<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->tja. har lyckats köpa på mig ännu en moped av det japanska slaget. en honda mt5a. problemet med den är att den inte startar. den får bensin och har en jävla gnista. förra ägaren köpte en helt ny tänning( platta o boxar mm) men det hjälpte inte. jag har kommit på att den tänder. dok inte vid rätt tillfälle. då det är brytar löst med boxar o grejor så undrar jag. vad är det som bestämmer när det ska tända o hur justerar man så den tänder vid rätt ögonblick. just nu tänder den bara bensinen som hamnar i avgasröret <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->provat startgas? hade en mt5a som inte tände, eller den tände, men gick baklänges....Det är inte så att han är skuren eler nypt? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag har inte prövat start gas. men förra ägaren hade gjort det utan resultat. o tänder gör han fast vid helt fel tidpungt. skuren är den inte. motorn är helrenoverad. det var efter det som dom inte fick igång henne. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->om den va splitter ny så kan den strula, polaren hade något liknande bekymmer på sin mt5, den nya gav fel gnista på fel ställe, medans en gammal beg gav en på rätt ställe <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->De MT5 pirat CDI-boxar som finns att köpa idag för ett par hundralappar är notoriska problembarn. Om dom går alls vill dom ändå gärna misstända när man kommer över originalmoppevarvtal. Låna en fungerande CDI av någon. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->känner tyvär ingen som har någon mt5a
har just varit ute o gått med moppe jäveln. han tänder hela tiden. det smäller som fan ur avgasröret titt som tätt o bakhjulet stannar vid varje tänning. måste ju finnas någon givare som talar om när gnistan ska iväg.
tacka vet jag brytare <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jodå, senare MT5 har det. Första svensksålda moppen som har sånt, mig veterligen. På modernare moppar, främst scootrar, är det vanligt. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kolla så plattan står rätt finns tydliga märkningarpå block och platta som ska står rakt för varandra. Sätter nog också mina pengar på cdi boxen.
Nän som vet hur tändningen ska justeras finns inga synliga tecken på var tändpunkten är. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Utan markeringar kan man bara prova sig fram. Moppen ska starta oavsett hur man vrider plattan, det går inte komma särskilt mycket fel inom originaljusteringen så den går inte ställa det så fel att den inte vill gå. <!-- </EdIndex> --></div>