C3-lager-funderingar

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Demmo
Inlägg: 92
Blev medlem: 10 jun 2009, 23:00
Ort: Östra Öland

C3-lager-funderingar

Inlägg av Demmo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har en liten fundering när det gäller kullager i flinta motorn, jag har förstått att det är lämpligt att ha C3-lager till veven men hur är det med resten av lagren i motorn? Kikar man hos tex. Norscand så har dom nästan bara C3-lager till flintan.
http://www.norscand.com/mopeddelar-1997/husqvarna/flinta/kullager-packningar--packboxar-c-2462-5.aspx

Är det en fördel eller hur ska jag tänka?

mvh.
/Anders <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På en FLinta behövs det inte C3 ens på vevaxeln, om det nu inte ska trimmas, då kan det vara nån liten ide att ha det där. I växellådan behövs det aldrig C3. <!-- </EdIndex> --></div>
fredrök
Inlägg: 47
Blev medlem: 08 maj 2010, 23:00
Ort: Stockholm

Inlägg av fredrök »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bild

Uploaded with ImageShack.us

Den här skanningen har jag hittat någonstans på internet(edit: tydligen på raketsport.com) och den påstår att alla lager ska vara C3. <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag vet att det står så, men påstår ändå att det inte behövs för normlt bruk, och aldrig i växellådan.

Ioförsig så är väl kostnaden i sig inte så stor skillnad så att det spelar roll.

Jag har då kört med vanliga lager i både FLinta och i Ilo utan några som helst problem (just nu är det t.om billiga Biltema lager i en Ilo som jag kört med i några år). <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Och växellådan snurrar ju långt ifrån lika snabbt som vevpartiet. Så C3 i växellådan är lite "overkill". <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3559
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rexxy skrev:Och växellådan snurrar ju långt ifrån lika snabbt som vevpartiet. Så C3 i växellådan är lite "overkill".
Att det sitter C3 har inget med hur fort det snurrar att göra
Jag fick lära mig att om innerbanan blir mycket varmare än ytterbanan så aka man välja C3
Det är glappare när det är kallt men vid användning blir glappet normalt
Om man använde ett vanligt skulle det vara risk att det blir för tight <!-- </EdIndex> --></div>
Demmo
Inlägg: 92
Blev medlem: 10 jun 2009, 23:00
Ort: Östra Öland

Inlägg av Demmo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ok, tack för alla tankar och råd. Det var ungefär så jag trodde att det låg till.. :) <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar