Sida 1 av 2

Viktoriavev i nöd...

Postat: 31 dec 2011, 17:28
av VRM Roffe
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det dök upp ett vevparti i nöd för någon vecka sedan som jag har pysslat om lite här hemma i mellandagarna..
Det har fått en grundlig översyn där det konstaterades att patienten har farit väldigt illa sen den sist kördes.
Grava fuktskader och mekaniskt nergånget fanns inget annat än att rädda vad som räddas kunde med full rengöring,
Glasbästring slipning av skadade packboxytor samt ett helt nytt vevstakskit SAMARIN Special ECM.

Här är några bilder från penecilinkuren :=)
Gott nytt år!!
Roffe

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 31 dec 2011, 17:43
av SachsMekarn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Väldans vilka porer det var på veven. Hur såg vevhuset ut? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 31 dec 2011, 21:32
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fuktskador, bara det inte möglar :roll:
Jag såg när Roffe justerade det med kärleksfull och varsam hand. :D <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 01 jan 2012, 12:01
av fatchance
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Host, host!

Idag känner sig ägaren om möjligt i sämre skick än vevaxeln..
(att man inte lär sig................. :? )



Blir nästan tårögd när jag ser "Dr Roffes" insats för att rädda denna
vackra skapelse! - Är djupt tacksam över att det finns firmor/personer (läs VRM) som tar sig an
sådana jobb för att rädda vardagen för "insnöade" klåpare likt mig!


Kan säga att dessa vevar inte växer på träd, så lite porer får man ta!
Vevhuset är gjutet i Tysk kvalitetsaluminium = som nytt!
(Har jagat/letat efter en sådan motor i över 6år, och sett 2st till salu)

Ett stort Tack är väl det minsta man kan säga! thumb_up

(Detta kommer att bli så bra, så bra!
Alla är besegrade / Zweirad rules!!! :wink:) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 01 jan 2012, 12:06
av NiklasHögberg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->kör hårt braxen. men om du är i sämre skick än veven så lär ju inget hända idag i alla fall. för veven var ju inte speciellt vacker i fyndskicket. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 01 jan 2012, 13:05
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->nu blir vi ju lite nyfikna. vad är så specielt med denna motor?
såg ju bilder på den förut när den skulle plockas isär. men fattade aldrig att
den var så ovanlig. får ju den eftertraktade sachs ekf att framstå som rena dussinmotorn. antar att den satt i nån kleinkraftrad (lättviktare) nere på kontinenten.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 01 jan 2012, 13:29
av Sura
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->EKF är väl en dussinmotor.
Bara i Hallsta Moppers så finns det väl 25-30 stycken ....

En sån här dag är det bra att inte ha så många hjärnceller, för då blir det inte så mycket att ha ont i :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 01 jan 2012, 13:37
av Raketaren
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Sura skrev:EKF är väl en dussinmotor.
Bara i Hallsta Moppers så finns det väl 25-30 stycken ....

En sån här dag är det bra att inte ha så många hjärnceller, för då blir det inte så mycket att ha ont i :wink:
jo och dom stackars hjärnceller som finns kvar slåss ju dessutom med varandra... :mrgreen: :mrgreen: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 01 jan 2012, 14:10
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
NiklasHögberg skrev:kör hårt braxen. men om du är i sämre skick än veven så lär ju inget hända idag i alla fall. för veven var ju inte speciellt vacker i fyndskicket.
Hur blev jag inblandad i det här :?:

Nu stämmer ju i.o.f.s. skicket du pratar om... oregonian_mornincoffee.gif <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 01 jan 2012, 14:40
av fatchance
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
erlan skrev:nu blir vi ju lite nyfikna. vad är så specielt med denna motor?
såg ju bilder på den förut när den skulle plockas isär. men fattade aldrig att
den var så ovanlig. får ju den eftertraktade sachs ekf att framstå som rena dussinmotorn. antar att den satt i nån kleinkraftrad (lättviktare) nere på kontinenten.

erlan
Det stämmer att det är en KKR motor likt Sachs EKF och Zündapp osv.

Det speciella med just denna är att den är 5 växlad och fartvindskyld,
aluminium cylinder med kromat lopp på 5,3 hk original.

Finns även en fläktkyld 5 växlad variant med gjutjärnscylinder på 4,6 hk, dessa är också ovanliga.

De vanligaste är den fläktkylda 4 växlade 2,6 hk:s varianten.

Det är samma grundkonstruktion med 5 lamellskoppling på alla varianter.
Dock skiljer sig vevaxlarna, vissa har 17mm och endel 20mm.
(Har inte riktigt koll på det, men tror att de senare årsmodellerna har 20mm.)

Har ett gäng 4 växlade motorer med både 17 och 20 mm:s axlar. :?

Jag skrev att jag endast sett 2st till salu, och den ena av dom är ju den
som är i min ägo numer.
Den andra rackarn som var en fläktkyld, stog jag och tummade på, på Ekeby marknad för några
år sedan. Men jag köpte den inte, utan köpte en 4 växlad motor som
var i princip ny och mycket finnare än den andra.
Jag bytte telefon nummer med säljare för framtida affärer och glad ihågen knallade hem med min motor.
Sedan gick det något år innan jag ringde upp honom och frågade om
han hade den andra motorn kvar?

- Du menar den 5 växlade, den sålde jag till en Norrman för en månad sedan!

- Öhh, :wtf: ja just den svarade jag... (inombords drog jag alla svordommar jag
kunde på en millisekund..)


Det framgick aldrig att den var 5 växlad när vi gjorde affär på marknaden! cocos_acc.gif

/Nära skjuter ingen hare! <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 01 jan 2012, 14:43
av S_Compakt
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Inte alla norgehistorier har ett roligt slut :?

Letar du ofta på Ebay ?? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 01 jan 2012, 14:48
av JanneL
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->man ångrar sällan dom affärer man gör, bara dom man inte gjorde :( <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 01 jan 2012, 14:52
av fatchance
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
S_Compakt skrev:Inte alla norgehistorier har ett roligt slut :?

Letar du ofta på Ebay ??
:D Nä precis, sedan ska dom vinna på skidor också..

Kollar Ebay hyffsat ofta, men kan nog ha missat några rovor.

Den 5 växlade jag har köpte jag på Ebay, där lyckades jag få säljaren att montera bort motorn
från en komplett KKR med hjälp av Google translate!
(tror han fick sig ett gott skratt :D ) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 01 jan 2012, 17:07
av vodka
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så du menar att alla 5vxl svajje är ovanliga?? Vad betingar en sådan motor för värde tex ett objekt? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 01 jan 2012, 17:49
av fatchance
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
vodka skrev:Så du menar att alla 5vxl svajje är ovanliga?? Vad betingar en sådan motor för värde tex ett objekt?
Jag har då inte sett eller hört om någon mer 5 växlad Zweirad
på något moppeforum. Men det skulle vara intressant och veta
hur många det finns i Sverige?

Värdet på en sådan styrs väl av efterfrågan på dom, och då
det bara är jag som vill ha dom är de billiga! :lol:

Skämt åsido, 200 euro gav jag för grisen i säcken.

Och jag skulle inte byta bort den mot någon annan
KKR snurra då jag anser att kostruktionen på den här
modellen spöar allt! 8) <!-- </EdIndex> --></div>