Köra med bara krök?
Köra med bara krök?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, Vad händer om man tar bort ljuddämparen och bara kör med kröken? <!-- </EdIndex> --></div>
Re: Köra med bara krök?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
2) Effektförlust, så det är ingen fördel ur något avseende. <!-- </EdIndex> --></div>
1) Du blir mindre populär hos grannarna...Olle881 skrev:Ja, Vad händer om man tar bort ljuddämparen och bara kör med kröken?

2) Effektförlust, så det är ingen fördel ur något avseende. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag kör så det ryker...
-
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Som grabb körde vi i en grusgrop, då monterade vi bort dämparen för att få bättre vrid. Den varvade dåligt men blev starkare där det gick tungt.
Det fins en förebild på lång avgaskrök, Autopeden. På min 53a ungefär en meter, med en burk mitt på. <!-- </EdIndex> --></div>
Det fins en förebild på lång avgaskrök, Autopeden. På min 53a ungefär en meter, med en burk mitt på. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När avgaserna passerar avgasporten är de mycket varma och har därför stor volym. Längs passagen genom avgasrör och ljuddämpare kyls gaserna ned och minskar betydligt i volym. Därför kan samma mängd gaser passera genom ett ofta påfallande smalt rör längst bak.
Jag minns jag testade en annan ljuddämpare på min KS100 men den gick direkt sämre. Bästa effekt och lägst ljudnivå var med den (stora) originalljuddämparen.
På mer primitiva tvåtaktsmotorer typ gamla inombordsmotorer verkar det inte vara lika noga. På den tiden svetsade jag ihop enkla absorbitionsljuddämpare, dvs. perforerat rör med större mantel och det funkade jättebra. Motorn blev tyst och gick fint samtidigt. Avgassmällarna försvann och förvandlades till ett lågmält dovt buller. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag minns jag testade en annan ljuddämpare på min KS100 men den gick direkt sämre. Bästa effekt och lägst ljudnivå var med den (stora) originalljuddämparen.
På mer primitiva tvåtaktsmotorer typ gamla inombordsmotorer verkar det inte vara lika noga. På den tiden svetsade jag ihop enkla absorbitionsljuddämpare, dvs. perforerat rör med större mantel och det funkade jättebra. Motorn blev tyst och gick fint samtidigt. Avgassmällarna försvann och förvandlades till ett lågmält dovt buller. <!-- </EdIndex> --></div>
- alf-johan
- Forumsponsor
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Vi gjorde likadant på 98 orna men det var mest för att det skull bli lite ljud. <!-- </EdIndex> --></div>Conrad Engström skrev:Som grabb körde vi i en grusgrop, då monterade vi bort dämparen för att få bättre vrid. Den varvade dåligt men blev starkare där det gick tungt.
Det fins en förebild på lång avgaskrök, Autopeden. På min 53a ungefär en meter, med en burk mitt på.
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tvåtaktare med låg avgasduration är ganska okänsliga för vad dom har för avgasrör, om dom har nått allt. En originalcylinder bör inte påverkas nämnvärt av vad man hänger på för att hantera oljudet, så länge det inte stryper aldeles för mycket... <!-- </EdIndex> --></div>
-
- SachsMekarn
- knilsknilsson
- Forumsponsor
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Autopeden går som vanligt med bara krök
<!-- </EdIndex> --></div>

Adam Karlsson
Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955