Autosol

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
GNARP

Autosol

Inlägg av GNARP »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ska börja renovera en monarped som stått ute länge, det har blivit en rostprickar på lacken så funderar på vad ska man använda för att få bort rosten men också bevara lacken?

Funkar det med autosol eller vad rekomenderas? <!-- </EdIndex> --></div>
Sherwood
Kontakt:

Inlägg av Sherwood »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tror kanske att autosol kan repa lacken då det är slipmedel i det. Försök med rubbing kanske, eller så gör man som jag och putsar med tandkräm eftersom jag är för snål att köpa bättre saker :P <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Autosol är ju till för krom så det tror jag inte funkar. Men rubbing kan kanske funka att göra rent med och sen på med wax som skyddar lacken. <!-- </EdIndex> --></div>
OutbackJack
Forumsponsor

Inlägg av OutbackJack »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
SachsMekarn skrev:Autosol är ju till för krom så det tror jag inte funkar. Men rubbing kan kanske funka att göra rent med och sen på med wax som skyddar lacken.
Bestäm dig nu, rostlösare eller rostbortslipare..
Pröva citronsyra, det löser och slipar garanterat inte..
Rubbing är ett slipmedel, Autosol löser och slipar mycket lätt..

http://www.garagego.se/forum/guider/oevrigt/25121/rostborttagning-med-citronsyra/sida1/
Sök på citronsyra (en mycket svag syra..) och rostlösare så poppar det upp en del goda tips.. <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag brukar först köra med grymt löddrande Svinto tvålull (inte ngn annan kopia!) blandar även i Yes diskmedel för extra tjockt lödder (ska påminna om raklödder) jag kör försiktigt med bra känsla för det kan fort gå åt helsike. Denna procedur är otroligt bra mot missfärgningar av rost..
Autosol funkar klockrent som rubbing efter tvätt men det är som alltid.. ta det varligt..
(har du kass känsla för detta kör med vanlig tvätt å sen vanlig rubbing men det tar tiiiiiiiiid...)
därefter smörj med motorolja (mineral rak 50)
eller klarlacka med matt klarlack men då måste du prova om originallacken är kompatibel med klarlacken på ngt "osynligt" ställe PP's matta klarlack var kanon för detta ändamål å tålde dessutom bensin MEN dom har bytt formula å är numera rikskass. Så den kan du räkna bort, nu rekommenderar jag Glasurits färdiga brutna matta klarlack för "plankorna" på Mercedes men då krävs spruta/kompressor härdare förtunning mm. om du nu inte har en återförsäljare som kan fylla den i en sprayburk (finns i Luleå iaf.)men innan klarlack måste hela den gamla lacken tvättas med antisiliconmedel eftersom vissa vaxer/rubbingar innehåller silicon.
/Dr <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Oxalsyra tar bort rostfläckar.
Även blekmedel som användes på plastbåtar (GAP) brukar funka, tror det innehåller oxalsyra. <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
herdware

Inlägg av herdware »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vi brukar använda autosol i verktygen (formarna) på jobbet. Formsprutning.
Även de verktygen som är högglanspolerade. Funkar finfint.

EDIT: Fast det är klart, de är ju inte lackade/målade. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Autosol går ju att polera plexiglas med och det brukar ju bli blankt och jättebra så det kan väl inte repa särskilt mycket. <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Svinto och autosol ger bra resultat tillsammans 8) <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
flora

Inlägg av flora »

alf-johan skrev:Svinto och autosol ger bra resultat tillsammans 8)
Håller med Alf-Johan, först svinto sedan autosol och på toppen ett lager med Sonax flytande hårdvax då blir det som nytt, men putsa med känsla.. <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent Golden Champ 1255
Crescent Champion 1256
Mustang Cross B
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

flora skrev:
alf-johan skrev:Svinto och autosol ger bra resultat tillsammans 8)
Håller med Alf-Johan, först svinto sedan autosol och på toppen ett lager med Sonax flytande hårdvax då blir det som nytt, men putsa med känsla..
Precis jag använder också sonax efter, :D <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Skriv svar