jeg tænkte jeg ville oprette en projekt tråd herinde, så andre har muligheden for at følge lidt med i mit vinterprojekt, samt jeg også selv har mulighed for følge hvad der er blevet gjort under forløbet.
I juli 2011, købte jeg en Dansk indregistrerede Crescent 1264. Scooteren havde stået på et varmt høloft i 40år og har kun været ejet af to personer før mig. Denne scootere er importeret af en knallert/scooter importør i København, ved navn "poul christensen & co.".
Skoeteretten er i rigtigt god stand, med en rigtigt flot patina.
Sådan her så den ud da vi havde fået scooteren ned fra høloften hvor den havde gemt sig :

Jeg har altid ønsket mig en gammel klassisk scooter og havde altid tænkt det skulle være en vespa, men de er jättedyre i danmark 12.000 dkr og opefter ! Og så meget ville jeg ikke give for en scooter, så denne mulighed var lige hvad jeg søgte

Skoteretten kostede 1000dkr, så det var en rigtig god pris til en sjælden scooter ( den erihvertfald sjælden her i dk ).
Da skoteretten kom hjem på mit meget lille værksted i kælderen, begyndt jeg at skille motoren ad. Jeg havde regnet med jeg skulle lave en masse rust og alle lejer sad fast osv.
Men til alt held opdagede jeg at rusten kun var overfladisk og bremser, lejer og gummistøddæmper var i rigtigt god stand.
Ledningsnettet var fuldstændigt mørt og det hele måtte skiftes ud:

Benzintanken var heldigvis tæt og bezinkran holdt også tæt. så jeg slap for at lappe den.
Efter ledningsnettet var lavet og testet, begyndte jeg at kigge efter en motor. Den første motor jeg købte hjem fra sverige gav jeg 2500sek for, sælger sagde det var en gennemrestaureret HVA 50cc skoterett motor med fodvexel. Da pakken kom lå den en træt og trist håndvexelet HVA motor uden gnist og med rigtigt dårlig kompression.... Sælger var ikke til at få i dialog bagefter!, men jeg har selvf. adressen, så skulle jeg komme til sverige så kigger jeg forbi ham og tager en snak

Nuvel sådan kan det gå når man handler privat, den næste motor jeg købte hjem, fandt jeg på Tradera, dette var også en gennemrestaureret HVA 50cc skoterett motor og sælger sendte også en motor, men denne motor have en revne i blokken og absolut ingen kompression, denne motor kostedet 2000sek ( puha det er mange penge efterhånde !).
Så der stod jeg med 3motorer, den originale og to indkøbte. Disse 3motorer skilte jeg ad og lavede en god skoterett motor, med god kompression og ny tænding. Denne monterede jeg og prøvekørte på skoteretten, men for satan den var langsom og kedelig. Den kørte helt sikkert som den skulle, men den var bare for trist til mig

Så jeg begyndte at tænke i nye baner, jeg turde ikke købe flere motorer hjem fra sverige ( ja undskyld, men snydt to gange, så tør jeg inta mer

dette er en ciao motor, men denne motor har imellem 8 og 10hk, så der er trækkraft nok til alle

Denne motor skal i min skoterett tænkte jeg, så motoren kom med mig hjem og sælger blev 2000dkr rigere.

Den elektroniske tænding levere 12v via sin lysspole, således får jeg volt+watt nok til at drive lys og en enkelt ventilator i motorrummet. Jeg har jo hørt om at skoteretten kaldes for trykkogeren, så jeg vil ikke risikere min nye motor brænder varm og futter af

Lige pt. er jeg ved at svejse en ciao motorramme på det gamle skoterett motor ophæng, således ciaomotoren kommer til at side ordentligt fast. Der er lidt pladsproblemer i selve motorrummet, da en ciao motor har en liggende cylinder og en HVA motor har oprejst. Derfor blev jeg nød til at skære begge motor ophæng af og flytte baghjulet så langt bagud som overhovedet muligt , sådan motoren kan være der.

Desuden skal der monteres en remskive på baghjulet istedet for et tandhjul. Dette er også lidt en udfordring, da jeg i første omgang vil prøve at tilpasse en org. ciao 70mm ciao remskive, fungerer dette inta må jeg gå til et maskinværkstede og få drejet en helt ny skive, men nu prøver jeg selv i første omgang

Udstødningen bliver ikke en tunudstødning, men et hjemmebygget 30mm forrør i udstødningsflex :
http://www.auto112.dk/udstødningsslange-p-4153.html
denne 30mm udstødningsflex kobles på en org. HVA udstødning således den udfra kommer til at lyde bedre og se mere org. ud

selve skoteretten skal hverken pudses op eller poleres, den skal ligne en træt gammel veteranscooter, med masser af stickers, sjove accesories og en motor der kan trække mig.
dette er vidst de,t jeg har at skrive om renoveringen/motorprojektet på nuværende tidspunkt.
En update følger når motoren er monteret og skoteretten prøvekørt

Lige de sidste billeder: