Kall motor, slirar på kicken!

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Welsh
Inlägg: 26
Blev medlem: 26 aug 2011, 23:00

Kall motor, slirar på kicken!

Inlägg av Welsh »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej,
Min 2vxl sachs motor fungerar perfekt på kicken när mopeden stått i garaget.
Om den står ute och det är kallt så slirar ofta kicken, det händer även ibland om motorn fått stå en liten stund efter körning så att den fortfarande är lite varm.
Några ideer om vad det beror på?
/ Anders <!-- </EdIndex> --></div>
äckelpekkasin
Inlägg: 240
Blev medlem: 23 jun 2009, 23:00
Ort: Dalom, Sverige

Inlägg av äckelpekkasin »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vatten i oljan kanske. Hade liknande problem med min flakmoppe med sachsmotor. Jag bytte olja och problemen försvann :D <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->För mycket olja och kanske fel olja. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn
Inlägg: 4094
Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
Ort: L-100, Uppsala Län

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Testa att byta olja, rak 80 eller 80w90. 2dl :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Welsh
Inlägg: 26
Blev medlem: 26 aug 2011, 23:00

Inlägg av Welsh »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vilken olja är rekomenderat att man använder som original? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn
Inlägg: 4094
Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
Ort: L-100, Uppsala Län

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Rak 80. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3565
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Welsh skrev:Vilken olja är rekomenderat att man använder som original?
Oj oj oj nu blir det väl en lång tråd.. :oops: <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Braxmatte skrev:
Welsh skrev:Vilken olja är rekomenderat att man använder som original?
Oj oj oj nu blir det väl en lång tråd.. :oops:
Here we go again - koppling+sachs = spocht_winner .... :lol: :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
zappafan skrev:
Braxmatte skrev:
Welsh skrev:Vilken olja är rekomenderat att man använder som original?
Oj oj oj nu blir det väl en lång tråd.. :oops:
Here we go again - koppling+sachs = spocht_winner .... :lol: :wink:
22_yikes.gif <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det här finns det massor med trådar på forumet om.
rätt olja, fel olja, för bra olja, dålig olja, teorierna är många.
jag har för vana att lägga växeln i friläge innan jag stänger av motorn. och sen rör jag alldrig kopplingen medan motorn är avstängd. då brukar det alldrig vara nåt problem att kicka igång. när man får rejält med effekt i motorn så brukar kopplingen slira när man försöker "hårdgasa"
det är ett mer svårlöst problem.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
erlan skrev:det här finns det massor med trådar på forumet om.
rätt olja, fel olja, för bra olja, dålig olja, teorierna är många.
jag har för vana att lägga växeln i friläge innan jag stänger av motorn. och sen rör jag alldrig kopplingen medan motorn är avstängd. då brukar det alldrig vara nåt problem att kicka igång. när man får rejält med effekt i motorn så brukar kopplingen slira när man försöker "hårdgasa"
det är ett mer svårlöst problem.


erlan
Nja, så svårt är det inte. Finns 4 lamell att pula i motorn. :sorry: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jodå, och zyndapp fjäderkoppar och fjädrar gör ochså underverk.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->äh .. kör man 60cc så duger det bra med vanliga kopplingen <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->psst..
flyttade tråden till "motorer" för att den handlar om motorer
/Dr <!-- </EdIndex> --></div>
källis
Inlägg: 15
Blev medlem: 28 jul 2010, 23:00
Ort: Smebacken
Kontakt:

Inlägg av källis »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
S_Compakt skrev:äh .. kör man 60cc så duger det bra med vanliga kopplingen
Jaha kenneth, har du 42,5 borr. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar