kröklängd?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Naeri
Inlägg: 731
Blev medlem: 18 mar 2010, 00:00
Ort: Visby

kröklängd?

Inlägg av Naeri »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->har läst och förstått att de flesta gör på sitt egna sätt, men slänger ut frågan.

på min 60cc har jag just installerat så kallad trimljuddämpaee. jag har istället för att ha en del av kröken instickande i dämparen svetsat ände mot ände. frågan är, förlorar jag effekt på det? har förstått att ju kortare krök, desto bättre effekt från dämparen, eller är jag knasig? <!-- </EdIndex> --></div>
1137 4vxl
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ett "instick" på 15-20mm torde väl ha lite sexuell betydelse... 8) (vid dessa effektutag..) <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Användarens profilbild
SachsMekarn
Inlägg: 4094
Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
Ort: L-100, Uppsala Län

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Man brukar ju säga att kröken ska vara så kort som möjligt, desto kortare krök, ju högre upp i registret kommer effekten. :xmas: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Innebär det då att bottendraget är bättre om man har lång krök? <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
SachsMekarn
Inlägg: 4094
Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
Ort: L-100, Uppsala Län

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja det stämmer <!-- </EdIndex> --></div>
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->...under förutsättning att cylindern är tillräckligt vass för att påverkas nämnvärt av avgasröret. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn
Inlägg: 4094
Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
Ort: L-100, Uppsala Län

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för rättningen :sorry: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Och var går gränsen för det?

:? <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor
Inlägg: 2725
Blev medlem: 02 nov 2010, 00:00
Ort: Karlstad

Inlägg av selma »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
pangerva skrev:Och var går gränsen för det?

:?
Man behöver komma upp i minnst 8000v för att cyl skall börja bli pipberoende,då börjar det bli värt besväret att tillverka avstämt.

Orginal jamarcol pipor duger gott under det vavtalet,även över :D <!-- </EdIndex> --></div>
Monark E-type 1293-73 Sachs GS 50cc Perego 6vxl
Monark E-type 1293-73 Sachs GS YZ80 6vxl
Crescent 1125R-57 EKF Athena 80 4vxl
Crescent 80S-68 Sachs Jikow YZ80 5vxl
Crescent 1135-58 EKF Barikit 88 slidmatad 4vxl
Crescent 1143-62 60cc 3vxl
Användarens profilbild
SachsMekarn
Inlägg: 4094
Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
Ort: L-100, Uppsala Län

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ger det någon effekt ökning om man tar ur insatsen ur jamarcol dämparen, den kromade. Jag testade med den lät nå grönjävligt, så slängde rätt snabbt tillbaka insatsen. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor
Inlägg: 2725
Blev medlem: 02 nov 2010, 00:00
Ort: Karlstad

Inlägg av selma »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
SachsMekarn skrev:Ger det någon effekt ökning om man tar ur insatsen ur jamarcol dämparen, den kromade. Jag testade med den lät nå grönjävligt, så slängde rätt snabbt tillbaka insatsen.
Förmodligen mycket sämre,dom är ganska väl anpassade efter dom här varvtalen.
Kör man orörd 60cc finns ingen anledning an krångla med s.k trimpipor,det bara låter mer.
Kortning av krök räcker länge för att få lite extra på toppen.
Men detta är naturligtvis mina erfarenheter och det finns säkert 100 olika synpunkter på detta :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Monark E-type 1293-73 Sachs GS 50cc Perego 6vxl
Monark E-type 1293-73 Sachs GS YZ80 6vxl
Crescent 1125R-57 EKF Athena 80 4vxl
Crescent 80S-68 Sachs Jikow YZ80 5vxl
Crescent 1135-58 EKF Barikit 88 slidmatad 4vxl
Crescent 1143-62 60cc 3vxl
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
SachsMekarn skrev:Ger det någon effekt ökning om man tar ur insatsen ur jamarcol dämparen, den kromade. Jag testade med den lät nå grönjävligt, så slängde rätt snabbt tillbaka insatsen.
Jag har inte märkt någon skillnad på min jamarcol på min 80cc EKF, förutom att det låter förjävligt! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja då lär jag nog slippa jobba med avstämda avgassystem.
Mina mål är ju att det åtminstone ska gå att marscha 50 km/h. Om det sedan kan gå lite fortare kan det vara kul någon gång. :D <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3570
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->offtopic
Jag fattar inget :?:
Vad har överskriften " kröklängd" med era inlägg att göra.

Längden beror ju på hur myket kröka det finns att tillgå.
När jag kröker så håller jag på tills det är slut :oops:

Om man nu inte har tänkt att fortsätta kröka dagen efter :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
Användarens profilbild
SachsMekarn
Inlägg: 4094
Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
Ort: L-100, Uppsala Län

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den kromade jamarcol dämparn låter tillräckligt med insatsen monterad. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar