Sida 1 av 2

Svetsning av flinta motorblock.

Postat: 16 nov 2011, 12:06
av wrooom
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tog mig tid att släpa ut ett spräckt flintablock på jobbet på Nordsjön för att se hur svetsbart det var och det var faktiskt inga bekymmer alls att svetsa i . :)
Trodde det skulle vara mer orenheter i gjutgodset.

Tig svetsade med Elgas 2.0mm alutråd, DC på ca 115 amp och skadan var riktigt stor,helt från växelstoppskruven till dervaxelnslagerhållare men den går att rädda.

Så släng inget för en liten spricka utan hitta nån med en AC/DC tig som kan hjälpa er.

Ska testa på Sachs med nästa tur.

lägger upp en blid på det hela.
Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 16 nov 2011, 12:15
av Amarace
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ilo och Flinta samt Puch (som jag vet iaf) är rätt så god svetsbarhet i, däremot Sachs verkar ha en hel del Magnesium el nåt i sig, så det är värre att svetsa i. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 16 nov 2011, 12:40
av wrooom
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Amarace skrev:Ilo och Flinta samt Puch (som jag vet iaf) är rätt så god svetsbarhet i, däremot Sachs verkar ha en hel del Magnesium el nåt i sig, så det är värre att svetsa i.
Har hört detta med men tänker ge det ett försök då det hade varit toppen att kunna skära ur och ersätta stora ärgskador som Sachs tyvärr drabbas av.

Magnesium är ett gissel då det bara brinner till och så sjunker hela området ihop.
men hela Castoilns sortiment finns på jobbet samt otaliga legeringelektroder så det blir till att testa lite...har svårt att ge upp på sånt här! 8) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 16 nov 2011, 14:31
av dr.novolette
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad jobbar du med annars på jobbet? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 16 nov 2011, 14:53
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Amarace skrev:Ilo och Flinta samt Puch (som jag vet iaf) är rätt så god svetsbarhet i, däremot Sachs verkar ha en hel del Magnesium el nåt i sig, så det är värre att svetsa i.
Du nämner inte Zyndapp jag förstår det, dom brukar ju aldrig gå sönder..... :mutt: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 16 nov 2011, 15:08
av selma
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:
Amarace skrev:Ilo och Flinta samt Puch (som jag vet iaf) är rätt så god svetsbarhet i, däremot Sachs verkar ha en hel del Magnesium el nåt i sig, så det är värre att svetsa i.
Du nämner inte Zyndapp jag förstår det, dom brukar ju aldrig gå sönder..... :mutt:
Man lagar inte Zündapp...man slänger skiten biggrin <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 16 nov 2011, 15:12
av Amarace
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:
Amarace skrev:Ilo och Flinta samt Puch (som jag vet iaf) är rätt så god svetsbarhet i, däremot Sachs verkar ha en hel del Magnesium el nåt i sig, så det är värre att svetsa i.
Du nämner inte Zyndapp jag förstår det, dom brukar ju aldrig gå sönder..... :mutt:
haha, då jag körde Zundapp hade jag bara tre motorer (två mopeder), och ingen av dom for blocket på faktiskt (däremot veven då den varvade lite hårt samt växelklockan).
Dom andra har jag testat att svetsa runt 4-5 år efter jag var 15, gick en utbildning då till just svetsare så man testade ju det mesta, och hade Flinta, Ilo och Puch samt Sachs block hemma.

En parantes, ett enkelt sätt att se om det är Magnesiumlegering är att fila av lite gods och hälla över lågan på t.ex en tändare, "gnistrar" filspånet så är det magnesium i det.

Edit, en parantes till som jag glömde, om man har ett extra block så kan man ju använda material från det som tillsatsmaterial, då får man ju samma legering. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 16 nov 2011, 15:53
av G-son
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Finns fler sätt att se om det är magnesium! :D
http://raketsport.forumup.se/viewtopic.php?t=5048 <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 16 nov 2011, 16:49
av wrooom
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
dr.novolette skrev:Vad jobbar du med annars på jobbet?
Har det lätt bisarra jobbet som klättrare ute på oljerigg och får hänga i rep över och under oljeriggar och inspektera och svetsa eller montera allt möjligt
så det blir en del kul klättring. :D

Det bästa är ändå att man jobbar två veckor och är hemma fyra med betalning så man har tid på sig att leka med allt kul man samlat på sig.

Sammanlagt blir det drygt 31-32 veckor ledigt per år vilket är fint som attan när man vill pyssla med renoveringar att gammalt junk! <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 16 nov 2011, 17:09
av dr.novolette
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ohf inget för mig är frusen å höjdrädd.
Men dom lediga veckorna hade jag kunnat ta :D
själv håller jag på med tidsödande svetsning just nu, gjutjärn
buäh va trist :(
så man springer fram å tillbaka mellan verkstaden/datorn <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 16 nov 2011, 17:50
av wrooom
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gutjärn är tufft att svetsa,mycket spänningar men låter man det ta tid så blir det bra. :)
UTP har en fin pinne till gjutgods,dock svindyr men det kan det vara värt om man nu inte är en kirurg med Dillonhadtaget! <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 16 nov 2011, 17:52
av dr.novolette
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
wrooom skrev:Gutjärn är tufft att svetsa,mycket spänningar men låter man det ta tid så blir det bra. :)
UTP har en fin pinne till gjutgods,dock svindyr men det kan det vara värt om man nu inte är en kirurg med Dillonhadtaget!
UTP 85 FN :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 16 nov 2011, 19:16
av G-son
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
wrooom skrev:...dock svindyr men det kan det vara värt om man nu inte är en kirurg med Dillonhandtaget!
Även Dillon klassas tyvärr in i kategorin svindyrt, och ska man köpa flussmedel och tillsatsmaterial för gjutjärn i deras webbshop så känner man inte direkt att kan köper något billigt heller. Men men, måste man laga gjutjärn är det bara att bita ihop och köpa det som behövs, eller chansa med billigare material... som jag har gjort hittills, man måste ju testa! 8)

Testade att slå loss några kylfläns från en gjutjärnscylinder, och svetsade ihop med min Dillon och gamla kolvringar som tillsatsmaterial. (Ska vara bra gjutjärn i såna, utmärkt för svetsning av gjutjärn enligt säljare av svetsen.)
Bild

Dålig genombränning i ena änden, men vad kan man begära av första försöket?
Bild

Och i "genomskärning":
Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 16 nov 2011, 19:23
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det behövs inga särskilda pinnar för svetsa gjutjärn det går bra med vanliga ESAB 48.00 basiska pinnar....

Det var en mycket snygg lagning på Flinta motorblocket förresten. En sådan kan jag inte göra. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 16 nov 2011, 20:09
av Anglia59
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->G-son är du nöjd med din Dillon svets? har själv haft funderingar på att köpa en men det har aldrig blivit av. Tycker dom verkar vara allsidig bara man lyckas sätta sig in i hur den fungerar. <!-- </EdIndex> --></div>