Sida 1 av 2

Köra med bara krök?

Postat: 19 mar 2012, 16:10
av Olle881
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, Vad händer om man tar bort ljuddämparen och bara kör med kröken? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 mar 2012, 16:15
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Motorn kommer att gå sämre, då tvåtaktare ska ha ett visst motstånd för att gå bra.

Går din motor bättre utan ljuddämpare, bör du kolla över den. Kan vara igensotat o.s.v <!-- </EdIndex> --></div>

Re: Köra med bara krök?

Postat: 19 mar 2012, 16:15
av Coolvette
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Olle881 skrev:Ja, Vad händer om man tar bort ljuddämparen och bara kör med kröken?
1) Du blir mindre populär hos grannarna... 8)

2) Effektförlust, så det är ingen fördel ur något avseende. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 mar 2012, 17:22
av volvomannen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->man kan ju ha väldigt lång krök så får man rätt motstånd till slut vet ej hur lång dock, hade varit kul att veta :D <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 mar 2012, 17:30
av alf-johan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kanske 2,5 meter :D <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 mar 2012, 22:00
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Som grabb körde vi i en grusgrop, då monterade vi bort dämparen för att få bättre vrid. Den varvade dåligt men blev starkare där det gick tungt.
Det fins en förebild på lång avgaskrök, Autopeden. På min 53a ungefär en meter, med en burk mitt på. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 mar 2012, 22:50
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När avgaserna passerar avgasporten är de mycket varma och har därför stor volym. Längs passagen genom avgasrör och ljuddämpare kyls gaserna ned och minskar betydligt i volym. Därför kan samma mängd gaser passera genom ett ofta påfallande smalt rör längst bak.

Jag minns jag testade en annan ljuddämpare på min KS100 men den gick direkt sämre. Bästa effekt och lägst ljudnivå var med den (stora) originalljuddämparen.

På mer primitiva tvåtaktsmotorer typ gamla inombordsmotorer verkar det inte vara lika noga. På den tiden svetsade jag ihop enkla absorbitionsljuddämpare, dvs. perforerat rör med större mantel och det funkade jättebra. Motorn blev tyst och gick fint samtidigt. Avgassmällarna försvann och förvandlades till ett lågmält dovt buller. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 20 mar 2012, 08:14
av alf-johan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Som grabb körde vi i en grusgrop, då monterade vi bort dämparen för att få bättre vrid. Den varvade dåligt men blev starkare där det gick tungt.
Det fins en förebild på lång avgaskrök, Autopeden. På min 53a ungefär en meter, med en burk mitt på.
Vi gjorde likadant på 98 orna men det var mest för att det skull bli lite ljud. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 20 mar 2012, 09:17
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Penta har "avgaspipa" i stöveln. En kona. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 20 mar 2012, 09:17
av G-son
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tvåtaktare med låg avgasduration är ganska okänsliga för vad dom har för avgasrör, om dom har nått allt. En originalcylinder bör inte påverkas nämnvärt av vad man hänger på för att hantera oljudet, så länge det inte stryper aldeles för mycket... <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 20 mar 2012, 09:22
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Som G-son skrev, på den tiden vågade man inte köra trimmat. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 20 mar 2012, 18:47
av SachsMekarn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När jag var 15 körde jag med bara krök, lät förjävligt om omtyckt blev man inte direkt :mrgreen: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 20 mar 2012, 19:27
av knilsknilsson
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Autopeden går som vanligt med bara krök :lol: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 20 mar 2012, 22:03
av Skunkworkz
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På riktig vassa motorer är avgassystem helt avgörande.
En Aprillia RSA 125 ger nästan 60 hk, utan avgassystem
ger den 17hk. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 20 mar 2012, 22:06
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, men säger väl att 70-80% av motorns effekt ligger i avgasröret? <!-- </EdIndex> --></div>