Kedja 415 eller 420?

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
volvomannen
Inlägg: 1160
Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
Ort: Helsingborg

Kedja 415 eller 420?

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan man använda en 420 när det rekommenderas 415?

Skillnaden är vad jag förstått att 420 har längre"rullpinnar" för at kunna husera ett tjockare drev. Men det ska vara lika långt mellan taggarna på dreven.

Rätt eller fel?

Frågar för det verkar vara slut med 415 på de ställen jag har tittat. <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
NV
Inlägg: 182
Blev medlem: 21 feb 2009, 00:00
Ort: Töre

Inlägg av NV »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kedjorna har samma mått förutom innerdiametern som är 4,88 mm på 415 och 6,40 mm på 420. En skillnad på 1,52 mm i innerdiameter. <!-- </EdIndex> --></div>
fatchance
Forumsponsor
Inlägg: 2305
Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag kör med 420 kedja på en av mina.
Den har "tjockt" drev fram och "smalt" bak, funkar bra!

Annars finns det ett par 415 kedjor på Tradera just nu. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
NV skrev:... innerdiameter...
Bredd. <!-- </EdIndex> --></div>
sachs50
Inlägg: 57
Blev medlem: 15 jan 2011, 00:00
Ort: stockholm

Inlägg av sachs50 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej,
jag kör med 415 som enligt länken nedan

http://mopeddelar.se/kedja-415-p-12136.html

Mvh sachs50 <!-- </EdIndex> --></div>
mopeder:
Crescent 2000(2013) 1963,
Monark 1273 1965,
Crescent 1248 1968,
Monark 1252 1976,
Monark 50s 1968 bakhjul sökes,
Dbs panter 1976
Crescent 1125 1958
pantherwerkwen jaguar bobby 5 fs60s 1959 (under reparation)

bilar:
Volvo 142 1971
Volvo 245 1979
Volvo 744 1988
Volvo 965 ol.bil 1994
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag kommer mycket väl ihåg att Zündapp KS100 hade en något bredare kedja en KS50 även om KS50 kedjan kunde användas på bägge modellerna. KS100:an hade en specialkedja som var något bredare än den normala SAE standarden. Delningen var i tum men bredden i millimeter.

På senare tid verkar det som en ny standard tillkommit som ni nämner ovan men den är jag inte alls insatt i. <!-- </EdIndex> --></div>
Tobbe-38
Inlägg: 216
Blev medlem: 03 jul 2010, 23:00
Ort: Kil, Värmland

Inlägg av Tobbe-38 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har 420 kedja på Monarken med original drev fram å bak, var meningen att jag skulle ha nå andra fälgar med bla 420 drev bak, men blev inte så.

Det går fint utan, enda skillnaden är somsagt bredden på rullarna, ser lite "maffigare" ut med bredar kedja med

Mvh <!-- </EdIndex> --></div>
vodka
Inlägg: 245
Blev medlem: 07 mar 2009, 00:00
Ort: Skellefteå

Inlägg av vodka »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det funkar med 420 kedja men dreven nöts ned snabbare, har själv kört med 420 då jag klippte kedjan på banracer sachs:en med 80 cc det blev dyrt
Den moppen lever ett lungt liv numera i Robertsfors <!-- </EdIndex> --></div>
Levve
Inlägg: 1224
Blev medlem: 20 apr 2009, 23:00
Ort: Norrbyn Kilafors. Hanebo socken

Inlägg av Levve »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har modifierat bakdrevet på lifan-zündappen genom att ta bort yttre delen på originaldrevet, och sticka av ett 40 kuggars suzukidrevs ytterdel.
Sen var det bara att flytta över sukakuggarna till dappedrevet å svetsa lite.
Å vips så blev det ett combinettedrev med 420:s bredd. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar