<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
billykid skrev:Du verkar kunna el G-son, undrar hur ett 6V system kan ge så mycket volt..?
Har att tillgå tillsammans 75W kan man bygla gulkabel 35W + vitkabel 30W....och få ut 65W....vilket skulle få en H4 att lysa bra...

De siffror som anges för hur hög spänning och effekt denna typ av generator kan ge är egentligen rätt luddiga, eftersom det beror så mycket på motorns varvtal och hur mycket ström man tar ut. Kort sagt kan spänningen ut från en obelastad generator följa varvtalet ganska linjärt, medan spänningen å andra sidan sjunker ju mer ström man sedan tar ut från generatorn. Att det blir en 6V generator på 35W (eller whatever) beror bara på att den råkar ge 6V när man tar ut 35W vid ett visst varvtal...
Har fått ut över 90V ur en obelastad "6-volts" generator på en Honda MB5 vid omkring 10 000rpm, gamla FS1, DT50MX och några andra mopeder ligger i ungefär samma klass när det gäller generatorkapacitet. Samtliga dessa mopeder har också standardproblemet att dom kan bränna 6V, 12V och 24V glödlampor när det är problem med elsystemet.

Folk byter till lampor för högre spänning när lamporna börjar gå när det i själva verket bara förvärrar problemet (samma lampeffekt vid högre spänning betyder att man tar ut mindre ström så generatorn ger ännu högre spänning). Hade dom istället stoppat i 6V lampor på högre effekt hade generatorns spänning sjunkit och problemet förhoppningsvis varit ur värden...
Har ingen aning om ifall man kan bygla de olika lindningarna på den generatorn, det beror på hur den är gjord. Dock anser jag att det bästa man kan göra med ett fungerande motoplatsystem är att sälja det så fort som möjligt innan det går sönder till någon som har ett trasigt, och använda pengarna till att köpa ett pålitligt system istället...

<!-- </EdIndex> --></div>