Fundering angående sachs högkomps "trim" k

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Energizer

Fundering angående sachs högkomps "trim" kolv

Inlägg av Energizer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har en kolv på 38mm som är identisk med en sachs original kolv förutom att den är högre och inte lika plan i topp, som bilden visar. Om jag minns rätt så finns det "från den gamla goda tiden" högkomps kolvar till puch, så fanns det även till sachs :?: På toppen står det 3 V 1 och något annat ord som jag inte kan tyda.
Bild

Vore kul om någon kan svara på frågan, det är ju lite kult :P <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har också sett dem på bild. Var där man kunde läsa om moppe-recept eller något.

Gav nog inte så mycket mer effekt, och kolven väger också lite mer. <!-- </EdIndex> --></div>
Energizer

Inlägg av Energizer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hm jag tror nog den gjorde märkbar skillnad i alla fall, fint att använda i en 5,5a cylle kanske 8) ..

Läste också på en sida om sånna här kolvar, dock till puch men som sagt fanns de kanske till sachs också :?: .
Någon på den sidan skrev också att det var dumt med högkomps kolv eftersom portarna öppnade senare tack vare att kolven var högre, men det kan inte stämma.
Man ser klart och tydligt att övre kanten på kolven är lika hög som originalet, bara förbränningsrummet som blir mer kompakt :idea:

Eller kan kolven rent av vara till något annat märke? som original ser ut såhär. Kan väll också nämna att den ser ut som dom gamla 0,8hk kolvarna i nedre kant på sidorna där kjolarna går ihop och bildar små "fönster" under kolvbulten.. <!-- </EdIndex> --></div>
bodda

Inlägg av bodda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det var väl nästan samma som att fylla kolven :D
gjorde det med tenn vart ett jäkla vrid men inte så länge :evil:
ung o dum :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
HUSQVARNA SPORT

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har ett par likadana till jlo dom fans till alla vanliga märken i mitten på 50-talett kostade 22kr.Dom är 4mm högre och enligt katalogen ska dom ge 2-2,5 mera komp och dom är tyngre men i en standard motor så blir det mycket bättre ork. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
HUSQVARNA SPORT skrev:Jag har ett par likadana till jlo dom fans till alla vanliga märken i mitten på 50-talett kostade 22kr.Dom är 4mm högre och enligt katalogen ska dom ge 2-2,5 mera komp och dom är tyngre men i en standard motor så blir det mycket bättre ork.
Alldeles riktigt fans till alla vanliga märken.
Men idag vet vi att det ät bättre att göra komphöjningen i toppen, bättre för spolningen. Nästan plana kolvar. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar