motor renoverong sachs på flakmoppe 1189

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
regner
Inlägg: 5
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Kontakt:

motor renoverong sachs på flakmoppe 1189

Inlägg av regner »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej !
Hur får jag bäst av fläkten utan att förstöra fläktbladen eller något annat. <!-- </EdIndex> --></div>
Samuel
Inlägg: 1397
Blev medlem: 24 jan 2009, 00:00
Ort: Norrtälje

Inlägg av Samuel »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sitter inte den bara med 3 skruvar? <!-- </EdIndex> --></div>
fd Körmoped
regner
Inlägg: 5
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Kontakt:

Inlägg av regner »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
körmoped skrev:Sitter inte den bara med 3 skruvar?
jo där finns 3 skruvar och en mutter i centrum. menar du att jag ej behöver ta av muttern utan endast dom 3 skruvarna? <!-- </EdIndex> --></div>
Sherwood
Inlägg: 59
Blev medlem: 04 okt 2011, 23:00
Ort: Norsjö
Kontakt:

Inlägg av Sherwood »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Muttern i mitten håller fast svänghjulet, och dom 3 skruvarna håller fast fläkten i svänghjulet då dom roterar med varandra. ta lös skruvarna så ska fläkten lossna relativt lätt. <!-- </EdIndex> --></div>
regner
Inlägg: 5
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Kontakt:

Inlägg av regner »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Sherwood skrev:Muttern i mitten håller fast svänghjulet, och dom 3 skruvarna håller fast fläkten i svänghjulet då dom roterar med varandra. ta lös skruvarna så ska fläkten lossna relativt lätt.
Tack för tipset det fungerade precis som du sa. Men nu står jag inför problemet med svänghjulet.
1- Är muttern normal gängad?
2- hur håller jag bäst fast svänghjulet? <!-- </EdIndex> --></div>
Sherwood
Inlägg: 59
Blev medlem: 04 okt 2011, 23:00
Ort: Norsjö
Kontakt:

Inlägg av Sherwood »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Muttern är normalgängad, har i alla fall varit så på alla motorer jag skruvat på.
Hålla fast svänghjulet finns det många lösningar på. Har sett folk som använder filteravdragare eller spännband att hålla fast med. Jag använder en hemmagjord kolvstopp ( skruvmejsel med eltejp lindat runt spetsen, och spärrar genom avgasporten. ) Inte det bästa sättet men det funkar om man är försiktig.

Att få av svänghjulet från axeln görs lättast med en avdragare.

En sån här avdragare använder nog dom flesta. http://shop.ettansmopeder.se/avdragare-m26x15xm27x125mm/30-0

Lycka till. <!-- </EdIndex> --></div>
sachs
Inlägg: 359
Blev medlem: 18 feb 2011, 00:00

Inlägg av sachs »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->skuva i 2 av skruvarna som fläkten håls fast med och håll i svänghjulet med en skruvmejsel med fyrkants klinga <!-- </EdIndex> --></div>
regner
Inlägg: 5
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Kontakt:

Inlägg av regner »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för alla goda råd, jag har nu delat min motor och skall byta alla packningar.
En till fråga dock, cylinder har ett 14mm insug men förgasaren bara 10mm, är detta standard? <!-- </EdIndex> --></div>
Sherwood
Inlägg: 59
Blev medlem: 04 okt 2011, 23:00
Ort: Norsjö
Kontakt:

Inlägg av Sherwood »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En original bingförgasare är normalt 9,5 mm, vad gäller cylindern kan det vara så att pluggen är urdragen. Om pluggen är kvar sitter det en metallhylsa i insuget.
Är den urdragen så hade nog jag monterat dit en 12mm förgasare, ger bättre kraft och lite höjd toppfart. <!-- </EdIndex> --></div>
regner
Inlägg: 5
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Kontakt:

Inlägg av regner »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Precis bakom kedje drevet lossnade en "bricka" som täckte 2 hål. Det ser ut som om brickan var gjuten dit, dessa 2 hål gåt in till växellådan så jag kan inte lämna dom öppna. Vet någon vad dessa 2 hål kan vara? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->på vissa block sitter det en klack gjuten där som förhindrar montering av större kedjedrev. det är två hål gjutna i klacken så att man inte ska kunna såga bort den. det är min teori. tyvärr är det svårt att hitta fina såna block.
många har blivit vattenskadade. (aluminium/magnesium legeringen är corosionkänslig. en sachsmotor måste lakeras.) men hittar du ett så byt. det är enklast.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->nu dök det upp ett block på tradera:

http://www.tradera.com/motorhalvor-3-vaxlad-tramp-auktion_302510_149059135

om inte annat så syns det hur klacken jag skrev om i förra inlägget ska se ut.
om du tänker trimma och dreva så finns det block utan klacken. leta efter ett sånt i så fall.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja har 2 halvor liggande av 3 vxl tramp modell!! <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Skriv svar