bli begagnad och sedan blivit sparad i en låda någonstans....

Du får väl försöka få dit ett litet stift. Det borde väl finnas ett hål ovanför chokespjället.

Det här är längesedan för mig men jag känner inte igen förgasarnumret och med tanke numret och banjonippeln på flottörlocket vill jag tro den här förgasaren varit på en äldre NMV Shopper.
Hej 56:an.

Jodå, det finns ett hål ovanför chokespjället, det är det hålet som är början på själva styrstiftröret där trottelns styrstift skall skjutas in.

Men problemet är att det är något i vägen i röret och jag vet inte hur hårt man skall våga knacka på det som sitter i röret.

//McLund <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag hade tagit en cylindrisk dorn som inte är för liten men lätt går in hålet. Dornen hade jag kapat till lagom längd så den är stadig även när man slår. En mindre hammare kan nog vara passande att slå med och kraften måste nog bli en del eftersom stiftens passning är att inte kunna lossna.

Tänk bara på att stiftet inte får sticka ut för långt i trottelhålet. Det kan ju vara lite knixigt att få det tillbaka om man slår in det för långt.

Nu har jag förutsatt det finns ett stift inne i hålet men det kan ju inte jag helt säkert veta som du förstår. <!-- </EdIndex> --></div>
Vegge

Inlägg av Vegge »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Man brukar få smälla till rätt hårt för att stiftet ska flytta sig. Kommer det för långt ut finns ju alltid dremel. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar