Sachs 50/3 LS renovering/lack

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Lanzar

Sachs 50/3 LS renovering/lack

Inlägg av Lanzar »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Håller på med höstens projekt, renovera motorn till min "nyinköpta" flakmoped (1189).

Vad säger ni andra, nu när motorn ändå är i molekyler, lackera eller inte? Kan inte bestämma mig... Den lär ju ändå bli kletig av olja och bensin så småningom!

Bild

Kåpan över kopplingen är ganska fin och fläktkåpan är helt ny (vill ej lacka denna). Ser ju inte jättemycket av blocket ändå...?

Tankar...?

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tvätta rent!

Kul att se när icke vana "reparatörer" mekar motor :shock:
Man staplar upp alla bitar i snygg ordning bredvid varandra.
För min del kastar jag dom i en burk eller liknande. Tvättar, byter slitdelar och monterar ihop.
Men det är ju klart att ett par motorer i veckan, ger en viss rutin.
Detta är ingen pik till Lanzar reparatören av flakamotorn. <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Tvätta rent!

Kul att se när icke vana "reparatörer" mekar motor :shock:
Man staplar upp alla bitar i snygg ordning bredvid varandra.
För min del kastar jag dom i en burk eller liknande. Tvättar, byter slitdelar och monterar ihop.
Men det är ju klart att ett par motorer i veckan, ger en viss rutin.
Detta är ingen pik till Lanzar reparatören av flakamotorn.
gör likadant själv med o staplar delar o har bra översikt (för det mesta)
dock ej när ja bytte växellådan i min flakis. då va allt i en balja. tror ja gjorde rätt då motorn fungerar riktigt fint!! <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om du ska "måla upp" flakan så tycker jag att du ska lacka motorn också
annars tycker jag att du kan ha den som den är men gör rent allt ordentligt
Om den ska bli kletig av olja och bensin är ju upp till dig om du spiller när du tankar.

Det där med att stapla grejor...
Hade en kompis för länge sen som fick för sig att han skulle renovera motorn till sin Chevy Nova (V8)
Han täckte halva garagegolvet med papp och sen hade han ritat runt varje del och skrivit vad det var och numrerat vilken ordning han tog isär grejorna
Sen gjorde han rent en del i taget och ställde tillbaka den på sin plats , hur svårt kan det vara sa han... <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
Lanzar

Inlägg av Lanzar »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har inte kommit till rengöringen ännu! Rengjorde den bara grovt på utsidan med avfettning och högtryckstvätt (hela mopeden) när jag fick hem den. Har tagit mig 1 månad att plocka isär den! Är man hemma och är pappaledig med en busig grabb på strax över 1 år blir det inte många stunder i garaget! Själv har jag inte ens reflekterat över att jag har lagt delarna i "ordning". Har ju plats så varför kasta allt i en hög? :P <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar