<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har fått tag på en transportcyckel som jag tänkte sätta fart på.
Coolt att tramporna sitter i motorfästen, bara att motorisera ju.
Finns det nå bilder på sånna här skapelser?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På min var tramporna ersatta med en tvåväxlad Sachs fläktkyld, den med kedjetransmision.
Den har en egen historia. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skolvaktmästaren på Lindöskolan hade en sådan när jag gick i mellanstadiet. Kommer ihåg jag studerade vevpartiet noga. Vaktmästaren hade cykeln till lite allt möjligt bland annat när han rensade skolgården från skräp, oftast låg det kvast och skyffel i lådan.
Ska du sätta motor på den kan jag tänka mig köpa vevanordningen och bakhjulet för bakhjulet ser ut att vara till en m/42 militärcykel. <!-- </EdIndex> --></div>
Crescents 3-hjuliga transportmoped gör det lättare för både springpojken och affärsmannen och inte minst kunden som får sina varor både snabbare och lättare.
Samma konstruktion som paketvagn nr 297 men försedd med den slitstarka 2-växlade 50 cc Sachsmotorn med fläktkylning, som är både säker och billig i drift. Finns i ljusgrå lackering.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja nu med facit i hand så hittar även jag....
Tack för info. får se hur jag gör med motor å så.
Jag spar nog alla delar iallafall. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det var en sådan jag hade, livsfarlig att köra med.
Historien var den. Köpte den av Falk i Västerås. Körde verktydslådor till landet, där vi hade motorcycklar. Det var höst och ca 4-5 grader kallt. Vi höll till i ett litet hönshus utan lyse. Men eftersom motorn var fäcktskyld, kopplade vi en sladd till framlyset och hängde 15 wattslampan i taket på hönshuset. Skruvade förståss upp tomgången och var ibland ute och skrapade sot ur cylindern, för den stannade.
Ramen sågadesupp i småbitar och allt motor och hjul kastades ut i skogen på Lungagatan utanför Västerås. Där ligger också min Mustang.
Ena motorcyckeln sågade vi sönder och lade i gammla stora mjölkkannor som låg i skogen på Geddeholm. Den andra en Monark Blue Fighter, som var min, såldes.
Förlåt att jag stal tråden, tyckte det passade. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag har en sådan där Crescent trehjulig transportcykel men utan "motorfästen". Det är ett skogsvrak jag köpte på 90-talet för cyklar har roat mig mer eller mindre hela tiden. I dag består den av blästrade och grundlackade delar men det ska bli cykel någon gång framöver.
Jag håller med dig om styrningen, Monarks var bättre.... <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kanske Jossan eller någon annan har bild på denna sachsmotor och
kan lägga ut? Den verkar ju ovanlig och vad gjorde den det?
har sett en fläktkåpa troligen från en sådan för den passar inte in
i formen på en nyare motor men går skruva dit iaf. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Utan kåpa ser man väl ingen skillnad
Fläktkåpan på kedjeprimärmotorerna ser annorlunda ut för att fläkten(svänghjulet) snurrar medsols <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström skrev:Det var en sådan jag hade, livsfarlig att köra med.
Historien var den. Köpte den av Falk i Västerås. Körde verktydslådor till landet, där vi hade motorcycklar. Det var höst och ca 4-5 grader kallt. Vi höll till i ett litet hönshus utan lyse. Men eftersom motorn var fäcktskyld, kopplade vi en sladd till framlyset och hängde 15 wattslampan i taket på hönshuset. Skruvade förståss upp tomgången och var ibland ute och skrapade sot ur cylindern, för den stannade.
Ramen sågadesupp i småbitar och allt motor och hjul kastades ut i skogen på Lungagatan utanför Västerås. Där ligger också min Mustang.
Ena motorcyckeln sågade vi sönder och lade i gammla stora mjölkkannor som låg i skogen på Geddeholm. Den andra en Monark Blue Fighter, som var min, såldes.
Förlåt att jag stal tråden, tyckte det passade.
Sno tråden om du vill det:) Skitkul med sånna historier. <!-- </EdIndex> --></div>