Hjälp, motorn dör, vad är fel?
Hjälp, motorn dör, vad är fel?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu när våren börjar komma så blir man ju sugen på att plocka fram moppen igen. Problemet är att när jag ställde undan den i höstas var det något fel på den som måste ordnas nu. Den startar men dör efter någon minut. Jag antar att det är något med tändningen, glapp någonstans som uppkommer när motorn blir varm kanske. Motorn är iaf en tvåväxlad Sachs med kickstart. Vilka tänddelar bör jag byta? Vad är det för gängstorlek på svänghjulet, för avdragaren? Var är bästa stället att köpa delarna? <!-- </EdIndex> --></div>
- JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har tittat lite på den nu, och den startar och går så länge man håller högt varv på motorn men så fort man släpper gasen dör den. Sen går den inte att starta på några minuter. Testade att höja tomgången och då gick den lite längre utan att man gasade men dog ändå efter ett par minuter. Någon som kan säga om det är tändningen eller soppan? Vill ju ut och åka! Kan det vara så simpelt som soppakranen? Tyckte det rann lite dåligt, hur mycket bensin skall det rinna ur slangen när kranen är öppen? <!-- </EdIndex> --></div>
- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Lite kanske, men eftersom den gick hur bra som helst ett tag så verkar det skumt tycker jag. Skall testa att fylla upp tanken, kanske lite bättre tryck i slangen gör att det fungerar bättre? <!-- </EdIndex> --></div>Raketsport skrev:Du har inte för lång bensinslang så det blir ett "vattenlås"? Ex. slangen bildar ett liggande S från tank och förgasare.
-
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag hade ett liknande fel på en av mina Sachsar nu i helgen.
Motorn startade till,men dog direkt.
Det visade sig att kabelskon på kabeln som sitter på brytarspetsarna hade vridit sig och låg emot jord.
Vred rätt kabeln, och drog åt som f-n, och sen gick motorn igen.
Du kan ju alltid kolla ?
Nån kabel kan ju ligga i kläm också kanske ?
Har hört att många haft problem med de nya tändspolar som säljs ( Made in China ? ), så man kanske ska försöka hitta en originaltändspole på ex.vis Tradera ? <!-- </EdIndex> --></div>
Motorn startade till,men dog direkt.
Det visade sig att kabelskon på kabeln som sitter på brytarspetsarna hade vridit sig och låg emot jord.
Vred rätt kabeln, och drog åt som f-n, och sen gick motorn igen.
Du kan ju alltid kolla ?
Nån kabel kan ju ligga i kläm också kanske ?
Har hört att många haft problem med de nya tändspolar som säljs ( Made in China ? ), så man kanske ska försöka hitta en originaltändspole på ex.vis Tradera ? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nix inte kondingen,
då skulle den gå tills den blir varm.
tror mer på att det är fel trottellock på 17 mm förgasaren, om den är relatift ny, det kom en serie förra året med fel trottellock monterat från taiwan
Det skiljer inte många mm på locken <!-- </EdIndex> --></div>
då skulle den gå tills den blir varm.
tror mer på att det är fel trottellock på 17 mm förgasaren, om den är relatift ny, det kom en serie förra året med fel trottellock monterat från taiwan
Det skiljer inte många mm på locken <!-- </EdIndex> --></div>