Sida 1 av 2

Beteckning sachs motor?

Postat: 15 dec 2011, 18:02
av Naeri
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är lite mer förvirrad än vanligt just nu. Vad har de olika sachsmotorerna för beteckningar; jag menar en tvåväxlad hand med kickstart, eller en fyrpetad norgemotor, eller en treväxlad hand? Alltså de har ju nån bokstavskombo som EKF, men nånting annat :?: :?: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 15 dec 2011, 20:24
av Svartsjö
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det borde vara såhär det ligger till:
M = Diaphragm engine. (membran)
L = Fancooling.
F = Foot gear.
H = Hand gear.
K = Kickstarter.
R = Reverse gear.
AZL = Electric Starter and generator.
A = extra acceleration.
sista bokstaven anger effekt i vissa fall.
S = Schweden (0,7kW, 1hk)
SF = Finland (1,1kW, 1,5hk)
B = ? (1,9kW, 2,6hk)
NL = holland? (1,3kW, 1,8hk)
X = ? (1,8kW, 2,5hk) eller (2,2kW, 3hk) eller (2,8kW, 3,8hk)
Detta är lite av vad jag hittat, flera olika kombinationer finns. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 15 dec 2011, 20:26
av Svartsjö
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kolla här, kanon guide för sachsofiler av klass.http://members.multimania.nl/sachs/engels.htm
Här finns information om vilka förgasare samt avgaskrökens diameter samt längd och tändpunkt för de olika effekt uttagen. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 16 dec 2011, 17:07
av Rolle
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Svartsjö skrev:Det borde vara såhär det ligger till:
M = Diaphragm engine. (membran)
L = Fancooling.
F = Foot gear.
H = Hand gear.
K = Kickstarter.
R = Reverse gear.
AZL = Electric Starter and generator.
A = extra acceleration.
sista bokstaven anger effekt i vissa fall.
S = Schweden (0,7kW, 1hk)
SF = Finland (1,1kW, 1,5hk)
B = ? (1,9kW, 2,6hk)
NL = holland? (1,3kW, 1,8hk)
X = ? (1,8kW, 2,5hk) eller (2,2kW, 3hk) eller (2,8kW, 3,8hk)
Detta är lite av vad jag hittat, flera olika kombinationer finns.
Kan tillägga att bokstaven H troligtvis också representerar ett land. Möjligtvis Holland? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 16 dec 2011, 17:49
av Svartsjö
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kanske det men H betyder handväxel, landskoden verkar komma efter modellkoden med ett litet mellanrum typ LKH SF.
Jag ska INTE säga att landskod "H" INTE finns men jag tror NL betyder nederländerna-holland <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 16 dec 2011, 17:57
av SachsMekarn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Perfekt lista, men E finns inte med? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 16 dec 2011, 23:21
av Svartsjö
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag noterade att "E" saknades, sachsofil sidan jag länkade till är inte perfekt. Det finns kanske någon ybersachsofil på forat som sitter på info? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 17 dec 2011, 08:53
av Rolle
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Svartsjö skrev:Kanske det men H betyder handväxel, landskoden verkar komma efter modellkoden med ett litet mellanrum typ LKH SF.
Jag ska INTE säga att landskod "H" INTE finns men jag tror NL betyder nederländerna-holland
Ursäkta en amatör, men hur kommer det sig då att LKH-motorerna är fotväxlade? Cylindrarna på dessa är ju hårdvaluta här. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 17 dec 2011, 14:29
av Svartsjö
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tjaa ingen är perfekt, men kläm ur dig vad LKH betyder då?
Jag tänker inte argumentera för det ena eller andra.



"Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded." <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 17 dec 2011, 19:30
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tror det är lite vanskligt att tyda direkta fakta ur sådana här interna initialförkortningar eller akronymer. Min erfarenhet är att dom inte precis alltid är fullt logiska och kan tydas till det man helst vill. Oftast blir nog resultatet att det stämmer, men kanske bara till en viss del. Produktionshistoriken kan tror jag också kan ha betydelse, man har börjat med en viss betydelse med bokstaven men har senare fyllts på med betydelse av något annat slag.

För att få klarhet krävs nog förklaring från någon inblandad eller läsa produktionshistorik från det aktuella företaget.

Det jag jämför med är ASEA som hade liknande boktavskombinationsbeteckningar på sina produkter från sextiotalet och bakåt. En elmotor kan t.ex. heta MBRC 22 och bokstäver och siffror står för någonting... Språk spelar också roll, jag tror "R" i det här fallet står för "reinforced" dvs. förstärkt utförande för hård drift t.ex. i en stenkross eller liknande och här har man då blandat in engelska i det svenska språket. En annan motor kan heta MBRF 22 där står "F" för "förhöjt startmoment" som är måste för drift av exempelvis en kolvkompressor och här man då tydligen förkortat ord på svenska. Siffrorna här är ett storleksmått på motorns "fysiska mått" ungefär som våra skonummer...

Tyskar däremot tror jag håller hårt på sitt eget språk så där får man nog förmoda att förkortningen gäller antingen tyskt ord eller internationell beteckning som t.ex. en landskod.


Även tyska Bosch hade liknande bokstavskombinationer för sina produkter tidigare. Likaså tyska Noris hade bokstäver kombinerade med siffror i sina beteckningar på sina svänghjulständljusmagneter och batteritändljusgeneratorer. Noris svänghjulständgenerator för Süd JLO FP50 hette enligt Noris egen förteckning ULZ 6/16,5 L och "L" borde stå för "licht", "Z" för "zündung" men vad "U" kan stå för har jag ingen som helst aning om. Jag vet i alla fall att i dagens penningvärde skulle en komplett tändplatta kosta c:a 450 kronor i butik och svänghjulet c:a 1.500 kronor. Kanske något att tänka på om någon köper ett NOS svänghjul på Tradera för 150 kronor så har denne bara betalat tiondelen av vad det kostade nytt för så där femtio år sedan....
  • :mutt:
<!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 17 dec 2011, 20:32
av Grannen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bra svar där 56an - kort och koncist :roll:
ps: jag gillar ditt snorismärke :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 17 dec 2011, 21:04
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Grannen skrev:ps: jag gillar ditt snorismärke :wink:
Lättläst, innehåller bara tre ord. :wink:

Jag kan själv tycka att t.ex. "batteritändljusgenerator" är ett konstigt ord men dom hade sådana beteckningar i dokumentationen på den tiden. Förmodligen är det direkta översättningar från tyska språket och alla känner väl till den "tyska noggranheten" så därför blir det på det sättet. Själv störs jag inte av det utan ser det som en del av tiden och vår nostalgiska hobby.

Vad mitt inlägg ytterst vill säga är att man inte ska dra alltför förhastade slutsatser om vad interna förkortningar och beteckningar vill säga. Det kan bli rätt men det kan också bli helt fel. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 17 dec 2011, 21:14
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag blir nostalgisk 56:an, när jag läser om MBB och M motorerna. Senare hette dom Trigititan. (stavning?)
En M 63 kunda man nästan ta i fickan när man gick hem.
Motorer behövde man inte stjäla, för man fick köpa en skadad motor för 5 kr och tog reservdelen med. Året var 66 <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 17 dec 2011, 21:19
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->bara för att röra till det ytterligare så var jag ner i moppeverkstan och skrev av en typskylt:

50u 50Lu 50KL
den har motornr 4648219 och är tillverkad 65.
den är tvåväxlad.
jag vet var den hör hemma. nån mer som vet? annars får ni gissa så får vi se hur länge det dröjer innan någon kommer på det.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 17 dec 2011, 21:22
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Jag blir nostalgisk 56:an, när jag läser om MBB och M motorerna. Senare hette dom Trigititan. (stavning?)
En M 63 kunda man nästan ta i fickan när man gick hem.
Motorer behövde man inte stjäla, för man fick köpa en skadad motor för 5 kr och tog reservdelen med. Året var 66
Hej Conrad :) Jag tror du måste mena Thrige. Var inte det en dansk elmotorfabrik som ASEA köpte upp på sextiotalet? <!-- </EdIndex> --></div>