Köra med bara krök?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Olle881

Köra med bara krök?

Inlägg av Olle881 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, Vad händer om man tar bort ljuddämparen och bara kör med kröken? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Motorn kommer att gå sämre, då tvåtaktare ska ha ett visst motstånd för att gå bra.

Går din motor bättre utan ljuddämpare, bör du kolla över den. Kan vara igensotat o.s.v <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Re: Köra med bara krök?

Inlägg av Coolvette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Olle881 skrev:Ja, Vad händer om man tar bort ljuddämparen och bara kör med kröken?
1) Du blir mindre populär hos grannarna... 8)

2) Effektförlust, så det är ingen fördel ur något avseende. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag kör så det ryker...
volvomannen

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->man kan ju ha väldigt lång krök så får man rätt motstånd till slut vet ej hur lång dock, hade varit kul att veta :D <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kanske 2,5 meter :D <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Som grabb körde vi i en grusgrop, då monterade vi bort dämparen för att få bättre vrid. Den varvade dåligt men blev starkare där det gick tungt.
Det fins en förebild på lång avgaskrök, Autopeden. På min 53a ungefär en meter, med en burk mitt på. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När avgaserna passerar avgasporten är de mycket varma och har därför stor volym. Längs passagen genom avgasrör och ljuddämpare kyls gaserna ned och minskar betydligt i volym. Därför kan samma mängd gaser passera genom ett ofta påfallande smalt rör längst bak.

Jag minns jag testade en annan ljuddämpare på min KS100 men den gick direkt sämre. Bästa effekt och lägst ljudnivå var med den (stora) originalljuddämparen.

På mer primitiva tvåtaktsmotorer typ gamla inombordsmotorer verkar det inte vara lika noga. På den tiden svetsade jag ihop enkla absorbitionsljuddämpare, dvs. perforerat rör med större mantel och det funkade jättebra. Motorn blev tyst och gick fint samtidigt. Avgassmällarna försvann och förvandlades till ett lågmält dovt buller. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Som grabb körde vi i en grusgrop, då monterade vi bort dämparen för att få bättre vrid. Den varvade dåligt men blev starkare där det gick tungt.
Det fins en förebild på lång avgaskrök, Autopeden. På min 53a ungefär en meter, med en burk mitt på.
Vi gjorde likadant på 98 orna men det var mest för att det skull bli lite ljud. <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Conrad Engström

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Penta har "avgaspipa" i stöveln. En kona. <!-- </EdIndex> --></div>
G-son

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tvåtaktare med låg avgasduration är ganska okänsliga för vad dom har för avgasrör, om dom har nått allt. En originalcylinder bör inte påverkas nämnvärt av vad man hänger på för att hantera oljudet, så länge det inte stryper aldeles för mycket... <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Som G-son skrev, på den tiden vågade man inte köra trimmat. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När jag var 15 körde jag med bara krök, lät förjävligt om omtyckt blev man inte direkt :mrgreen: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
knilsknilsson
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av knilsknilsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Autopeden går som vanligt med bara krök :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Adam Karlsson

Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
Skunkworkz

Inlägg av Skunkworkz »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På riktig vassa motorer är avgassystem helt avgörande.
En Aprillia RSA 125 ger nästan 60 hk, utan avgassystem
ger den 17hk. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, men säger väl att 70-80% av motorns effekt ligger i avgasröret? <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar