wiresmörjning.

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
volvomannen

wiresmörjning.

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej alla!

Hur bäst smörja wire:s och med vad?

Köpte slik wiresmörjar grej på biltema och drog i 5-56, funkade efter lite övertalning att få smörjargrejen tät medelst eltejp då wirehöljena var lite små i dimension. Den smorda effekten blev inte långvarig men det beror nog på val av olja.

Undrar om det finns kvar såna smörjnipplar i plast ni vet såna som hade ett litet lock på som man droppae olja i som förr var vanligt på både cyklar moppar och mc:s? <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag brukar smörja med låsolja (gärna med PTFE/Teflon), det både smörjer och skyddar mot fukt/frysning.
Annars funkar vilken olja som helst som är tunn, t.ex symaskinsolja, 5-56 och liknande är inget att smörja med annat än kortsiktigt. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag smetar på fett på viren när jag trycker i den i höljet. Smörjer aldrig mera sedan. <!-- </EdIndex> --></div>
volvomannen

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Jag smetar på fett på viren när jag trycker i den i höljet. Smörjer aldrig mera sedan.
Men om där nu e lödda nipplar i bägge ändar? <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
Neifelheim

Inlägg av Neifelheim »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
volvomannen skrev:
Conrad Engström skrev:Jag smetar på fett på viren när jag trycker i den i höljet. Smörjer aldrig mera sedan.
Men om där nu e lödda nipplar i bägge ändar?
angående dedär dropp....öh, tuben? kolla efter sådana till symaskiner. den oljan fungerar finnemang. <!-- </EdIndex> --></div>
Skiter i vilket numer, jobba-äta-sova
G-son

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Brukar ta ett av "bottenhörnen" från en plastpåse, göra ett litet hål och trä in vajern och vajerhöljet nån centimeter. Några varv eltejp eller ett gummiband runt så blir det tätt också.
"Påshörnet" blir en utmärkt tratt, man fyller den med någon matsked motorolja/växellådsolja eller liknande och låter oljan sakta men säkert rinna ner i vajern. Fyll på igen tills det börjar droppa i vajerns andra ände, tänk på att det kan ta flera timmar (möjligen dagar) för oljan att sippra hela vägen igenom en ganska tät vajer.

Vajerhöljen brukar jag spraya i CRCs vita litiumfett med PTFE före montering av vajern. Har använt det på några topplocksmuttrar som tvärvägrade sitta fast efter det, så hal är den smörjan definitivt... :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar