Sida 1 av 2
Hjälp, motorn dör, vad är fel?
Postat: 08 apr 2009, 10:21
av Magget
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu när våren börjar komma så blir man ju sugen på att plocka fram moppen igen. Problemet är att när jag ställde undan den i höstas var det något fel på den som måste ordnas nu. Den startar men dör efter någon minut. Jag antar att det är något med tändningen, glapp någonstans som uppkommer när motorn blir varm kanske. Motorn är iaf en tvåväxlad Sachs med kickstart. Vilka tänddelar bör jag byta? Vad är det för gängstorlek på svänghjulet, för avdragaren? Var är bästa stället att köpa delarna? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 08 apr 2009, 11:03
av JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Låter mer som bränsletillförseln, tycker jag. Om det är tändningen borde det antingen inte funka alls eller dö när den blir (för) varm. Jag har själv handlat tändelar till min HVA Flinta hos Norscand och är nöjd med dem. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 08 apr 2009, 11:15
av Magget
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ok. borde kanske kolla igenom förgasaren först då, men den är helt ny, bara gått ett par månader, 17mm Bing. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 08 apr 2009, 15:14
av Magget
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har tittat lite på den nu, och den startar och går så länge man håller högt varv på motorn men så fort man släpper gasen dör den. Sen går den inte att starta på några minuter. Testade att höja tomgången och då gick den lite längre utan att man gasade men dog ändå efter ett par minuter. Någon som kan säga om det är tändningen eller soppan? Vill ju ut och åka! Kan det vara så simpelt som soppakranen? Tyckte det rann lite dåligt, hur mycket bensin skall det rinna ur slangen när kranen är öppen? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 08 apr 2009, 17:55
av alf-johan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det ska nog forsa ordentligt, du kan ha felet där [img]images/smiles/Trilly-70-12jeff_results[1].gif[/img] <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 08 apr 2009, 18:31
av Magget
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hade just loss kranen och kollade och filtret var rent och den verkade bete sig som den skulle när man blåste genom den. Hade dock bara en halvliter i tanken så trycket blir ju inte så högt då, säkert därför det inte forsade ut. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 09 apr 2009, 11:08
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du har inte för lång bensinslang så det blir ett "vattenlås"? Ex. slangen bildar ett liggande S från tank och förgasare. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 09 apr 2009, 13:00
av Magget
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev:Du har inte för lång bensinslang så det blir ett "vattenlås"? Ex. slangen bildar ett liggande S från tank och förgasare.
Lite kanske, men eftersom den gick hur bra som helst ett tag så verkar det skumt tycker jag. Skall testa att fylla upp tanken, kanske lite bättre tryck i slangen gör att det fungerar bättre? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 11 apr 2009, 08:55
av hammonddme100
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan vara nåt smuts som lagt sig i nåt munstycke eller nåt i förgasaren?
Blås ur förgasaren ordentligt, och häll på frisk soppa.
En början i vart fall.... <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 14 apr 2009, 22:32
av Magget
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har haft isär förgasaren nu, ingen smuts hittade jag och den dör fortfarande på samma sätt. Ny tändspole och kondensator står på tur.
Var är bästa stället att köpa? Vilka skall man välja? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 apr 2009, 06:23
av hammonddme100
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag hade ett liknande fel på en av mina Sachsar nu i helgen.
Motorn startade till,men dog direkt.
Det visade sig att kabelskon på kabeln som sitter på brytarspetsarna hade vridit sig och låg emot jord.
Vred rätt kabeln, och drog åt som f-n, och sen gick motorn igen.
Du kan ju alltid kolla ?
Nån kabel kan ju ligga i kläm också kanske ?
Har hört att många haft problem med de nya tändspolar som säljs ( Made in China ? ), så man kanske ska försöka hitta en originaltändspole på ex.vis Tradera ? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 apr 2009, 10:49
av linda
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->100kr på kondensatorn. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 21 apr 2009, 19:20
av Levve
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->håller med. låter definitivt som kondensatorn

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 21 apr 2009, 19:27
av tompa
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nix inte kondingen,
då skulle den gå tills den blir varm.
tror mer på att det är fel trottellock på 17 mm förgasaren, om den är relatift ny, det kom en serie förra året med fel trottellock monterat från taiwan
Det skiljer inte många mm på locken <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 21 apr 2009, 21:55
av Magget
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hur ser man om det är fel trottellock? Bör kanske tilläggas att den gick hur bra som helst i två-tre månader med denna förgasare innan den började krångla. <!-- </EdIndex> --></div>