Vilken gänga på vevaxeln NSU quickly??
-
Vilken gänga på vevaxeln NSU quickly??
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är det någon här som har koll på vilken gängtyp det är på vevaxeln vid svänghjulet? Metrisk eller tum? Jag råkade ut för ett litet missöde och behöver leta reda på ett gängsnitt!
/Christer <!-- </EdIndex> --></div>
-
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Har du mätt med skjutmått mellan topparna eller tolkat med en M6 skruv?
Jag ska kolla vad som finns i mekverkstan's gömmor på jobbet i morgon.
Nej gängan är skadad hela vägen in & inte bara i änden dvs så skar den när jag lossade på förbandet. Dessutom satt hjulet ganska löst och jag hade nog lika gärna kunnat använda 2 st kulhammare för att få loss hjulet.Conrad Engström skrev:Jag mins inte men den ligger nära m8. Men metrisk är den.
Ja du gjorde som alla andra. Använde avdragare utan skyddsmutter på gängan.![]()
Är du säker på det Demmo? 1mm är ju std stigning på M6. STD M8*1,25 känns snubblande nära, men men M8*1 skulle ju vara att bättre val egentligen.Demmo skrev:Jag var nere i källaren och mätte lite, det var som Conrad sa, M8 med 1.0 stigning.
/Anders
Har du mätt med skjutmått mellan topparna eller tolkat med en M6 skruv?
Jag ska kolla vad som finns i mekverkstan's gömmor på jobbet i morgon.
-
Du får gärna ta lite bilder, lägg dem i min renoveringstråd om du vill.
Tack för hjälpen.
Ja men då så! Det gör ju det hela ca 300% svårare att hitta ett snitt. Mutter fanns att köpa i Tyskland.Demmo skrev:Ja, ganska säker..Använde mig av en gängtolk.. Jag ska försöka ta lite foto dokumentation i morgon..
/Anders
Du får gärna ta lite bilder, lägg dem i min renoveringstråd om du vill.
Tack för hjälpen.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->du kn ju hoppas den här blir billig.
http://www.tradera.com/gangsats-fingang-3-12-mm-tappar-o-snitt-43-gangpasta-auktion_302428_148398996
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
http://www.tradera.com/gangsats-fingang-3-12-mm-tappar-o-snitt-43-gangpasta-auktion_302428_148398996
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Snitt finns t.o.m. i Biltemasatser t.ex. http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarverktyg/Gangverktygssats/Gangverktygssats-40-delar-18138/.
/Kuli... <!-- </EdIndex> --></div>
M8x1.0 är väl fin gängad metriskgänga d.v.s. vanlig "fingänga" ?krokodilen skrev:Ja men då så! Det gör ju det hela ca 300% svårare att hitta ett snitt. Mutter fanns att köpa i Tyskland.
Snitt finns t.o.m. i Biltemasatser t.ex. http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarverktyg/Gangverktygssats/Gangverktygssats-40-delar-18138/.
-
Du kanske har någon polare med en låda gängsnitt och då kanske det finns där, eller den lokala bilmecken, mekaniskaverkstaden eller cykelhandlaren, där du kanska kan låna ett ?krokodilen skrev:Ja ok det är ju bara att köpa! Men Biltema är ju inte nästgårds och den lokala handlaren lär nog vilja ha en 500:ing.
/Christer
-
EDIT: problemet löst eller rättare sagt M8*1 gängsnitt hittat otroligt nog under första stenen jag lyfte på!
Jepp det är tanken för det är ju ett 2 minuters jobb (om murphy håller sig undan vill säga)Kuli skrev:Du kanske har någon polare med en låda gängsnitt och då kanske det finns där, eller den lokala bilmecken, mekaniskaverkstaden eller cykelhandlaren, där du kanska kan låna ett ?krokodilen skrev:Ja ok det är ju bara att köpa! Men Biltema är ju inte nästgårds och den lokala handlaren lär nog vilja ha en 500:ing.
/Christer
/Kuli...
EDIT: problemet löst eller rättare sagt M8*1 gängsnitt hittat otroligt nog under första stenen jag lyfte på!
- pangerva
- Forumsponsor
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag använde ett Biltema gängsnitt från en sats för ett år sedan.
Det var så dåligt att jag förstörde skruven jag skulle förbättra.
Detta var ett vanligt M8-snitt.
Sedan dess har jag inte använt den satsen något mer och kommer inte att göra det heller.
Tänk om du sabbar vevaxeln med ett dåligt gängsnitt. Ett bra skulle kanske kunna rädda axeln.
Nä, Biltema kan man köpa vissa saker på men långt ifrån allt. <!-- </EdIndex> --></div>
Sedan dess har jag inte använt den satsen något mer och kommer inte att göra det heller.
Tänk om du sabbar vevaxeln med ett dåligt gängsnitt. Ett bra skulle kanske kunna rädda axeln.
Nä, Biltema kan man köpa vissa saker på men långt ifrån allt. <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Sedan tror jag INTE det är så lätt att gänga en vevaxel. Den är garanterat gängad innan härdningen, men med lite tur kanske det går att snygga till den lite i alla fall.
Gängverktyg och borrar ska man köpa så dyra och bra man har råd med annars är det lätt att problem.pangerva skrev:Jag använde ett Biltema gängsnitt från en sats för ett år sedan.
Nä, Biltema kan man köpa vissa saker på men långt ifrån allt.
Sedan tror jag INTE det är så lätt att gänga en vevaxel. Den är garanterat gängad innan härdningen, men med lite tur kanske det går att snygga till den lite i alla fall.
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Detta snitt som jag hittat är inte från Biltema utan från http://www.edeco.se/index.php?mid=1 i övrigt så ska jag inte skära några nya gängor utan enbart rensa de något stukade originalgängorna.
Jag lägger in en bild på axeln ikväll som även visar en annan fundering, bilden lägger jag i min projekttråd!
Jag lägger in en bild på axeln ikväll som även visar en annan fundering, bilden lägger jag i min projekttråd!