Dagens nyförvärv 2011-09-21 Nyrenoverad sadel

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Dagens nyförvärv 2011-09-21 Nyrenoverad sadel

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Monarscoot 1269 med Sachsmotor.

Går bra och slamrar inte. Verkar dessutom vara helt komplett.
Kollade inte om bakljus funkade men fram funkar det. Tutan funkar dock inte. En mindre buckla längst ner i ytterhörnet på vänster benskydd vilken bör gå att banka ut. Lite ytrost här och där men många mörka partier är sprayade med tectyl eller liknande. Sadeln mycket utsliten, måste åtgärdas eller köpas en bättre. Om någon har så hör av er.
Hjulen)naven är av nyare typ jfr med de gamla MCB-naven. Någon som vet vilka det är på denna modellen. Kan se att det är andra nav på 1269 mot tidigare 1263 och ännu äldre.
Ska nog byta cylinder för att få lite bättre fart. 3 1/2:a ?? Räcker det med en sådan och 12 mm förgasare?


Ska jag behålla den i detta skick eller plocka ner och lacka?
Bild
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Wiklund
Inlägg: 677
Blev medlem: 09 nov 2009, 00:00
Ort: Västerås, Hallstamoppers.

Inlägg av Wiklund »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Häftig!! jag har själv en monarscoot fast med flinta då. Prova att gnussa lite och se om den blir bättre. Min såg i princip likadan ut när jag fick tag på den men tvättade den riktigt grundligt och då försvann alla rostnoppror, polerade och vaxade den där efter och vart riktigt blank o fin i lacken! :D om det inte funkar på din kanske det är dags för en omlack. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Re: Dagens nyförvärv 2011-09-21

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
pangerva skrev:Monarscoot 1269 med Sachsmotor.

Ska nog byta cylinder för att få lite bättre fart. 3 1/2:a ?? Räcker det med en sådan och 12 mm förgasare?

Svar: NEJ :shock: 80cc och en 28:a :lol:

Skoja bara :wink: , Jädrigt GRATTIS till en skön moppe :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor
Inlägg: 2725
Blev medlem: 02 nov 2010, 00:00
Ort: Karlstad

Inlägg av selma »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fin moppe,prova att gnugga lite.
Går nog att få till den till ett gött skick :D <!-- </EdIndex> --></div>
Monark E-type 1293-73 Sachs GS 50cc Perego 6vxl
Monark E-type 1293-73 Sachs GS YZ80 6vxl
Crescent 1125R-57 EKF Athena 80 4vxl
Crescent 80S-68 Sachs Jikow YZ80 5vxl
Crescent 1135-58 EKF Barikit 88 slidmatad 4vxl
Crescent 1143-62 60cc 3vxl
HUSQVARNA SPORT
Inlägg: 1471
Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
Ort: Sollefteå

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gör det som måste inge mer, underbart skick. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Dan L
Inlägg: 1390
Blev medlem: 24 jan 2011, 00:00
Ort: Kareby / Kungälv

Inlägg av Dan L »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->GRATTIS till en käck moppe.
Behåll skicket , putsa till den lite !

:wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Min första moppe RAKET -> http://cylinderloppet.zoomin.se/P3244400

Lyssna På Veckans Låt ----> http://cylinderloppet.zoomin.se/A145568
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator
Inlägg: 8562
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00
Ort: Bjästa....örnsköldsvik....

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->självklart ska du behålla den i det där skicket pangerva.. :) polera och rengör den bara...snygg originalmoppe :thumb: <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
bigge
Inlägg: 1183
Blev medlem: 09 jan 2011, 00:00
Ort: kungälv

Inlägg av bigge »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->står en sån i mitt garage som här i sletetskik :wink: och hyfsad svårstartad :S <!-- </EdIndex> --></div>
carl76
Inlägg: 1010
Blev medlem: 12 sep 2009, 23:00
Ort: Söderköping

Inlägg av carl76 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nej inte lacka om,för min del behöver du inte ens putsa,kör som den är! :D <!-- </EdIndex> --></div>
Letar efter Mustang anaconda, , cross, , cross b och cross special och TT!
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->3 1/2:a och 12 mm bing, räcker det eller ska man göra mer?
Vill ha ca 50 km/tim och lite ork uppför. <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Inlägg av Hasse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
pangerva skrev:Vill ha ca 50 km/tim och lite ork uppför.

Då bör du nog byta motorfabrikat...... :mrgreen: :mrgreen: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Hasse skrev:
pangerva skrev:Vill ha ca 50 km/tim och lite ork uppför.

Då bör du nog byta motorfabrikat...... :mrgreen: :mrgreen:
Ja eller hur??? staff_36-1 <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja varför inte en JLO :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad det gäller naven så ska 1269:an ha 105mm grimecanaven med lackerade fälgar.

en s.k. tre och en halva räcker inte riktigt till 50 km/h. den är ju egentligen avstämd för 40 km/h i tyskland. det går nog att dreva den till 50 km/h men
orken uppför blir nog lidande. borra 3.5an till 41mm och justera insuget till c:a 13mm fyrkant och fila 12mm förgasaren till samma mått så blir det jättestor skillnad på backtagningsförmågan.

På ebay kallas den cylindern för 3.2 hk och den med 13 mm fyrkantigt insug för 3.8 hk.
fabriksförgasaren med 13 mm fyrkantigt insug (lilla kyrkporten) heter 1/13/4)

Braxmatte har bra bilder på en hemfilad förgasare få forumet. sök på "garageportare"

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Perka
Inlägg: 429
Blev medlem: 12 apr 2009, 23:00
Ort: Sthlm

Inlägg av Perka »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är det inte enklare att jaga rätt på en 3,8 istället!?
Det är ju likadana kanaler på dom som en tysk 5,5 sånär som på insuget... <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar