Snart cykel väder!

Tips, frågor och allmänt snack.
Pop

Snart cykel väder!

Inlägg av Pop »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->har börjat fixa i ordning cyklarna för bruk. den röda crescent cykeln blir nog prydnad i år. och fransyskan ska nog brukas mer... bara vänta på att jäkla gruset ska soppas upp!
Bild

och skeppshulten ska gås igenom så den blir respektabel inför sommaren. styret sitter på min vinterhoj monark som är för ful för att synas på bild. var för jäkligt att cykla med bokstyre på vintern, kalla mig feg, men ja....
Bild

vore roligt att se lite flashiga bilder på era sommar cyklar <!-- </EdIndex> --></div>
andybee
Kontakt:

Cykeltur

Inlägg av andybee »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag luftade min Vega från ca 1915 ett mycket kort ögonblick, då vår lille 5 -månaders minimänniska behaga pocka på uppmärksamheten.. Där rök den turen...

Hoppas på fler chanser under veckan eller helgen!
http://img267.imageshack.us/img267/121/001mpy.jpg <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Luften i mina cycklar är på fel sida av däcket :cry: <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej på er, och hej på dej andybee det var ett slag sedan jag såg dej här....

Det var en väldigt fin cykel du visar på bilden och den är lik mina två äldsta cyklar som jag visat tidigare men det är nog inte samma fabrikat för jag ser små detaljer skiljer. Däremot ser det ut att vara från samma tidsepok.

För mig får det lov att vara cykelväder året runt. Bilen funkar inte och den har varit avställd sedan årsskiftet och den funkade bara till och från förra året också. Man vänjer sig att inte ha bil men jag måste få ihop den framöver för jag eldar med ved och då använder jag bilen (och vagnen) till att ta hem ved.

Vad gäller gamla cyklar har det legat lite på is under vintern för det är mest gamla mopeder och delar som jag ägnat intresse åt, men gamla cyklar kommer alltid tillbaka, det vet jag sen tidigare.... :P <!-- </EdIndex> --></div>
klein

Inlägg av klein »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Såg sadeln på cykeln är den också gjord i trä, har nämligen en alldeles ny liggandes hemma som är rätt gammal med läder överdrag. Kul att de en liknande. :D <!-- </EdIndex> --></div>
andybee
Kontakt:

Inlägg av andybee »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Cyklar från denna tiden ser rätt lika ut, 56:an, å andra sidan gör väl alla det från samma tidsepok :)

Det ovanliga med Vegan är det enormt stora kedjehjulet, kommer inte i håg hur många kugg det är, men stort är det..

Ang sadeln: denna modell var oerhört vanlig åren 1900-1930, den förekom bland alla tillverkare i oändlig variation, tillverkad av både svenska och utländska fabriker. Tror inte min är bytt, kul grej är också att verktygsväskan är original, den har namnet Vega inpräntat i lädret. Cykeln är lagom sliten, aldrig ommålad. När de är orörda och i fint skick gillar jag dem bäst! <!-- </EdIndex> --></div>
umekille

Inlägg av umekille »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->något för er motoriserade nördar :lol:
<object width="425" height="350"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/Vs8svzrelaM"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/Vs8svzrelaM" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>

chainsaw bike är annat namn på dessa skapelser. <!-- </EdIndex> --></div>
Pop

Inlägg av Pop »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
andybee skrev: Det ovanliga med Vegan är det enormt stora kedjehjulet, kommer inte i håg hur många kugg det är, men stort är det..
t!
ja, fan inte litet va det :P måste vara super skönt när man väl kommit upp i fart? <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har ingen direkt erfarenhet men jag tror de här riktigt gamla veterancyklarna kan vara nog så snabba som de modernare för de äldsta cyklarna var konstigt nog förhållandevis väldigt lätta.

En riktigt gammal (turist)racercykel tror jag inte fel! :idea: <!-- </EdIndex> --></div>
andybee
Kontakt:

Inlägg av andybee »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Trots det stora drevet känns den inte särskilt mer trögtrampad än en vanlig oväxlad cykel. Den totala utväxlingen är kanske rätt mild ändå.

Riktigt är, att ju äldre cykel ( iaf av typen säkerhetscykel), desto lättare är de, vilket är en kompensation för hög friktion i klumpiga nav, kedjor och drev. Men den mekaniska hållbarheten var inte bra på 1800-talet, dels beroende på tunt material, men även okunskap om material/legeringar samt design för hållfasthet.

Om nån är intresserad, så finns det fler bilder på Vegan här:

[/img]http://imageshack.us/g/831/tn011.jpg/ <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har tidigare trott att Faubervevsystemet kom från Tyskland men enligt en av bilderna verkar Fauberveven komma från Amerika.

När jag tänker efter bör det förstås vara så men jag har nog tidigare blivit förvillad av namnet Fauber som låter tyspiskt germanskt.

En annan sak,
Vad kallas den typen av kedja som sitter på din Vegacykel?

Snygg cykel den där Vegan, den borde väl vara en av de bättre du har? <!-- </EdIndex> --></div>
andybee
Kontakt:

Inlägg av andybee »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->fauber var amerikanskt och koncepet spreds till europa under tidigt 1900-tal. Efterhand blev kilbultsvevparti dominerande och idag uppfattas nog fauber-systemet som exotiskt och utländskt i usa, då få i usa känner till att det faktiskt var en amerikansk uppfinning...

kedjan brukar kallas twin roller kedja, det är ju två rullar efter varandra, delningen är 1" jämfört med det modernare 1/2 tums som fanns parallellt med twin roller systemet. Skip tooth kallas kedjehjulet i usa. 1" systemet fanns kvar mycket sent i usa.

vegan får väl sägas vara bland de finare jag har mtp åldern. <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->var köper man en sån kedja skulle behöva en till min jonne..
Bild

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bra fråga :?: <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Pop

Inlägg av Pop »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ser ju ut som den drivs av en kätting. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar