<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
erlan skrev:nu blir vi ju lite nyfikna. vad är så specielt med denna motor?
såg ju bilder på den förut när den skulle plockas isär. men fattade aldrig att
den var så ovanlig. får ju den eftertraktade sachs ekf att framstå som rena dussinmotorn. antar att den satt i nån kleinkraftrad (lättviktare) nere på kontinenten.
erlan
Det stämmer att det är en KKR motor likt Sachs EKF och Zündapp osv.
Det speciella med just denna är att den är 5 växlad och fartvindskyld,
aluminium cylinder med kromat lopp på 5,3 hk original.
Finns även en fläktkyld 5 växlad variant med gjutjärnscylinder på 4,6 hk, dessa är också ovanliga.
De vanligaste är den fläktkylda 4 växlade 2,6 hk:s varianten.
Det är samma grundkonstruktion med 5 lamellskoppling på alla varianter.
Dock skiljer sig vevaxlarna, vissa har 17mm och endel 20mm.
(Har inte riktigt koll på det, men tror att de senare årsmodellerna har 20mm.)
Har ett gäng 4 växlade motorer med både 17 och 20 mm:s axlar.
Jag skrev att jag endast sett 2st till salu, och den ena av dom är ju den
som är i min ägo numer.
Den andra rackarn som var en fläktkyld, stog jag och tummade på, på Ekeby marknad för några
år sedan. Men jag köpte den inte, utan köpte en 4 växlad motor som
var i princip ny och mycket finnare än den andra.
Jag bytte telefon nummer med säljare för framtida affärer och glad ihågen knallade hem med min motor.
Sedan gick det något år innan jag ringde upp honom och frågade om
han hade den andra motorn kvar?
- Du menar den 5 växlade, den sålde jag till en Norrman för en månad sedan!
- Öhh,

ja just den svarade jag... (inombords drog jag alla svordommar jag
kunde på en millisekund..)
Det framgick aldrig att den var 5 växlad när vi gjorde affär på marknaden!
/Nära skjuter ingen hare! <!-- </EdIndex> --></div>