Sprutteknik
Sprutteknik
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja med Biltemas färgspruta då...
Håller på och försöker lacka upp grabbens Monarsccot men det går med myrsteg. Lade på Hagmans gula epoxyprimer (1 del färg+1 del härdare enligt anvisning och 5% förtunnning) men jag får ingen ordning på färgsprutan från Biltema. Alla hål är rena och fina...
Vad gör jag för fel? Den sprutan har en "sidoratt" för vad jag antar ska reglera flödet för de 2 utväxter som styr hur oval färgbilden ska bli.
Jag får dock bara en rund färgbild oavsett hur mycket jag skruvar på reglerskruven för ovaliteten. Jag kan öka på färgmängden men ingen förändring.
Något verkar ju hända men det känns mest som att det kommer en massa sidoluft ur "utväxterna" som dammar ner ännu mer i garaget. Dock förändras som sagt inte färgbilden utan den förblir rund vilket gör det svårlackerat.
Kan det vara att färgen är för tjock vilket gör att luften inte orkar trycka ihop färgen? Å andra sidan orkar den ju trycka ut den ur sprutan men det kanske inte är samma sak.Trycket är strax under 3 bar.
Vad gör jag för fel? Gärna lite råd innan jag köper en annan spruta.
/Robban <!-- </EdIndex> --></div>
Håller på och försöker lacka upp grabbens Monarsccot men det går med myrsteg. Lade på Hagmans gula epoxyprimer (1 del färg+1 del härdare enligt anvisning och 5% förtunnning) men jag får ingen ordning på färgsprutan från Biltema. Alla hål är rena och fina...
Vad gör jag för fel? Den sprutan har en "sidoratt" för vad jag antar ska reglera flödet för de 2 utväxter som styr hur oval färgbilden ska bli.
Jag får dock bara en rund färgbild oavsett hur mycket jag skruvar på reglerskruven för ovaliteten. Jag kan öka på färgmängden men ingen förändring.
Något verkar ju hända men det känns mest som att det kommer en massa sidoluft ur "utväxterna" som dammar ner ännu mer i garaget. Dock förändras som sagt inte färgbilden utan den förblir rund vilket gör det svårlackerat.
Kan det vara att färgen är för tjock vilket gör att luften inte orkar trycka ihop färgen? Å andra sidan orkar den ju trycka ut den ur sprutan men det kanske inte är samma sak.Trycket är strax under 3 bar.
Vad gör jag för fel? Gärna lite råd innan jag köper en annan spruta.
/Robban <!-- </EdIndex> --></div>
- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sidoratten ska mycket riktigt reglera sprutbilden.
Mona hälsar att hon misstänker att blandningen är för tjock. Lite svårt att beskriva lämplig viskositet, men man kan säga att den ska vara lite tjockare än ovispad grädde. <!-- </EdIndex> --></div>
Mona hälsar att hon misstänker att blandningen är för tjock. Lite svårt att beskriva lämplig viskositet, men man kan säga att den ska vara lite tjockare än ovispad grädde. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
Re: Sprutteknik
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
<!-- </EdIndex> --></div>Robmic skrev:Håller på och försöker lacka upp grabbens Monarsccot
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej. Yes hela Monarscooten. Var ute nyss och kikade och ser ju nu att spackeljobbet är under all kritik-backjobb. Men eftersom man gick på en halvskabbig moppe som varit omkullkörd med utbankade skärmar så blir det så-å andra sidan skulle jag aldrig ge mig på å lacka om en fräsch moppe. Tveksamt dock om det var värt jobbet.
Notera mitt lilla tafatta försök till customisering av bakskärm med fäste för annan baklampa och inmoldningen.
http://imageshack.us/photo/my-images/21/cimg3676b.jpg/ <!-- </EdIndex> --></div>
Notera mitt lilla tafatta försök till customisering av bakskärm med fäste för annan baklampa och inmoldningen.
http://imageshack.us/photo/my-images/21/cimg3676b.jpg/ <!-- </EdIndex> --></div>
Minns nu våra "hottade" miniräknare i plugget , Har min kvar förresten

Grön Glowbee och 10 lager klarlack
Din gamla Renå du hade då...Var den rollad eller hur fick du färg på den? <!-- </EdIndex> --></div>
Det blir nog toppen när det blir klartRobmic skrev:Notera mitt lilla tafatta försök till customisering av bakskärm med fäste för annan baklampa och inmoldningen.
http://imageshack.us/photo/my-images/21/cimg3676b.jpg/
Minns nu våra "hottade" miniräknare i plugget , Har min kvar förresten

Grön Glowbee och 10 lager klarlack

Din gamla Renå du hade då...Var den rollad eller hur fick du färg på den? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du är rolig du. Det hade jag helt glömt.
Gamla Renault Dauphinen lackade vi utomhus med spruta hos en kompis på landet. Innan vi hade spacklat klart och kommit igång hann det bli sen eftermiddag/kväll.
Såg inte att det hade samlats daggfuktdroppar på hela taket innan vi lade på lacken-he he...blev så där. <!-- </EdIndex> --></div>
Gamla Renault Dauphinen lackade vi utomhus med spruta hos en kompis på landet. Innan vi hade spacklat klart och kommit igång hann det bli sen eftermiddag/kväll.
Såg inte att det hade samlats daggfuktdroppar på hela taket innan vi lade på lacken-he he...blev så där. <!-- </EdIndex> --></div>
- SachsMekarn
<!-- </EdIndex> --></div>
Då blev det väll en exotisk CustomlackRobmic skrev:Du är rolig du. Det hade jag helt glömt.
Såg inte att det hade samlats daggfuktdroppar på hela taket innan vi lade på lacken-he he...blev så där.