Sida 1 av 2
Fråga ang röret till bromsoket volvo 145
Postat: 17 feb 2012, 14:23
av NRoos
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej! Jag körde en stund med 145:an då vintern var på ingång. Helt plötsligt så började det gneka eller gnissla från framvagnen då man svängde eller om man tryckte med kraft ovanför vänster framhjul. Jag gissar på att det är en bussning men hur vet man vilken det är?
Jag bifogar den här länken som leder till en inspelning där jag har fått med det där gnekandet. Det är mer åt slutet i filmen som man verkligen hör det.
http://www.youtube.com/watch?v=AljTCOGrUUg <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 17 feb 2012, 14:29
av amazonsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Smörj en bussning i taget med såpvatten så lär du höra när det tystnar. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 17 feb 2012, 15:08
av NRoos
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
amazonsport skrev:Smörj en bussning i taget med såpvatten så lär du höra när det tystnar.
Det var ju ingen dum idé. Får göra det imorgon. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 17 feb 2012, 15:19
av Amarace
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sällan en bussning gnisslar då det är gummi och att det gnekar då det svängs.
Däremot kan jag nästan slå vad om att det är en kulbult som är torr, då får du "gnek" och gnissel dels när man svänger (då vrider sig kulbulten medans en bussning inte rör sig alls) och dels när man gungar bilen (då vickar kulbulten).
Kollas genom att hissa upp framvagnen och vrida på hjulet och lyssna, det kan gå lite tyngre än normalt också.
Åtgärd, byt den, vill du fuska så tar du en spruta med nål och fyller med olja o trycker in genom gummidamasken, hjälper för stunden (och är det riktigt dåligt kan man borra hål på plattan under/över kulbulten och svetsa fast en mutter och gänga dit en fettnippel) <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 18 feb 2012, 04:54
av NRoos
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Amarace skrev:Sällan en bussning gnisslar då det är gummi och att det gnekar då det svängs.
Däremot kan jag nästan slå vad om att det är en kulbult som är torr, då får du "gnek" och gnissel dels när man svänger (då vrider sig kulbulten medans en bussning inte rör sig alls) och dels när man gungar bilen (då vickar kulbulten).
Kollas genom att hissa upp framvagnen och vrida på hjulet och lyssna, det kan gå lite tyngre än normalt också.
Åtgärd, byt den, vill du fuska så tar du en spruta med nål och fyller med olja o trycker in genom gummidamasken, hjälper för stunden (och är det riktigt dåligt kan man borra hål på plattan under/över kulbulten och svetsa fast en mutter och gänga dit en fettnippel)
Jag antar att kulbult är detsamma som kulled/spidelled. Ska undersöka vilken det är och sen fylla på med olja och se om det tystnar. Sen får man väl köpa en ny. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 18 feb 2012, 09:56
av NRoos
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hittade ingen spruta med nål

Tänkte att det bara skulle vara kul att prova och se hur mycket det behövdes smörjas för att få bort gnekandet. Jag har kommit fram till att det är den nedre som är boven. Blir att ta isär länkarmen och pressa ut den. Såg även att damasken på styrstaget var snittat. blir att införskaffat nytt. <!-- </EdIndex> --></div>
knirk
Postat: 18 feb 2012, 13:34
av Benke
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ett gammalt bilskojareknep spola framvagnen vattenslang.Jag hörde
kille en gång säga det en gång.Han gjorde det var morgon,innan körde
till jobbet.Han fick tipset när jobbade som mekare hos en skojare. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 21 feb 2012, 11:53
av NRoos
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag verkar ha misstagit mig. Jag har tagit lös det yttre styrstaget och vred runt hela partiet utan att det gnekade. Kulleden var det nog inget fel på. Eller måste man ha staget där för att belasta kulleden rätt eller något sånt där mysko? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 21 feb 2012, 12:27
av Amarace
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det ska räcka som du har gjort, du kan ju prova o hissa upp under bärarmen så att det blir samma läge som när du kör när du vrider spindeln. Gick det lätt också när du vred? Ska inte kännas nåt motstånd alls.
Du har brytit i bussningar så dom är ok när du liks har den upphissad? Likaså glapp i kulbultarna?
Sånt gnek kan komma och gå tyvärr. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 21 feb 2012, 16:09
av NRoos
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hur känner man om man har glapp i kullederna? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 21 feb 2012, 16:17
av Amarace
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
NRoos skrev:Hur känner man om man har glapp i kullederna?
Om du har hissat upp så kan du ta en stor polygrip/rörtång och sätta så du klämmer spindeln mot bärarmen, om du har bärarmen avlastad mot spindeln (inte i spänn alltså) kan du bryta med ett järn och se omd et glappar.
Är det mycket glapp ser man det även om man rycker spindeln fram o tillbaka. <!-- </EdIndex> --></div>
Fråga ang röret till bromsoket volvo 145
Postat: 25 mar 2012, 20:40
av NRoos
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej! Har stött på patrull i mina bromsrenoveringar. Anslutningarna på röret som syns här nedanför ska kunna röra sig fritt från röret.
Varför gör då inte mina det?Beror det på rost eller ska dom inte röra sig eller vad?
Är det någon som har några tips på hur jag ska gå till väga för att få dem att lossna?
Jag har värmt ena anslutningen lite försiktigt och även använt mig av en konisk tapp men det händer ingenting.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 25 mar 2012, 23:48
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->värme, vapenolja, hammare och städ, hamra på sexkanten men akta gängorna.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 26 mar 2012, 07:47
av Wiklund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Finns att köpa nytt för kaffepengar.

Busenkelt att bocka egna rör o kona dom om man har ett koningsverktyg förvisso. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 26 mar 2012, 20:42
av NRoos
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Victory! Jag tog och värmde ändarna tills dom blev röd å sen lite till. Efter några slag så gick dom lös å sen fick man motionera dom lite. Jag var nog för feg då jag värmde första gången. Har bränt sönder saker förut med svetsen
Nu blir det att lämna in röret, bromskölden och lite fler delar som ska gulkromateras

<!-- </EdIndex> --></div>