<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tror det är lite vanskligt att tyda direkta fakta ur sådana här interna initialförkortningar eller akronymer. Min erfarenhet är att dom inte precis alltid är fullt logiska och kan tydas till det man helst vill. Oftast blir nog resultatet att det stämmer, men kanske bara till en viss del. Produktionshistoriken kan tror jag också kan ha betydelse, man har börjat med en viss betydelse med bokstaven men har senare fyllts på med betydelse av något annat slag.
För att få klarhet krävs nog förklaring från någon inblandad eller läsa produktionshistorik från det aktuella företaget.
Det jag jämför med är ASEA som hade liknande boktavskombinationsbeteckningar på sina produkter från sextiotalet och bakåt. En elmotor kan t.ex. heta MBRC 22 och bokstäver och siffror står för någonting... Språk spelar också roll, jag tror "R" i det här fallet står för "reinforced" dvs. förstärkt utförande för hård drift t.ex. i en stenkross eller liknande och här har man då blandat in engelska i det svenska språket. En annan motor kan heta MBRF 22 där står "F" för "förhöjt startmoment" som är måste för drift av exempelvis en kolvkompressor och här man då tydligen förkortat ord på svenska. Siffrorna här är ett storleksmått på motorns "fysiska mått" ungefär som våra skonummer...
Tyskar däremot tror jag håller hårt på sitt eget språk så där får man nog förmoda att förkortningen gäller antingen tyskt ord eller internationell beteckning som t.ex. en landskod.
Även tyska Bosch hade liknande bokstavskombinationer för sina produkter tidigare. Likaså tyska Noris hade bokstäver kombinerade med siffror i sina beteckningar på sina svänghjulständljusmagneter och batteritändljusgeneratorer. Noris svänghjulständgenerator för Süd JLO FP50 hette enligt Noris egen förteckning ULZ 6/16,5 L och "L" borde stå för "licht", "Z" för "zündung" men vad "U" kan stå för har jag ingen som helst aning om. Jag vet i alla fall att i dagens penningvärde skulle en komplett tändplatta kosta c:a 450 kronor i butik och svänghjulet c:a 1.500 kronor. Kanske något att tänka på om någon köper ett NOS svänghjul på Tradera för 150 kronor så har denne bara betalat tiondelen av vad det kostade nytt för så där femtio år sedan....
<!-- </EdIndex> --></div>