Autoped 40 cc motor.

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
WYA
Inlägg: 134
Blev medlem: 15 maj 2010, 23:00
Ort: Stenungsund
Kontakt:

Autoped 40 cc motor.

Inlägg av WYA »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej,

Har nu börjat ett projekt för att lära mig denna motor steg för steg. Det jag kommit över är en ..... kanske inte så bra motor, men vi får se...

På min blogg-sida har jag en länk direkt till detta; http://vulgaris.se/?page_id=152 och där kan man se mitt problem i form av bild nummer 4. Vad tusan är det? Kan inte se den på en annan bild på svänghjulsplattan som finns här på forumet, så den verkar finnas dold eller så är det skräp.

Tyvärr har någon skruvat ur alla skruvar i plattan, så om det finns någon generellt skruvmått som jag borde veta om, är jag tacksam för hjälp.

Kan nog bli fler frågor efter hand, men jag vill vara klar med varje del innan jag fortsätter. <!-- </EdIndex> --></div>
Haft Mustang Cobra 1000. Har Autoped NV5 1953, Autoped 117B 1954. Monarped 578 1955
http://www.autopeden.se
http://www.mopedfynd.se - Torget för mopedister
NV
Inlägg: 182
Blev medlem: 21 feb 2009, 00:00
Ort: Töre

Inlägg av NV »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det där ser väl ut som smörjfilten till svänghjulsnocken. Sitter skruvad i belysningsspolen.
Skruvarna till spolarna har jag för mig är m4 x 20 mm om inte minnet sviker. Ska sitta en fjäderbricka också. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
WYA
Inlägg: 134
Blev medlem: 15 maj 2010, 23:00
Ort: Stenungsund
Kontakt:

Inlägg av WYA »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för det. Satt fast ett gäng "enkla" brickor på magneterna. Fjäderbricka låter dock nyttigare.

Sidan är nu uppdaterad vad gällande isärtagningen. Det går långsamt - ja, men stillsamt så en hänger med. :wink:

http://vulgaris.se/?page_id=152 <!-- </EdIndex> --></div>
Haft Mustang Cobra 1000. Har Autoped NV5 1953, Autoped 117B 1954. Monarped 578 1955
http://www.autopeden.se
http://www.mopedfynd.se - Torget för mopedister
Användarens profilbild
WYA
Inlägg: 134
Blev medlem: 15 maj 2010, 23:00
Ort: Stenungsund
Kontakt:

Inlägg av WYA »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu står det still igen, det ser inte ut så här i den arbetsbok jag följer; Stora Tvåtaktsboken. Utan det stora drevet är helt och dessutom försett med ett kullager. Eller skall det kullagret sitta i locket?
Bild

http://vulgaris.se/?page_id=152 finns resten bilder fram till den här. <!-- </EdIndex> --></div>
Haft Mustang Cobra 1000. Har Autoped NV5 1953, Autoped 117B 1954. Monarped 578 1955
http://www.autopeden.se
http://www.mopedfynd.se - Torget för mopedister
NV
Inlägg: 182
Blev medlem: 21 feb 2009, 00:00
Ort: Töre

Inlägg av NV »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Helt rätt. Kullagret sitter i locket dvs, transmissionskåpan. I vissa kåpor sitter lagret dåligt och då följer det med vid demontering av kåpan. Det ska vara tight då lagret styr upp hela transmissionen. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
WYA
Inlägg: 134
Blev medlem: 15 maj 2010, 23:00
Ort: Stenungsund
Kontakt:

Inlägg av WYA »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmm, det betyder en avdragare med attans tunna gripklor. <!-- </EdIndex> --></div>
Haft Mustang Cobra 1000. Har Autoped NV5 1953, Autoped 117B 1954. Monarped 578 1955
http://www.autopeden.se
http://www.mopedfynd.se - Torget för mopedister
NV
Inlägg: 182
Blev medlem: 21 feb 2009, 00:00
Ort: Töre

Inlägg av NV »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lagomt med värme brukar lösa problemet.
Ska du byta lagret och det sitter i transmissionskåpan värmer du med hårtork eller värmepistol just utanför lagrets ytteringar (jag brukar värma både från in-och utsida av kåpan) så lossnar lagret utan större problem.
Ska du lossa lagret och det sitter på transmissionshjulet så brukar jag värma lagret lite och sen lossnar det lätt, eventuellt med en skruvmejsels hjälp.
Har aldrig behövt avdragare till just detta moment. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
WYA
Inlägg: 134
Blev medlem: 15 maj 2010, 23:00
Ort: Stenungsund
Kontakt:

Inlägg av WYA »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för det. Värmepistol och skruvmejsel och lite våld fick loss kullagret, men nu ser det ut så här:

Bild

Inte heller som det ser ut i boken som jag följer med ett öga. Den där kragen gör mig lite nervös. Sitter den fast i drevet eller borde den ha suttit fast i kullagret? Sitter den fast i drevet så är frågan om det finns någon låsbricka, som omnäms. Står här med donet i ena handen och hammaren i den andra, skall jag drämma till?

Fler bilder finns på länken ovan...som vanligt :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Haft Mustang Cobra 1000. Har Autoped NV5 1953, Autoped 117B 1954. Monarped 578 1955
http://www.autopeden.se
http://www.mopedfynd.se - Torget för mopedister
NV
Inlägg: 182
Blev medlem: 21 feb 2009, 00:00
Ort: Töre

Inlägg av NV »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag skulle nog inte rekommendera dig att använda vare sig hammare eller dorn mot vad du kallar för kragen.
Det ska se ut så där. Vad du ser där är tryckstiftet till de inre tryckstiften som trycker ut tryckplattan så lamellen frikopplar. Du ska kunna lyfta bort tryckstiftet med den lilla cirkulära plattan så visar sig 3 små stift som vinklas in mot tryckplattan.
Låsringen som du nämner är nog låsringen som sitter på andra sidan om lamellpaketet. Vid demonteringen av löst lamellpaket trycker man ihop kopplingsfjädern (den relativt grova fjädern) och då frigörs låsringen som tas bort. När man sen släpper försiktigt så går hela lamellpaketet isär och du kan byta korkar eller hela lamellen om den är slut. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
WYA
Inlägg: 134
Blev medlem: 15 maj 2010, 23:00
Ort: Stenungsund
Kontakt:

Inlägg av WYA »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Phu!

Lyfta bort tryckstiftet? Vilken nivå av styrka krävs? Det verkar som det sitter ganska hårt fast. <!-- </EdIndex> --></div>
Haft Mustang Cobra 1000. Har Autoped NV5 1953, Autoped 117B 1954. Monarped 578 1955
http://www.autopeden.se
http://www.mopedfynd.se - Torget för mopedister
NV
Inlägg: 182
Blev medlem: 21 feb 2009, 00:00
Ort: Töre

Inlägg av NV »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->För att ta bort tryckstiftet krävs ingen styrka alls. Det ska gå att lyfta ut med fingrarna. Förmodligen har du någon grad på axeln som klämmer . Det är ju inte nödvändigt att ta bort tryckstiftet förutsatt att det går att koppla ur lamellen. Då ska ju tryckstiftet och den lilla cirkulära plattan gå att trycka ner och så ska den ju åka upp till utgångsläget igen. För att testa detta krävs det ju lite kraft.
Kärvar tryckstiftet så kärvar ju kopplingen.
Har du någon grad på axeln kan det ju gå att slipa till axeln. Är den mycket defekt får du byta axeln eller hela kopplingspaketet. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
WYA
Inlägg: 134
Blev medlem: 15 maj 2010, 23:00
Ort: Stenungsund
Kontakt:

Inlägg av WYA »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så lite styrka som det faktiskt krävdes att lyfta bort den var fantastiskt. :roll:

Bild

Nu ser det ut så här. Jag vill ju lyfta bort transmissionspaketet, vad är det som låser det stora drevet? <!-- </EdIndex> --></div>
Haft Mustang Cobra 1000. Har Autoped NV5 1953, Autoped 117B 1954. Monarped 578 1955
http://www.autopeden.se
http://www.mopedfynd.se - Torget för mopedister
NV
Inlägg: 182
Blev medlem: 21 feb 2009, 00:00
Ort: Töre

Inlägg av NV »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är inget som låser transmissionsdrevet (kopplingspaketet) för du har ju tagit loss kedjedrevet. Kedjedrevet är det enda som kan ta emot om det sitter kvar på axeln där transmissionsdrevet sitter.
Transmissionsdrevet sitter lagrat längst ut på axeln just innan axeln går ur blockhalvan.
Först måste du lossa lilla transmissionsdrevet och när du lossat det (inte tagit bort det) drar du ut båda dreven samtidigt med transmissionskedjan.
Lilla drevet kan sitta lite ibland men med en enklare avdragare kommer det loss.
Innan du tar bort dreven kolla transmissionskedjan, den ska i alla fall inte ta emot blocket. Gör den det så byt. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
WYA
Inlägg: 134
Blev medlem: 15 maj 2010, 23:00
Ort: Stenungsund
Kontakt:

Inlägg av WYA »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Värme och två mejslar lyfte upp drevet en bit.
Bild

Men nu sitter allt fast. I boken står det att jag skall slå ut axeln till stora drevet:
Bild
Men den ser ju inte så kul ut att slå på, eller skall den strippas först? <!-- </EdIndex> --></div>
Haft Mustang Cobra 1000. Har Autoped NV5 1953, Autoped 117B 1954. Monarped 578 1955
http://www.autopeden.se
http://www.mopedfynd.se - Torget för mopedister
NV
Inlägg: 182
Blev medlem: 21 feb 2009, 00:00
Ort: Töre

Inlägg av NV »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->För att strippa axeln måste du ju ta ut hela kopplingen först och det är ju det du håller på med.
Vid kedjedrevet sitter en tunn metallbussning. Den ska du kunna dra rakt ut åt samma håll som du tog bort kedjedrevet.
Om det sitter fast sen så kan det bero på att axeln suger fast i lagret. Försök att trycka ut axeln för hand och då i riktning mot kopplingen. Går inte det så ta en kopparhammare eller liknande och ge axeln en lätt knuff. Går inte det så rekommenderar jag att värma blockhalvan runt lagret så släpper lagret och du kan dra ut hela kopplingen.
Om du är rädd om lagret så värm loss det. Du får ju avgöra skicket på lagret sedan om det ska sparas eller bytas. Risken med att vålda på är ju att om
axeln fastnat i lagret i någon grad och när man våldar på så kan lagersätet skadas (i värsta fall) och även lagret bli förstört.
Det är ju litet udda lager i dessa motorer, 16003. Kostar runt hundringen styck. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar