Spel vevstakslager

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Spel vevstakslager

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hur stor spel skall ett Vevstakslager till en 2-taktare ha..... :?: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Upp och ner? (inge kännbart)
Sidled? Vet inte. :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sidled 0,1 mm <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Oki Conrad .... slider_thankyou.gif

Uppmätt glapp på en Sachs 50S Vev på 2/100 - 3/100 ......2-3 hundradelar spel, är det för mycket... :?: :?:

Hmm på vissa Sachs vevar finns det brickor på vevlagret å på andra inte.
Frågan är behövs inte dessa brickor/distanser... :?:

Någon som vet/har erfarenhet av Vev till nedanstående.....Vevar... :!:
Har några Sachs vevpartier 50/4BKF; 50S och även 50/5AKF.
Tittade på dessa så är dom inte lika 50S har en korte axel på ene sida mot 50/5AKF... :?

Mitt problem är att jag har en ny Vev som jag tänkte sätta i en Sachs 50/5AKF, hur skall man veta om det är rätt Vev.
Vill inte riva isär en motor till och se att det inte passar, har alldes för många sådan motorer liggande... :cry: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag har för mig att 0,03 (3/100) är maxspel på ett vevstakslager. det måste ju finnas plats för oljan ochså. ett spel på 0,03 är precis vad en person med normalkänsliga händer känner. sprejar man i lite 5-56 så blir det stumt.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bild med lite mått, tack , så får du svar. <!-- </EdIndex> --></div>
G-son

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Servicehandboken till MB5 anger slitagegränsen för radialspel i vevstakens storände 0,05mm. <!-- </EdIndex> --></div>
P-plats.se

Inlägg av P-plats.se »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ett litet sidospår, går det och i så fall hur svårt är det att byta lager i vevstaken (inte kolbultsänden då alltså) på vevpartier till 2-växlade Sachsmotorer? <!-- </EdIndex> --></div>
G-son

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fullt möjligt, man pressar itu vevpartiet, pressar ihop det med ny tapp, lager & stake (alla nöts eftersom lagret rullar mot tapp & stake) och sedan riktar man det så det blir inom några hundradels millimeter från absolut rakt.

Det går ju göra allt det jobbet och bara byta själva lagret, men som sagt slits alltihop och det är inte många kronor man sparar på att behålla en sliten stake och tapp. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmmm..

Tack för olje tippset erlan, skall prova med spray 5:56 å se om glappet försvinner... :wink:

Så här har jag mätt Conrad monterat fast indorkatorklockan på ena pinnbulten till cyllen,
det jätte svårt att hålla staken rakt å rätt men lyckdes till sist få ett mått på 2-3 hundradelar.
Om man känner förhand så är det ganska precis att man kan uppnå ett lite spel... :!:

Bild

Är inte över 3 hundradelar..vad jag kunnat mäta iaf. Absolute inte över 5 hundra delar, tack för upplysn. G-son.... 8)

Får motera ett nytt nålagret till kolvbulten å montera sätta på cylle å köra så det rycker igen...Hahaha.. staff_gemini-1.gif ....
är det nåt på vevstakslagret så lär det höras om det blir kasst.. :idea:

Man kanske är för petig & noga...ihop med motorn´..bra gasa på.... :twisted:

Så lått den... :? http://www.youtube.com/watch?v=NgQPTjNY6CM

PS ifa den motorn pajar så har jag gadera/ladda upp med en ny SACHS 50/6 SW med 6 växlar... :roll:

Bild

Här en super bra sida om man vill kolla Sachs motorer å typ: sprängshemor till det mesta:
http://home.arcor.de/wawa4/index.htm <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kanske lite långsökt. Men min 80cc EKF lät likadant, metalliskt klang. Det visade sig vara svänghjulet som satt lite löst, och glappade. Slipa in koningen och prova på nytt. Värt ett försök :?

Annars prova med soppa med högre oktantal, kanske spikar? <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hur stort spel har du mellan topp och kolv?
Man kan mäta glapp i vevstakslager och kolvbult sammtidigt, genom tändstiftshålet.
Montera indikatorn med spetsen genom stifthålet mot kolven. Man vrider vevaxeln runt lite förbi TDC, där håller man i svänghjulet och sedan trycker man ner kolven med en smal mejsel. Om man inte har en indikator gör man på samma vis och är det glappt, kan man höra ett litet klonk. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
jorhul
Forumsponsor

Inlägg av jorhul »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag fortsätter här istället för att skapa en ny tråd.

Jag har satt i nya NSK-lager på vevaxeln, men blir idiot på radialspelet som är 0,6mm. längst ut på tappen på svänghjulsidan.
Axialspelet är endast 0,03 mm. Lagerbanorna sitter ordentligt fast. Jag har fått använda både värme och kyla för att få dem på plats. Vad kan det vara som blivit tokigt?? Är NSK skit? Eller är det jag som är det :? <!-- </EdIndex> --></div>
Jörgen Hultman. Växjö Moppers.
Crescent F-50 -76, Crescent F-50 GLX -78, Crescent 1145 -57
Zündapp GTS 50 -81, Zündapp KS 50 -78, Monark 125 TTS -75
Conrad Engström

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->0,6 mm är inte lagerglappet. Lagerglappet mäts mitt i lagret. Ju längre från lagret ju mera rör sig klockan. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
jorhul
Forumsponsor

Inlägg av jorhul »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo, så är det ju, men jag tyckte det var mycket.. Svänghjulet sitter ju långt ut och det blir ju bra snurr på det.. Vevstaken har bara 0.02 mm. spel monterat i blocket.
Så det är inte så tokigt som jag tycker då?? <!-- </EdIndex> --></div>
Jörgen Hultman. Växjö Moppers.
Crescent F-50 -76, Crescent F-50 GLX -78, Crescent 1145 -57
Zündapp GTS 50 -81, Zündapp KS 50 -78, Monark 125 TTS -75
Skriv svar