<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu har jag hittat en väldigt bra sida om Villiers motortillverkning. Vad jag förstår är sidan baserad på fabrikens jubileumsböcker och framförallt en utgåva från 1953.
Här finns historia och bilder på motortillverkningen över tiden, i alla fall från början t.o.m. en bit in i femtiotalet.
Ni som är intresserade, var så goda, läs, bläddra, kolla bilder och njut!
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->... och dubbla avgasrör, jo jag tackar jag.
Men, vad är det du har cencurerat på bilderna?
Man blir ju lite nyfiken... <!-- </EdIndex> --></div>
Det finns alltid en bättre metod
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag gillar främst ramar som är sk "stumma" eller stelbensramar, stilrent som fan, och lätt o bygga på. Men vad det gäller märke är rödmyra absoluta favoriten. <!-- </EdIndex> --></div>
Neifelheim skrev:Jag gillar främst ramar som är sk "stumma" eller stelbensramar, stilrent som fan,.....
Håller med.... och det var långt ifrån alla tillverkare som fick till något snyggt med swingarm, stötdämpare och bakvagga men när jag var 15-16 så var stela bakändar mer "skiten" och bakhjulsfjädring något man ville ha men dom här fordonen var ju inte "veteran" då, bara gamla å billigt.
700 kronor idag motsvarar ungefär 100 kronor fyrtio år sedan så motorcykeln du tänker köpa har kanske samma pris idag som den hade när jag var tonåring. Det låter som ett god affär idag om den nu inte har legat i sjön sedan 70-talet..... men det hade den väl inte för det var väl en loge den stått i. <!-- </EdIndex> --></div>
Neifelheim skrev:Jag gillar främst ramar som är sk "stumma" eller stelbensramar, stilrent som fan,.....
Håller med.... och det var långt ifrån alla tillverkare som fick till något snyggt med swingarm, stötdämpare och bakvagga men när jag var 15-16 så var stela bakändar mer "skiten" och bakhjulsfjädring något man ville ha men dom här fordonen var ju inte "veteran" då, bara gamla å billigt.
700 kronor idag motsvarar ungefär 100 kronor fyrtio år sedan så motorcykeln du tänker köpa har kanske samma pris idag som den hade när jag var tonåring. Det låter som ett god affär idag om den nu inte har legat i sjön sedan 70-talet..... men det hade den väl inte för det var väl en loge den stått i.
"allt var bättre förr". Nä, men jag har alltid gilla stummisar. hehe.
Ptja, den har stått på en loge i säkert 10 år, och var på väg att slängas. så ett "liv" har man väl räddat. hehe <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->fiskarna var förmodligen ute och "trollade". Trolling innebär att man släpar ett eller oftast flera drag efter båten. innan man uppfann båtmotorn kallades det att "ro drag".
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->56:an Jag tycker att du ska göra en egen hemsida med alla dina intressen samlade.
Då kunde du nå ut till en större "publik" och kanske hitta likasinnade i närheten av där du bor <!-- </EdIndex> --></div>
erlan skrev:fiskarna var förmodligen ute och "trollade". Trolling innebär att man släpar ett eller oftast flera drag efter båten. innan man uppfann båtmotorn kallades det att "ro drag".
erlan
Jag tror inte man slutade "ro drag" bara för man uppfann båtmotorn
Jag tror att man rodde för att inte skrämma fiskarna med motorn
sen var det svårt att få dom gamla 2taktarna att gå i låg fart en längre stund utan att man "drog ur dom" ibland
Trolling är nog en senare benämning på "släpfiske efter båt med sportfiskeredskap" <!-- </EdIndex> --></div>
Braxmatte skrev:56:an Jag tycker att du ska göra en egen hemsida med alla dina intressen samlade.
Då kunde du nå ut till en större "publik" och kanske hitta likasinnade i närheten av där du bor
Är det inte bra att jag är här? <!-- </EdIndex> --></div>