Reedventil

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Jerka_59
Forumsponsor

Reedventil

Inlägg av Jerka_59 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Någon som har tips var man kan få tag i ämne (metall) för tillverkning av nya ventilblad till en reedventil <!-- </EdIndex> --></div>
Mina fordon
SAAB 900T -97
Monark 1289 -69
Monkey 146cc -11

Söker
Fram Speed
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det finns ju ark i kolfiber som man klipper till själv i önskad form. Men du kanske vill ha i metall? <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Japanspackel. Fins hos färghandlarn. Bearbetas med vinkelslip eller liten kaptrissa i Dremeln. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Jerka_59
Forumsponsor

Inlägg av Jerka_59 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Helst i metall, vad jag kunnat läsa mig till så är livslängden bättre på metallblad, nackdelen är att man har inte samma
möjligheter till att styra vilka egenskaper dom skall ha, arken i kolfiber har jag hittat hos twostroke.se bla <!-- </EdIndex> --></div>
Mina fordon
SAAB 900T -97
Monark 1289 -69
Monkey 146cc -11

Söker
Fram Speed
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är detta som Conrad menar antar jag.

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Jerka_59
Forumsponsor

Inlägg av Jerka_59 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Japanspackel. Fins hos färghandlarn. Bearbetas med vinkelslip eller liten kaptrissa i Dremeln.
Hmmm, känns som ett ganska "tjockt" alternativ om man jämför med original bladet <!-- </EdIndex> --></div>
Mina fordon
SAAB 900T -97
Monark 1289 -69
Monkey 146cc -11

Söker
Fram Speed
Conrad Engström

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fungerar bra. Jag har det i min Penta utombordare 12 hp. Har fungerat i 15 år. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Jerka_59
Forumsponsor

Inlägg av Jerka_59 »

Conrad Engström skrev:Fungerar bra. Jag har det i min Penta utombordare 12 hp. Har fungerat i 15 år.
Hur tror du att det fungerar på en reedventil till Sachs :?: <!-- </EdIndex> --></div>
Mina fordon
SAAB 900T -97
Monark 1289 -69
Monkey 146cc -11

Söker
Fram Speed
Conrad Engström

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tillverka eget. Ett lager kolfiber och lite epoxy.
Två plana träbitar med plastfolie på. Lägg ut kolfiberbiten, på ena träbiten, plant och på med epoxy. Lägg på nästa träbit och skruva ihop med skruvtvingar. Vänta tills det härdat. Bearbeta efter behov.
Formplyfa är plan och behöver ingen folie. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

Jerka_59 skrev:Helst i metall, vad jag kunnat läsa mig till så är livslängden bättre på metallblad, nackdelen är att man har inte samma
möjligheter till att styra vilka egenskaper dom skall ha, arken i kolfiber har jag hittat hos twostroke.se bla
Kan du inte ta ett vanligt bladmått och där kan du välja precis vilken tjocklek du vill... :idea: :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Jerka_59
Forumsponsor

Inlägg av Jerka_59 »

56:an skrev:
Jerka_59 skrev:Helst i metall, vad jag kunnat läsa mig till så är livslängden bättre på metallblad, nackdelen är att man har inte samma
möjligheter till att styra vilka egenskaper dom skall ha, arken i kolfiber har jag hittat hos twostroke.se bla
Kan du inte ta ett vanligt bladmått och där kan du välja precis vilken tjocklek du vill... :idea: :wink:
Jag har tänkt på det, finns i härdat fjäderstål så kvaliten är det inget fel på,
jag har ännu inte hittat tillräckligt långa och breda, jag vill ha en bredd på 14 mm <!-- </EdIndex> --></div>
Mina fordon
SAAB 900T -97
Monark 1289 -69
Monkey 146cc -11

Söker
Fram Speed
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad är det för reed? Till en vanlig sachs cylinder? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Jerka_59
Forumsponsor

Inlägg av Jerka_59 »

SachsMekarn skrev:Vad är det för reed? Till en vanlig sachs cylinder?
Nja, det är en sachscylinder men tänkte tillverka en egen ventil med lite större hål som samtidigt är
insugningsrör/förgasarfäste till en Encarwi KL4 (16mm) förgasare <!-- </EdIndex> --></div>
Mina fordon
SAAB 900T -97
Monark 1289 -69
Monkey 146cc -11

Söker
Fram Speed
G-son

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Använder man stål som inte är avsett för denna sorts jobb finns det en ganska stor sannolikhet att det går av, och stålblad som far omkring inne i en motor kan orsaka både det ena och det andra. Jag hade satsat på fibermaterial, det finns att köpa för inte allt för höga priser. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Jerka_59
Forumsponsor

Inlägg av Jerka_59 »

G-son skrev:Använder man stål som inte är avsett för denna sorts jobb finns det en ganska stor sannolikhet att det går av, och stålblad som far omkring inne i en motor kan orsaka både det ena och det andra. Jag hade satsat på fibermaterial, det finns att köpa för inte allt för höga priser.
Det är ju en risk naturligtvis men fjäderstål som vissa bladmått är tillverkade i låter i mina öron som ett bra material,
vet inte med säkert men kan tänka mig att reedventiler i metall kan vara av sådant stål <!-- </EdIndex> --></div>
Mina fordon
SAAB 900T -97
Monark 1289 -69
Monkey 146cc -11

Söker
Fram Speed
Skriv svar