motor renoverong sachs på flakmoppe 1189
motor renoverong sachs på flakmoppe 1189
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej !
Hur får jag bäst av fläkten utan att förstöra fläktbladen eller något annat. <!-- </EdIndex> --></div>
Hur får jag bäst av fläkten utan att förstöra fläktbladen eller något annat. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
1- Är muttern normal gängad?
2- hur håller jag bäst fast svänghjulet? <!-- </EdIndex> --></div>
Tack för tipset det fungerade precis som du sa. Men nu står jag inför problemet med svänghjulet.Sherwood skrev:Muttern i mitten håller fast svänghjulet, och dom 3 skruvarna håller fast fläkten i svänghjulet då dom roterar med varandra. ta lös skruvarna så ska fläkten lossna relativt lätt.
1- Är muttern normal gängad?
2- hur håller jag bäst fast svänghjulet? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Muttern är normalgängad, har i alla fall varit så på alla motorer jag skruvat på.
Hålla fast svänghjulet finns det många lösningar på. Har sett folk som använder filteravdragare eller spännband att hålla fast med. Jag använder en hemmagjord kolvstopp ( skruvmejsel med eltejp lindat runt spetsen, och spärrar genom avgasporten. ) Inte det bästa sättet men det funkar om man är försiktig.
Att få av svänghjulet från axeln görs lättast med en avdragare.
En sån här avdragare använder nog dom flesta. http://shop.ettansmopeder.se/avdragare-m26x15xm27x125mm/30-0
Lycka till. <!-- </EdIndex> --></div>
Hålla fast svänghjulet finns det många lösningar på. Har sett folk som använder filteravdragare eller spännband att hålla fast med. Jag använder en hemmagjord kolvstopp ( skruvmejsel med eltejp lindat runt spetsen, och spärrar genom avgasporten. ) Inte det bästa sättet men det funkar om man är försiktig.
Att få av svänghjulet från axeln görs lättast med en avdragare.
En sån här avdragare använder nog dom flesta. http://shop.ettansmopeder.se/avdragare-m26x15xm27x125mm/30-0
Lycka till. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En original bingförgasare är normalt 9,5 mm, vad gäller cylindern kan det vara så att pluggen är urdragen. Om pluggen är kvar sitter det en metallhylsa i insuget.
Är den urdragen så hade nog jag monterat dit en 12mm förgasare, ger bättre kraft och lite höjd toppfart. <!-- </EdIndex> --></div>
Är den urdragen så hade nog jag monterat dit en 12mm förgasare, ger bättre kraft och lite höjd toppfart. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->på vissa block sitter det en klack gjuten där som förhindrar montering av större kedjedrev. det är två hål gjutna i klacken så att man inte ska kunna såga bort den. det är min teori. tyvärr är det svårt att hitta fina såna block.
många har blivit vattenskadade. (aluminium/magnesium legeringen är corosionkänslig. en sachsmotor måste lakeras.) men hittar du ett så byt. det är enklast.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
många har blivit vattenskadade. (aluminium/magnesium legeringen är corosionkänslig. en sachsmotor måste lakeras.) men hittar du ett så byt. det är enklast.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->nu dök det upp ett block på tradera:
http://www.tradera.com/motorhalvor-3-vaxlad-tramp-auktion_302510_149059135
om inte annat så syns det hur klacken jag skrev om i förra inlägget ska se ut.
om du tänker trimma och dreva så finns det block utan klacken. leta efter ett sånt i så fall.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
http://www.tradera.com/motorhalvor-3-vaxlad-tramp-auktion_302510_149059135
om inte annat så syns det hur klacken jag skrev om i förra inlägget ska se ut.
om du tänker trimma och dreva så finns det block utan klacken. leta efter ett sånt i så fall.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 6334
- Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
- Ort: Kristinehamn. Värmlands län