Sida 1 av 2
Encarwiförknasare
Postat: 06 okt 2011, 21:04
av ilo55cc
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På min nyinförskaffade Monark Alpino sitter det en Encarwiförgasare som varken har chokespjäll eller flödarknapp.Hur i h-vete ska man få igång motorn vid kallstart.Chokesjäll har aldrig funnits för det finns inga fästen.Och finns det encarwi med flödare? Och hur fasan ställer man tomgången när det inte finns någon ställskruv. När man ställer in ställbara munstycket så att bränsleblandningen blir någorlunda vettig får man en tomgång som är alldeles för hög trots att gasvajern har ett spel på flera mm.Har en Pallas som har allt det encarwin saknar men encarwin framstår ju som rena racingförgasaren jämfört med den så jag vet inte. Den här Ilon har Boschtändning och lhar separata anslutningar för framlyse,baklyse och bromsljus. Är det samma spolar som på sachs och puch? även tändspole.
Fästhålen har cc mått ca 53-54mm. Puh,mycket text vart det. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 06 okt 2011, 21:11
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det fans en modell som hade en liten knapp på gashandtaget. När man skjöt knappen mot centrum av styret gick gashandtaget tillbaka en liten bit till. Det fungerar som chok <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 06 okt 2011, 22:09
av Amarace
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Spolarna är inte samma som Sachs och Puch, har då aldrig stött på BOsch till Ilo som haft det, är mindre diameter på svänghjulet. Dom jag sett har haft 52mm precis som Stefa.
Det finns flottörlock med flödare, satt på en del äldre Puch som hade Encarwi, har en sån förgasare liggandes nånstans, tog flottörlocket till en Ilo, men sen har jag lagt den nånstans där jag inte hittar den
Är det en A-59 förgasare du har?
Har själv aldrig kört med en Encarwi utan choke, men även om det funnits en knapp på gashandtaget kan väl den bara reglera att trotteln isåfall åker längre ner?
Kollade reservdelskatalogen för Alpino, och till gashandtaget där finns faktiskt något som heter "Reglagekläpp med spännfjäder", och det finns inte på modeller med Choke. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 06 okt 2011, 22:24
av ilo55cc
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sitter faktiskt en liten knapp på gashandtaget,funderade vad den skulle vara bra för.Då måste tomgången justeras med gasvajern. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 06 okt 2011, 22:30
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Det fans en modell som hade en liten knapp på gashandtaget. När man skjöt knappen mot centrum av styret gick gashandtaget tillbaka en liten bit till. Det fungerar som chok
Japp, du har varit med Conrad...
När trotteln går helt i botten på de Encarviförgasarna träder
chokeläget in. Det styrs med en liten knapp som skjuts inåt åt sidan på gashandtaget. Tomgångsvarvtal regleras med vajersträckaren på vinkelböjen.
Jag gissar på det här var det första systemet och ersattes med chokespjäll senare på JLO-Encarvi, eller var det tvärtom???

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 07 okt 2011, 00:52
av Amarace
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:Conrad Engström skrev:Det fans en modell som hade en liten knapp på gashandtaget. När man skjöt knappen mot centrum av styret gick gashandtaget tillbaka en liten bit till. Det fungerar som chok
Japp, du har varit med Conrad...
När trotteln går helt i botten på de Encarviförgasarna träder
chokeläget in. Det styrs med en liten knapp som skjuts inåt åt sidan på gashandtaget. Tomgångsvarvtal regleras med vajersträckaren på vinkelböjen.
Jag gissar på det här var det första systemet och ersattes med chokespjäll senare på JLO-Encarvi, eller var det tvärtom???

Det är första, den förgasaren fanns bara ett kort tag innan S65 kom som hade chokespjäll. Har dock aldrig haft ett sånt gashandtag nån gång.
Måste leta om jag har en sån förgasare liggandes, förstår inte hur choken kan aktiveras för att trotteln går i botten. spridningsmunstycket borde ju då täppas i princip. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 07 okt 2011, 08:10
av Matte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fanns det inte någon gammal motortyp där instuktionsboken sa att man skulle luta mopeden för att flöda förgasaren vid kallstart? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 07 okt 2011, 09:14
av NiklasHögberg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Matte skrev:Fanns det inte någon gammal motortyp där instuktionsboken sa att man skulle luta mopeden för att flöda förgasaren vid kallstart?
NV autoped!! <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 07 okt 2011, 09:45
av ilo55cc
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Spolarna är inte samma som Sachs och Puch, har då aldrig stött på BOsch till Ilo som haft det, är mindre diameter på svänghjulet. Dom jag sett har haft 52mm precis som Stefa.
Då kan man använda stefaspolar? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 07 okt 2011, 10:20
av Amarace
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jepp, iaf dom jag haft, däremot brytare och kondensator passar inte. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 07 okt 2011, 12:09
av pangerva
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
ilo55cc skrev:Spolarna är inte samma som Sachs och Puch, har då aldrig stött på BOsch till Ilo som haft det, är mindre diameter på svänghjulet. Dom jag sett har haft 52mm precis som Stefa.
Då kan man använda stefaspolar?
Jag vill minnas att mina JLO med Bosch har 53 c/c men jag ska kolla i helgen.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 07 okt 2011, 19:49
av Melker
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ILO med Bosch tändsystem har cc 53 mm.( Vanligast var nog Stefa tändsystem med cc 52 mm.) Det finns nytillverkade spolar med 53 mm cc till dessa Bosch tändsystem. Jag bytte på min Alpino -60 för ett tag sedan, funkar helt ok.
Melker <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 07 okt 2011, 19:59
av Amarace
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mysko, jag vet att jag haft Stefa spole på Bosch tändplatta till Ilo.
Har tyvärr ingen Bosch platta nu så jag kan kolla. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 07 okt 2011, 20:14
av Melker
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag provade med Stefa-spole ("midjan" på spolen tog i tändplattan vid veven) och test med vanlig Bosch-spole resulterade i kontakt med svänghjulsmagneterna. Vid konsultation med min lokale mopedhandlare, så visade han mig en nyinkommen tändspole med cc 53 mm, vilket passade. (Kan även tillägga att min Alpino har Encarwiförgasare med choke-bleck)
Melker <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 07 okt 2011, 20:28
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Min monark från 60 har den schoken, men jag saknar knoppen i gashandtaget. Det är bara hålet kvar <!-- </EdIndex> --></div>