
Spel vevstakslager
Spel vevstakslager
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hur stor spel skall ett Vevstakslager till en 2-taktare ha.....
<!-- </EdIndex> --></div>

-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Oki Conrad .... 
Uppmätt glapp på en Sachs 50S Vev på 2/100 - 3/100 ......2-3 hundradelar spel, är det för mycket...

Hmm på vissa Sachs vevar finns det brickor på vevlagret å på andra inte.
Frågan är behövs inte dessa brickor/distanser...
Någon som vet/har erfarenhet av Vev till nedanstående.....Vevar...
Har några Sachs vevpartier 50/4BKF; 50S och även 50/5AKF.
Tittade på dessa så är dom inte lika 50S har en korte axel på ene sida mot 50/5AKF...
Mitt problem är att jag har en ny Vev som jag tänkte sätta i en Sachs 50/5AKF, hur skall man veta om det är rätt Vev.
Vill inte riva isär en motor till och se att det inte passar, har alldes för många sådan motorer liggande...
<!-- </EdIndex> --></div>

Uppmätt glapp på en Sachs 50S Vev på 2/100 - 3/100 ......2-3 hundradelar spel, är det för mycket...


Hmm på vissa Sachs vevar finns det brickor på vevlagret å på andra inte.
Frågan är behövs inte dessa brickor/distanser...

Någon som vet/har erfarenhet av Vev till nedanstående.....Vevar...

Har några Sachs vevpartier 50/4BKF; 50S och även 50/5AKF.
Tittade på dessa så är dom inte lika 50S har en korte axel på ene sida mot 50/5AKF...

Mitt problem är att jag har en ny Vev som jag tänkte sätta i en Sachs 50/5AKF, hur skall man veta om det är rätt Vev.
Vill inte riva isär en motor till och se att det inte passar, har alldes för många sådan motorer liggande...

-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
-
- Inlägg: 1351
- Blev medlem: 29 mar 2008, 00:00
- Ort: Lilla Edet
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fullt möjligt, man pressar itu vevpartiet, pressar ihop det med ny tapp, lager & stake (alla nöts eftersom lagret rullar mot tapp & stake) och sedan riktar man det så det blir inom några hundradels millimeter från absolut rakt.
Det går ju göra allt det jobbet och bara byta själva lagret, men som sagt slits alltihop och det är inte många kronor man sparar på att behålla en sliten stake och tapp. <!-- </EdIndex> --></div>
Det går ju göra allt det jobbet och bara byta själva lagret, men som sagt slits alltihop och det är inte många kronor man sparar på att behålla en sliten stake och tapp. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmmm..
Tack för olje tippset erlan, skall prova med spray 5:56 å se om glappet försvinner...
Så här har jag mätt Conrad monterat fast indorkatorklockan på ena pinnbulten till cyllen,
det jätte svårt att hålla staken rakt å rätt men lyckdes till sist få ett mått på 2-3 hundradelar.
Om man känner förhand så är det ganska precis att man kan uppnå ett lite spel...

Är inte över 3 hundradelar..vad jag kunnat mäta iaf. Absolute inte över 5 hundra delar, tack för upplysn. G-son....
Får motera ett nytt nålagret till kolvbulten å montera sätta på cylle å köra så det rycker igen...Hahaha..
....
är det nåt på vevstakslagret så lär det höras om det blir kasst..
Man kanske är för petig & noga...ihop med motorn´..bra gasa på....
Så lått den...
http://www.youtube.com/watch?v=NgQPTjNY6CM
PS ifa den motorn pajar så har jag gadera/ladda upp med en ny SACHS 50/6 SW med 6 växlar...

Här en super bra sida om man vill kolla Sachs motorer å typ: sprängshemor till det mesta:
http://home.arcor.de/wawa4/index.htm <!-- </EdIndex> --></div>
Tack för olje tippset erlan, skall prova med spray 5:56 å se om glappet försvinner...

Så här har jag mätt Conrad monterat fast indorkatorklockan på ena pinnbulten till cyllen,
det jätte svårt att hålla staken rakt å rätt men lyckdes till sist få ett mått på 2-3 hundradelar.
Om man känner förhand så är det ganska precis att man kan uppnå ett lite spel...


Är inte över 3 hundradelar..vad jag kunnat mäta iaf. Absolute inte över 5 hundra delar, tack för upplysn. G-son....

Får motera ett nytt nålagret till kolvbulten å montera sätta på cylle å köra så det rycker igen...Hahaha..

är det nåt på vevstakslagret så lär det höras om det blir kasst..

Man kanske är för petig & noga...ihop med motorn´..bra gasa på....

Så lått den...

PS ifa den motorn pajar så har jag gadera/ladda upp med en ny SACHS 50/6 SW med 6 växlar...


Här en super bra sida om man vill kolla Sachs motorer å typ: sprängshemor till det mesta:
http://home.arcor.de/wawa4/index.htm <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kanske lite långsökt. Men min 80cc EKF lät likadant, metalliskt klang. Det visade sig vara svänghjulet som satt lite löst, och glappade. Slipa in koningen och prova på nytt. Värt ett försök 
Annars prova med soppa med högre oktantal, kanske spikar? <!-- </EdIndex> --></div>

Annars prova med soppa med högre oktantal, kanske spikar? <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hur stort spel har du mellan topp och kolv?
Man kan mäta glapp i vevstakslager och kolvbult sammtidigt, genom tändstiftshålet.
Montera indikatorn med spetsen genom stifthålet mot kolven. Man vrider vevaxeln runt lite förbi TDC, där håller man i svänghjulet och sedan trycker man ner kolven med en smal mejsel. Om man inte har en indikator gör man på samma vis och är det glappt, kan man höra ett litet klonk. <!-- </EdIndex> --></div>
Man kan mäta glapp i vevstakslager och kolvbult sammtidigt, genom tändstiftshålet.
Montera indikatorn med spetsen genom stifthålet mot kolven. Man vrider vevaxeln runt lite förbi TDC, där håller man i svänghjulet och sedan trycker man ner kolven med en smal mejsel. Om man inte har en indikator gör man på samma vis och är det glappt, kan man höra ett litet klonk. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag fortsätter här istället för att skapa en ny tråd.
Jag har satt i nya NSK-lager på vevaxeln, men blir idiot på radialspelet som är 0,6mm. längst ut på tappen på svänghjulsidan.
Axialspelet är endast 0,03 mm. Lagerbanorna sitter ordentligt fast. Jag har fått använda både värme och kyla för att få dem på plats. Vad kan det vara som blivit tokigt?? Är NSK skit? Eller är det jag som är det
<!-- </EdIndex> --></div>
Jag har satt i nya NSK-lager på vevaxeln, men blir idiot på radialspelet som är 0,6mm. längst ut på tappen på svänghjulsidan.
Axialspelet är endast 0,03 mm. Lagerbanorna sitter ordentligt fast. Jag har fått använda både värme och kyla för att få dem på plats. Vad kan det vara som blivit tokigt?? Är NSK skit? Eller är det jag som är det

Jörgen Hultman. Växjö Moppers.
Crescent F-50 -76, Crescent F-50 GLX -78, Crescent 1145 -57
Zündapp GTS 50 -81, Zündapp KS 50 -78, Monark 125 TTS -75
Crescent F-50 -76, Crescent F-50 GLX -78, Crescent 1145 -57
Zündapp GTS 50 -81, Zündapp KS 50 -78, Monark 125 TTS -75
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo, så är det ju, men jag tyckte det var mycket.. Svänghjulet sitter ju långt ut och det blir ju bra snurr på det.. Vevstaken har bara 0.02 mm. spel monterat i blocket.
Så det är inte så tokigt som jag tycker då?? <!-- </EdIndex> --></div>
Så det är inte så tokigt som jag tycker då?? <!-- </EdIndex> --></div>
Jörgen Hultman. Växjö Moppers.
Crescent F-50 -76, Crescent F-50 GLX -78, Crescent 1145 -57
Zündapp GTS 50 -81, Zündapp KS 50 -78, Monark 125 TTS -75
Crescent F-50 -76, Crescent F-50 GLX -78, Crescent 1145 -57
Zündapp GTS 50 -81, Zündapp KS 50 -78, Monark 125 TTS -75