Vad för medel är effektivast för att rengöra motorhalvorna?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
bjed001

Vad för medel är effektivast för att rengöra motorhalvorna?

Inlägg av bjed001 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har två motorhalvor i bra skick, men med mycket "goja"ninsmetat överallt. Gammal gottig olja med sand och annat smått och gott. Vill gärna få bort detta utan mekanisk åverkan. Tänker ha kvar lagerbanor, etc. Tips påm vad för kemikalier jag skall använda? <!-- </EdIndex> --></div>
sachs

Inlägg av sachs »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->en bra start brukar vara avfätning och spruta på wd40 på lagerbanerna efteråt. och om det inte blev rent prova badda de i bensin och låt de liga något dygn. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->om vi skippar miljö/arbetsmiljö: någon form av petroleumbaserad avfettning.

om du är finkänslig: vanlig handrengöring av bra kvalitet och en pensel med lite styv borst, gärna en så kallad artistpensel. på med rejält med handrengöring och gnugga med penseln. spola med hett vatten.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
erlan skrev:om du är finkänslig: vanlig handrengöring av bra kvalitet och en pensel med lite styv borst, gärna en så kallad artistpensel. på med rejält med handrengöring och gnugga med penseln. spola med hett vatten.

erlan
Bra erlan, det där ska jag prova. Jag har ett förflutet i fotogenbad, fotogentvättar och avfettningsprutor med tryckluft. Har också samlat på mig fotogen och lacknafta för livet ut typ....

Tyvärr kan jag inte använda det längre för jag får allergiska reaktioner på direkten, det räcker om det luktar lite på fingrarna eller om en papperssudd så får jag andnöd direkt. Så illa är det och det har kommit med tiden.

Vissa handrengörningkrämer tål jag dock så det kan bli räddningen.

Här är något bra men som jag inte längre klarar:

http://www.classicmotor.se/artiklar/artiklar/20090818/tvatta-instruktionsboken <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->då kanske jag ska förmedla ett tips som jag inte hunnit prova själv. fick det av en jobbarkompis för ett tag sen:

en rejäl näve Via tvättmedel i en hink hett vatten. rör om. stoppa ner delarna som ska tvättas. låt dra en stund. tvätta, gnugga eller bara spola av med hett vatten, beroende på hur skitigt det är.

diskmedel funkar ochså. häll koncentreat diskmedel på delarna, gnugga, spola av. men handrengöring funkar bättre. det är ju avsett för samma sorts smuts och skit. ingen skillnad om det sitter kvar på motorn eller om man smetat in det på händerna först.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

erlan skrev:en rejäl näve Via tvättmedel i en hink hett vatten. rör om. stoppa ner delarna som ska tvättas. låt dra en stund. tvätta, gnugga eller bara spola av med hett vatten, beroende på hur skitigt det är.
erlan
Det här praktiserade jag när jag höll på med motorsågar. Funkar jättebra och delarna blir skinande blanka som nya. Jag tog rätt så rejält med tvättmedel men inga jättemängder. Sådär 1 dl tvättmedel till 10 liter vatten...

(Det här var på den tiden då tvättmedlet inte var lika koncentrerat som det är idag.)

(Eller är det numera bara mindre förpackningar till samma pris??? :roll: ) <!-- </EdIndex> --></div>
umekille

Inlägg av umekille »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Låt dem ligga i en hink diesel några dagar
sen blåser du dem rena med tryckluft...vatten
är förbjudet skölja med. <!-- </EdIndex> --></div>
P-plats.se

Inlägg av P-plats.se »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hagmans Brake & Steel cleaner är en underbar produkt...

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
ZVEZDA M50

Inlägg av ZVEZDA M50 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!

RME är billigt och bra för rengörning av detaljer som är ingrodda med gammal skit. <!-- </EdIndex> --></div>
SM6WXA
Kontakt:

Inlägg av SM6WXA »

P-plats.se skrev:Hagmans Brake & Steel cleaner är en underbar produkt...

Bild

Det skall jag prova :!:

Tack :!: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar