En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
TolvNollNio

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av TolvNollNio »

Kreidler var väl orsaken till att Volvo Amazon inte fick heta Amazon?
Så där har du kopplingen till California-vit :wink:
Ratt i bakelit, California-vit.. var det väl någon som sjöng :D
Blå/vit Monark 1209
Peter Holbrant
Forumsponsor

Inlägg av Peter Holbrant »

Lustigt sånt där att strul brukar komma i svep..

Lånade ut 245an i söndags och har nu en Renault ståendes i Carporten som inväntar lite delar..
IMG_8994.JPG
Ändå påpekade jag att påbörja reparera en bil på en Söndag alltid är en dålig ide... Ja delarna ännu inte kommit och jag har åter Jourvecka så osäkert om det hinns skruvas något i helgen.. Å där vart två strulande men räknar med tre...

Å jodå det kom som ett brev på posten redan på måndagen uppmärksammade jag hål i avgassystem. En närmare titt mellanrör som rykt av mellan främre och bakre burken. Jaja rörbiten kostar 90kr och burkar ser oväntat friska ut o rören hänger riktigt bra på plats.
316.jpg
316.jpg (16.1 KiB) Visad 150 gånger
Så ingen panik där riktigt...

Men igår kväll behövdes lite mjölk så iväg mot Willys halvvägs dit tappade motorn kraft och ville bara gå på tomgång. Så i svindlande hastigheter som en A-traktor vände jag hemåt för undersöka vad som jäklades... Misstänkte bränslepump men den fungerade fint plockades ändå isär och konstaterade inga problem där i. Så gick vidare kollade gnista ok men stift slitna bytte stift skulle ändå göras men i vinter. Bytte även kondensator vilken det skulle kunna vara men problem kvarstod... Lånade en tändspole lite snabbt men fel kvarstod..

Testade för säkerhetsskull med att koppla på en båttank för skulle kunnat varit skit i tanken som ställde till det men inte då heller försvann felet.. Härnäst dags kika i förgasaren.. Membran vart sladdrigt och svullet skulle omöjligen gå återmontera så ett nytt sådant.. Men däremot vart de rikligt med skit i förgasaren...
315.jpg
Typ ett par matskedar i flottörhus som nålventilfilter rensades ut. Väl återmonterad förgasare och nu med ett filter före som efter bränslepump gick bilen åter att varva men jösses vad förgasaren flödade...

Så den åkte av och justerade lite på flottören. Efter det fungerade åter Greger som han ska. Ingen flödande förgasare o normal gång om än lite mer brummande än vanligt ja lite bonus nu sitter förgasaren med fyra muttrar vilket är två mer än när jag påbörjade. Jaja får jag bara hem 245an igen ska jag ta tag i en större service samt fixa ljuddämparen i alla fall skönt detta strul kom i oktober och inte i april maj.

Så lite gott av ont ändå.
Peter Holbrant
Forumsponsor

Inlägg av Peter Holbrant »

jupp gammal bil ger bekymmer men små sådana...
umekille

Inlägg av umekille »

Skriv svar