Kall motor, slirar på kicken!
Kall motor, slirar på kicken!
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej,
Min 2vxl sachs motor fungerar perfekt på kicken när mopeden stått i garaget.
Om den står ute och det är kallt så slirar ofta kicken, det händer även ibland om motorn fått stå en liten stund efter körning så att den fortfarande är lite varm.
Några ideer om vad det beror på?
/ Anders <!-- </EdIndex> --></div>
Min 2vxl sachs motor fungerar perfekt på kicken när mopeden stått i garaget.
Om den står ute och det är kallt så slirar ofta kicken, det händer även ibland om motorn fått stå en liten stund efter körning så att den fortfarande är lite varm.
Några ideer om vad det beror på?
/ Anders <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 240
- Blev medlem: 23 jun 2009, 23:00
- Ort: Dalom, Sverige
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
- SachsMekarn
- Inlägg: 4094
- Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
- Ort: L-100, Uppsala Län
- SachsMekarn
- Inlägg: 4094
- Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
- Ort: L-100, Uppsala Län
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det här finns det massor med trådar på forumet om.
rätt olja, fel olja, för bra olja, dålig olja, teorierna är många.
jag har för vana att lägga växeln i friläge innan jag stänger av motorn. och sen rör jag alldrig kopplingen medan motorn är avstängd. då brukar det alldrig vara nåt problem att kicka igång. när man får rejält med effekt i motorn så brukar kopplingen slira när man försöker "hårdgasa"
det är ett mer svårlöst problem.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
rätt olja, fel olja, för bra olja, dålig olja, teorierna är många.
jag har för vana att lägga växeln i friläge innan jag stänger av motorn. och sen rör jag alldrig kopplingen medan motorn är avstängd. då brukar det alldrig vara nåt problem att kicka igång. när man får rejält med effekt i motorn så brukar kopplingen slira när man försöker "hårdgasa"
det är ett mer svårlöst problem.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
<!-- </EdIndex> --></div>
Nja, så svårt är det inte. Finns 4 lamell att pula i motorn.erlan skrev:det här finns det massor med trådar på forumet om.
rätt olja, fel olja, för bra olja, dålig olja, teorierna är många.
jag har för vana att lägga växeln i friläge innan jag stänger av motorn. och sen rör jag alldrig kopplingen medan motorn är avstängd. då brukar det alldrig vara nåt problem att kicka igång. när man får rejält med effekt i motorn så brukar kopplingen slira när man försöker "hårdgasa"
det är ett mer svårlöst problem.
erlan

-
- Inlägg: 3329
- Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
- Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..