Defrosterfunderingar

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Defrosterfunderingar

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sådärja, nu är bilen avställd. Jag gjorde det igår kväll och det var lätt som en plätt via internet och med behörighetskoden på registreringshandlingarna.


Nu är det vinter med nedisade bilrutor :x
En stund före körde jag en sista gång runt kvarteret för bilen funkar OK när motorn är kall. Emellertid var det inte helt smärtfritt för rutorna var totalt nedisade och det blir inte riktigt bra trots man skrapar. Vid viss väderlek och luftfuktighet blir det is och imma igen fortare än man hinner skrapa.

Då kläckte jag en :idea: och måste pröva den här.

Defrostern fungerar inte vid kall motor så det tar alltid några minuter innan motorn är så pass varm att defrostereffekten kommer. Tyvärr är det just den tid man kan behöva den som mest. Idén går ut på en elektrisk värmespiral någonstans i defrostermunstyckena på låt oss säga halva generatorns effekt eller sådär 500 watt. Värmespiralen ska vara beroende av motorns temperatur så när den vanliga defrostern börjar funka så ska värmespiralen kopplas ur. Den ska också vara förreglad så den inte kan kopplas in förrän defrosterfläkten är igång liksom motorn.

Jag tror den här konstruktionen kan göras enkel och okomplicerad.

Vad tycker ni om idén :?: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn
Inlägg: 4094
Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
Ort: L-100, Uppsala Län

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Defroster till rutan? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5029
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Finns originalmonterat på några bilmodeller numera, ligger uppåt 1000W. Bl.a. så provade Saab det på 70talet.
/ P <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3570
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det finns ju även bilar med eluppvärmd framruta :idea: <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
Användarens profilbild
SachsMekarn
Inlägg: 4094
Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
Ort: L-100, Uppsala Län

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jagular har eluppvärmd framruta <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Inlägg av Hasse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
SachsMekarn skrev:Jagular har eluppvärmd framruta

Trevligt. Är det nåt Indiskt märke eller? :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn
Inlägg: 4094
Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
Ort: L-100, Uppsala Län

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är nog någon kopia :angel_grin: <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Först lär du ju behöva göra om munstyckena där du ska ha denna tråd/element, keramsikt runtom är ju en fördel. Sen kyler ju fläkten en hel del, så frågan är hur långt 500w egentligen räcker för att tina, jämför med en kupevärmare. Jag har en Calix med 800/1200/2000W, på 800 värmer den väldigt lite när det är kallt, tar lång tid, sen när det blitt lite varmt så hålls det ju så eftersom fläkten suger in varmare luft också.

Iden är god, men värre att omsätta i praktiken :)

Biltema säljer ju en defroster (har sålt iaf), har för mig den var på runt 300w, och den värmde inte bättre än att bilens eget värmepaket gav mer värme fortare. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ford sierra fanns med eluppvämd framruta sista årsmodellerna. jag antar att det finns på fler märken än ford.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Köp en bensin/dieselvärmare (t.ex. ebersprächer), brukar ligga på några kilowatt och är det luftvarianten bör den ge varmluft inom några sekunder. Populära för att få dräglig temperatur vår/höst i båtar.
Finns även varianter som värmer vatten, såna körs på tidur för att värma upp motor och kupé på bil innan man ska iväg. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Inlägg av JanneL »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Hasse skrev:
SachsMekarn skrev:Jagular har eluppvärmd framruta

Trevligt. Är det nåt Indiskt märke eller? :D
från Bollywood :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn
Inlägg: 4094
Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
Ort: L-100, Uppsala Län

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
kejsaren skrev:
Hasse skrev:
SachsMekarn skrev:Jagular har eluppvärmd framruta

Trevligt. Är det nåt Indiskt märke eller? :D
från Bollywood :lol:
Ja så var det nog! biggrin <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Inlägg av JanneL »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hehe
man får inte skriva fel ostraffat här inte slider_cheers.gif <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn
Inlägg: 4094
Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
Ort: L-100, Uppsala Län

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sen beror det ju på om man gör det med flit eller inte :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På 60-talet sålde jag bakrutefläktar med värme som om jag minns rätt hette Scason. Hittar tyvärr ingen bild nät jag goooooglar men nostalgin gör sig påminnd.

Regale elsits på 80W, det var grejor på den tiden. Scirocco elsitsar.
Marchal, Cibie, Hella och Bosch extraljus.
Motolita och 100+ lädetrattar
Växelspaksknoppar i trä
Boliden batterier
Dalum 2" avgassystem till Saab 2T och V4
Abarth, Ansa och Seebring avgassystem
Speed Shift
Yazaki, VDO och Jaeger instrument
mm mm mm mm mm

Det var tider det :D :D :D <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Skriv svar