Renovering av Monark MCB 1237
Renovering av Monark MCB 1237
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hepp.
Har införskaffat en Monark MCB 1237 som jag tänkt använda ibland mellan jobbet och hemmet.
Så här kan man följa min renovering av den.
Första som står på att göra listan är nya fälgbanor och ekrar..
Nu är frågan vilken längd jag ska ha på ekrarna om jag ska gå upp från
16" till 17".
I normala fall ska det vara 177mm långa ekrar till 16".
Låter vettigt att lägga på en halv tum på på 177mm och då blir det 189,7mm,
Så 189mm ekrar borde det vara jag ska ha.
Hur pass omfattande renoveringen blir vet jag inte riktig. Kanske behåller
lite av det slitna utseendet på den.
Bilder kommer <!-- </EdIndex> --></div>
Har införskaffat en Monark MCB 1237 som jag tänkt använda ibland mellan jobbet och hemmet.
Så här kan man följa min renovering av den.
Första som står på att göra listan är nya fälgbanor och ekrar..
Nu är frågan vilken längd jag ska ha på ekrarna om jag ska gå upp från
16" till 17".
I normala fall ska det vara 177mm långa ekrar till 16".
Låter vettigt att lägga på en halv tum på på 177mm och då blir det 189,7mm,
Så 189mm ekrar borde det vara jag ska ha.
Hur pass omfattande renoveringen blir vet jag inte riktig. Kanske behåller
lite av det slitna utseendet på den.
Bilder kommer <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 16 mar 2010, 00:00
- Ort: Småland.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Avstånden mellan sadel och styre är lite litet.
Kan vara så att jag gör en fuling och förlänger ramen med låt oss säga 100mm för att man ska sitta bekvämare.
Jag har tillgång till det mesta i maskinväg på jobbet, och har även byggt
egna hojar i form av vw trike m.m. så jag ska nog fixa denna moped
<!-- </EdIndex> --></div>
Jo den känns lite liten, å då är jag ändå bara 1,80 lång.Neifelheim skrev:såg den på blocket några gånger, men när man är 2m i längd och väger...därefter, så brukar dom mopparna inte va spec stabila.
Avstånden mellan sadel och styre är lite litet.
Kan vara så att jag gör en fuling och förlänger ramen med låt oss säga 100mm för att man ska sitta bekvämare.
Jag har tillgång till det mesta i maskinväg på jobbet, och har även byggt
egna hojar i form av vw trike m.m. så jag ska nog fixa denna moped

-
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 16 mar 2010, 00:00
- Ort: Småland.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Ja, moppen blir nog bra, bara man har tillgång till rätt grejjer så att säga. En annan måste jaga reda på en svets nu, istället för 400ccn jag har. hehe, nåja, lycka till iaf
<!-- </EdIndex> --></div>
Den triken va cool, gillade att den va så "enkelt byggd", (missförstå mig inte nu).Mulle70 skrev:Jo den känns lite liten, å då är jag ändå bara 1,80 lång.Neifelheim skrev:såg den på blocket några gånger, men när man är 2m i längd och väger...därefter, så brukar dom mopparna inte va spec stabila.
Avstånden mellan sadel och styre är lite litet.
Kan vara så att jag gör en fuling och förlänger ramen med låt oss säga 100mm för att man ska sitta bekvämare.
Jag har tillgång till det mesta i maskinväg på jobbet, och har även byggt
egna hojar i form av vw trike m.m. så jag ska nog fixa denna moped
Ja, moppen blir nog bra, bara man har tillgång till rätt grejjer så att säga. En annan måste jaga reda på en svets nu, istället för 400ccn jag har. hehe, nåja, lycka till iaf

Skiter i vilket numer, jobba-äta-sova
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tänkte inte riva motorn; men när jag skulle tömma motorn på olja så kom det ingen olja ur den, Utan två matskedar vatten typ.
Så jag bestämde mig att ta bort kåpan för att se om något tagit skada.
Märkte direkt att hela kopplingskorgen med axel och allt glappar som fan.
Plockade bort lammelerna för att se hur kopplingskorgen och det inre drevet
såg ut, å det var så pass slitet så det går inte att använda.
Nu är frågan vad som kan ha hänt med axel och lager då det glappar så pass.
Kunde inte demontera motorn helt då jag saknar avdragare, Får beställa hem en så jag kan se vad som hänt med axel och lager.
Fortsättning följer. <!-- </EdIndex> --></div>
Så jag bestämde mig att ta bort kåpan för att se om något tagit skada.
Märkte direkt att hela kopplingskorgen med axel och allt glappar som fan.
Plockade bort lammelerna för att se hur kopplingskorgen och det inre drevet
såg ut, å det var så pass slitet så det går inte att använda.
Nu är frågan vad som kan ha hänt med axel och lager då det glappar så pass.
Kunde inte demontera motorn helt då jag saknar avdragare, Får beställa hem en så jag kan se vad som hänt med axel och lager.
Fortsättning följer. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det har ballat ur fullständig det där med lättare renovering.
Nu så ligger mopeden fullständigt nedplockad.
Å nu när jag stod i garaget så tittade jag på sonens gamla
cykel och ser att styrkronan på den skulle kunna passa på
min moppe.
Rev snabbt sonens cykel för att se hur styrkronan
var monterad, Ser ju lovande ut.
Så nu har jag bestämt att det blir en blandning av nytt och
gammalt i en fin blandning

<!-- </EdIndex> --></div>
Nu så ligger mopeden fullständigt nedplockad.
Å nu när jag stod i garaget så tittade jag på sonens gamla
cykel och ser att styrkronan på den skulle kunna passa på
min moppe.
Rev snabbt sonens cykel för att se hur styrkronan
var monterad, Ser ju lovande ut.
Så nu har jag bestämt att det blir en blandning av nytt och
gammalt i en fin blandning


