Koppling av brytarlöst tändsystem?
-
- Inlägg: 1351
- Blev medlem: 29 mar 2008, 00:00
- Ort: Lilla Edet
Koppling av brytarlöst tändsystem?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag ska koppla in ett Kokusan 12V system men är inne på koppla lite anorulnda än hur det är tänkt.
Tanken är att man ska koppla en kabel till förbrukarna och en till batteriet.
Jag vill koppla alla förbrukare till batteriet istället och strunta i kabeln som är tänkt till förbrukarna.
Detta borde ju inte vara några problem för det blir ju som om man inte hade på några förbrukare utan bara laddade batteriet.
Någon som vet hur det ligger till, om jag kan köra så utan problem? <!-- </EdIndex> --></div>
Tanken är att man ska koppla en kabel till förbrukarna och en till batteriet.
Jag vill koppla alla förbrukare till batteriet istället och strunta i kabeln som är tänkt till förbrukarna.
Detta borde ju inte vara några problem för det blir ju som om man inte hade på några förbrukare utan bara laddade batteriet.
Någon som vet hur det ligger till, om jag kan köra så utan problem? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Körbart, ja, men med den vanliga laddningsregulatorn innebär det att du får mindre än halva generatoreffekten tillgänglig eftersom den bara halvvågslikriktar, man får spänningsfall genom likriktaren o.s.v. Med en helvågslikriktare blir situationen förvisso bättre, men för att få ut t.ex. 60W (5A) kommer ca 10W försvinna som värme i likriktardioderna.
Kort sagt: det finns en anledning till att så gott som alla småhojar driver strömkrävande saker (främst strålkastaren) direkt på växelström. Man behöver en ganska överdimensionerad generator för att ha råd med förlusterna som uppstår - alternativt strunta i att man kunde haft mycket bättre lyse om man kört lyset på växelström istället. <!-- </EdIndex> --></div>
Kort sagt: det finns en anledning till att så gott som alla småhojar driver strömkrävande saker (främst strålkastaren) direkt på växelström. Man behöver en ganska överdimensionerad generator för att ha råd med förlusterna som uppstår - alternativt strunta i att man kunde haft mycket bättre lyse om man kört lyset på växelström istället. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 1351
- Blev medlem: 29 mar 2008, 00:00
- Ort: Lilla Edet
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Aha, då hänger jag med...
...nästan i alla fall.
Det är alltså växelström som det är tänkt att köra förbrukarna på och likström till batteriet eller?
Täntsystemet ger ju 85W och jag kommer köra kontinuerligt 40W så då borde det ju fungera.
Sen kör man ju inte alltid med lamporna tända heller...
En sista fundering, det är ingen fara att inte förbruka strömmen som genereras från generatorn eller? <!-- </EdIndex> --></div>
...nästan i alla fall.
Det är alltså växelström som det är tänkt att köra förbrukarna på och likström till batteriet eller?
Täntsystemet ger ju 85W och jag kommer köra kontinuerligt 40W så då borde det ju fungera.
Sen kör man ju inte alltid med lamporna tända heller...
En sista fundering, det är ingen fara att inte förbruka strömmen som genereras från generatorn eller? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Nej, det är det som regulatorn till för. När strömmen är låg blir spänningen hög och då går regulatorn in och jordar bort lite ström så att spänningen hålls på rätt nivå. <!-- </EdIndex> --></div>
P-plats.se skrev: En sista fundering, det är ingen fara att inte förbruka strömmen som genereras från generatorn eller?
Nej, det är det som regulatorn till för. När strömmen är låg blir spänningen hög och då går regulatorn in och jordar bort lite ström så att spänningen hålls på rätt nivå. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Normalt används batteriet som buffert för grejer som behöver en del ström kort tid, t.ex. blinkers, bromsljus och tuta som annars inte skulle fungera särskilt bra om man står stilla på tomgång i en korsning med foten på bromsen och blinkers igång. Det kan laddas sakta men säkert medan man kör för att vara redo de ganska få tillfällen man behöver lite extra ström.
Planerar man körning nattetid är det förvisso inte fel att ha någon form av parkeringsljus eller liknande på några få watt som går tända utan att motorn är igång. De som har kört motorhaveri en molnig höstnatt på en skogsväg flera kilometer från närmaste fungerande lampa vet precis vad jag pratar om... och ni andra får helt enkelt föreställa er.
<!-- </EdIndex> --></div>
Planerar man körning nattetid är det förvisso inte fel att ha någon form av parkeringsljus eller liknande på några få watt som går tända utan att motorn är igång. De som har kört motorhaveri en molnig höstnatt på en skogsväg flera kilometer från närmaste fungerande lampa vet precis vad jag pratar om... och ni andra får helt enkelt föreställa er.

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
<!-- </EdIndex> --></div>
Många gånger har telefonens skärm fått agera belysning!G-son skrev: De som har kört motorhaveri en molnig höstnatt på en skogsväg flera kilometer från närmaste fungerande lampa vet precis vad jag pratar om... och ni andra får helt enkelt föreställa er.

-
- Inlägg: 1351
- Blev medlem: 29 mar 2008, 00:00
- Ort: Lilla Edet
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sant... men kräver en onödigt omständig koppling av elsystemet, eftersom du inte kommer ha tillräckligt med kräm för att driva 40W via batteriet under normal körning. Måste kunna växla mellan generatordrivning och batteridrivning alltså. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 1351
- Blev medlem: 29 mar 2008, 00:00
- Ort: Lilla Edet
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Kokusantet ger ca 85W och då borde jag ha ca 70W kvar.
Förbrukar jag normalt 40W så har jag ju endel till godo för att kunna ladda batteriet, tuta nån gång ibland osv.
Varför skulle jag behöva växla mellan generator och batteri?
Sen vill jag ha likström också i systemet... <!-- </EdIndex> --></div>
G-son skrev:Körbart, ja, men med den vanliga laddningsregulatorn innebär det att du får mindre än halva generatoreffekten tillgänglig eftersom den bara halvvågslikriktar, man får spänningsfall genom likriktaren o.s.v. Med en helvågslikriktare blir situationen förvisso bättre, men för att få ut t.ex. 60W (5A) kommer ca 10W försvinna som värme i likriktardioderna.
Kort sagt: det finns en anledning till att så gott som alla småhojar driver strömkrävande saker (främst strålkastaren) direkt på växelström. Man behöver en ganska överdimensionerad generator för att ha råd med förlusterna som uppstår - alternativt strunta i att man kunde haft mycket bättre lyse om man kört lyset på växelström istället.
Om ca 10W försvinner som värme av 60W motsvarar en förlust på ca 17%.G-son skrev:Sant... men kräver en onödigt omständig koppling av elsystemet, eftersom du inte kommer ha tillräckligt med kräm för att driva 40W via batteriet under normal körning. Måste kunna växla mellan generatordrivning och batteridrivning alltså.
Kokusantet ger ca 85W och då borde jag ha ca 70W kvar.
Förbrukar jag normalt 40W så har jag ju endel till godo för att kunna ladda batteriet, tuta nån gång ibland osv.
Varför skulle jag behöva växla mellan generator och batteri?
Sen vill jag ha likström också i systemet... <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om det ska vara växelströmsmatat när du kör och likströmsmatat för att kunna tända den när motorn är avstängd måste du ju kunna växla strömkälla för strålkastaren.
Ska du köra likströmsmatat lyse hela tiden kommer du tömma batteriet om du bara har en halvvågslikriktad regulator/likriktare, kommer alltså inte fungera.
Ska du köra helvågslikriktat får du räkna med ungefär 2V spänningsfall över likriktaren. Det för med sig att du måste varva betydligt mer innan generatorn ger tillräckligt hög effekt för att driva elsystemet med normal spänning och ladda batteriet - okej på en scooter som ändå alltid ligger på högvarv p.g.a. den automatiska transmissionen, lite tråkigare på en växlad moppe som man kanske smyger fram med på måttliga varvtal ibland.
Domdär 85 watten den påstås ge tar jag förresten med en nypa salt. Den snarlika generatorn på bruksmoppen påstås också ge 85W, men trots 9000+rpm ger den bara en aning mer än vad som behövs för att driva en 55W halogenlampa kopplad direkt på generatorn, alltså utan några onödiga förluster.
Bruksmoppen körs med 12V 45/40W strålkastare, 5W baklyse, batteri och alla vanliga finesser moderna moppar brukar ha, tror det är ungefär samma förbrukning som du kommer ha på din moppe. Strålkastaren (växelströmsmatad) får full spänning från ca 5000rpm och uppåt, på lägre varv laddar generatorn för lite. Just 5000rpm råkar också vara det varvtal jag mestadels kör på, precis i nedre änden av effektregistret och ger lagom marchfart runt 50km/h på högsta växeln. Har experimenterat en del med diverse likriktare och annat för att kunna få ut så mycket likström som möjligt för att driva ett "35W" xenonkit (normal förbrukning ca 42W), men strömmen räcker helt enkelt inte till. Uppåt 6-7-8000rpm klarar det nätt och jämnt att hålla jämna steg med förbrukningen, på lägre varv laddas batteriet ur och det är inte bra med en lamptyp som tvärslocknar när batterispänningen sjunkit för lågt...
Finns det någon speciell anledning till att du vill köra alltihop på likspänning? <!-- </EdIndex> --></div>

Ska du köra helvågslikriktat får du räkna med ungefär 2V spänningsfall över likriktaren. Det för med sig att du måste varva betydligt mer innan generatorn ger tillräckligt hög effekt för att driva elsystemet med normal spänning och ladda batteriet - okej på en scooter som ändå alltid ligger på högvarv p.g.a. den automatiska transmissionen, lite tråkigare på en växlad moppe som man kanske smyger fram med på måttliga varvtal ibland.
Domdär 85 watten den påstås ge tar jag förresten med en nypa salt. Den snarlika generatorn på bruksmoppen påstås också ge 85W, men trots 9000+rpm ger den bara en aning mer än vad som behövs för att driva en 55W halogenlampa kopplad direkt på generatorn, alltså utan några onödiga förluster.
Bruksmoppen körs med 12V 45/40W strålkastare, 5W baklyse, batteri och alla vanliga finesser moderna moppar brukar ha, tror det är ungefär samma förbrukning som du kommer ha på din moppe. Strålkastaren (växelströmsmatad) får full spänning från ca 5000rpm och uppåt, på lägre varv laddar generatorn för lite. Just 5000rpm råkar också vara det varvtal jag mestadels kör på, precis i nedre änden av effektregistret och ger lagom marchfart runt 50km/h på högsta växeln. Har experimenterat en del med diverse likriktare och annat för att kunna få ut så mycket likström som möjligt för att driva ett "35W" xenonkit (normal förbrukning ca 42W), men strömmen räcker helt enkelt inte till. Uppåt 6-7-8000rpm klarar det nätt och jämnt att hålla jämna steg med förbrukningen, på lägre varv laddas batteriet ur och det är inte bra med en lamptyp som tvärslocknar när batterispänningen sjunkit för lågt...

Finns det någon speciell anledning till att du vill köra alltihop på likspänning? <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 1351
- Blev medlem: 29 mar 2008, 00:00
- Ort: Lilla Edet
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Anledningen till att jag tänkt köra likström är att jag ska köra med xenonljus.
Jag förståt inte hur man kan gå miste om mer än halva effekten genom att köra genom likriktaren mot att ta ut växelström...
Det kan ju självklart vara så att det inte ger vad som utlovats men så mycket förluster kan det ju ändå inte vara!?
En liten fråga, varför finns det möjlighet att koppla in ett batteri för med en diod som likriktare gör ju att man bara laddar batteriet och aldrig drar nytta av den ackumulerade spänningen i batteriet?
...eller tänker jag fel där? <!-- </EdIndex> --></div>
Jag förståt inte hur man kan gå miste om mer än halva effekten genom att köra genom likriktaren mot att ta ut växelström...
Det kan ju självklart vara så att det inte ger vad som utlovats men så mycket förluster kan det ju ändå inte vara!?
En liten fråga, varför finns det möjlighet att koppla in ett batteri för med en diod som likriktare gör ju att man bara laddar batteriet och aldrig drar nytta av den ackumulerade spänningen i batteriet?
...eller tänker jag fel där? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Växelström byter som bekant riktning hela tiden.
Halvvågslikriktning utnyttjar enbart den halva av strömmen som går åt "rätt" håll, därmed har man bara tillgång till hälften av den ström generatorn kan producera. Utöver detta försvinner ca 1V över likriktardioden, vilket betyder att man behöver lite högre varv för att kompensera förlusten innan generatorn alls börjar ladda, och att man har en förlust på omkring 1W per ampere man tar ut. Inget enormt, men när man inte har stora marginaler är alla förluster viktiga.
Helvågslikriktning (som kräver annan likriktare) vänder strömmen som går åt "fel håll" rätt, och därmed har man tillgång till nästan allt generatorn kan mata ut. Dock med ca 2V spänningsfall och 2W förlust per uttagen ampere.
Helvågslikriktning går inte använda med gemensam jord på växelströmssidan och likströmssidan, om generatorspolen är jordad direkt i motorblocket (som dom nästan alltid är) betyder det alltså att likströmsdelen av systemet absolut inte får jordas i ramen någonstans. T.ex. en vanlig baklykta som jordas direkt i metallskärmen går därmed inte använda, man måste ge den separat jord direkt till batteriet, alternativt modifiera generatorlindningen så den inte är kopplad till jord.
Jag är skeptisk till att du får strömmen att räcka till att driva ett xenonkit på ett pålitligt sätt ens med en helvågslikriktare. Jag har som sagt provat en del med en snarlik generator och man måste ligga på mycket höga varvtal för att vara säker på att inte bränna mer effekt än generatorn klarar att skicka till batteriet. Man märker inte att man har problem förrän xenonlampan tvärslocknar, och det är inte en trevlig upplevelse nattetid...
En glödlampa lyser bara progressivt svagare när strömmen inte riktigt räcker till, där märker man i god tid att lyset blir sämre och man kan anpassa farten efter det.
Vad är det för motor du ska ha grejerna på? Vilka varvtal kommer den köras på mestadels?
Möjligheten att koppla in batteri finns för att man ofta har batteri till att driva blinkers, bromsljus och sådant som bara används korta stunder men under dessa stunder förbrukar mycket mer ström än man kan ta ut från generatorn. Ta min bruksmoppe som exempel (igen), där har vi 21W bromsljus, 2x10W blinkers plus 1,2W indikatorlampa för blinkersen i hastighetsmätaren. Det betyder att jag när jag står stilla i en korsning med blinkers på och foten på bromsen förbrukar 42,2W korta stunder. Detta utöver de ~45-50W som det vanliga växelströmsdrivna lyset vill ha, och på tomgång räcker generatorn inte till att driva ens i närheten av så mycket - utan batteri skulle det inte finnas skuggan av en chans till att använda blinkers/bromsljus på den moppen alltså, strömmen från generatorn räcker inte ens till för så mycket grejer på maxvarv. <!-- </EdIndex> --></div>
Halvvågslikriktning utnyttjar enbart den halva av strömmen som går åt "rätt" håll, därmed har man bara tillgång till hälften av den ström generatorn kan producera. Utöver detta försvinner ca 1V över likriktardioden, vilket betyder att man behöver lite högre varv för att kompensera förlusten innan generatorn alls börjar ladda, och att man har en förlust på omkring 1W per ampere man tar ut. Inget enormt, men när man inte har stora marginaler är alla förluster viktiga.
Helvågslikriktning (som kräver annan likriktare) vänder strömmen som går åt "fel håll" rätt, och därmed har man tillgång till nästan allt generatorn kan mata ut. Dock med ca 2V spänningsfall och 2W förlust per uttagen ampere.
Helvågslikriktning går inte använda med gemensam jord på växelströmssidan och likströmssidan, om generatorspolen är jordad direkt i motorblocket (som dom nästan alltid är) betyder det alltså att likströmsdelen av systemet absolut inte får jordas i ramen någonstans. T.ex. en vanlig baklykta som jordas direkt i metallskärmen går därmed inte använda, man måste ge den separat jord direkt till batteriet, alternativt modifiera generatorlindningen så den inte är kopplad till jord.
Jag är skeptisk till att du får strömmen att räcka till att driva ett xenonkit på ett pålitligt sätt ens med en helvågslikriktare. Jag har som sagt provat en del med en snarlik generator och man måste ligga på mycket höga varvtal för att vara säker på att inte bränna mer effekt än generatorn klarar att skicka till batteriet. Man märker inte att man har problem förrän xenonlampan tvärslocknar, och det är inte en trevlig upplevelse nattetid...

Vad är det för motor du ska ha grejerna på? Vilka varvtal kommer den köras på mestadels?
Möjligheten att koppla in batteri finns för att man ofta har batteri till att driva blinkers, bromsljus och sådant som bara används korta stunder men under dessa stunder förbrukar mycket mer ström än man kan ta ut från generatorn. Ta min bruksmoppe som exempel (igen), där har vi 21W bromsljus, 2x10W blinkers plus 1,2W indikatorlampa för blinkersen i hastighetsmätaren. Det betyder att jag när jag står stilla i en korsning med blinkers på och foten på bromsen förbrukar 42,2W korta stunder. Detta utöver de ~45-50W som det vanliga växelströmsdrivna lyset vill ha, och på tomgång räcker generatorn inte till att driva ens i närheten av så mycket - utan batteri skulle det inte finnas skuggan av en chans till att använda blinkers/bromsljus på den moppen alltså, strömmen från generatorn räcker inte ens till för så mycket grejer på maxvarv. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 1351
- Blev medlem: 29 mar 2008, 00:00
- Ort: Lilla Edet
-
- Inlägg: 1351
- Blev medlem: 29 mar 2008, 00:00
- Ort: Lilla Edet