Hål i motorblocket...

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
skippen123

Hål i motorblocket...

Inlägg av skippen123 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!
Jag har precis renoverat en compact och fyllt på olja i motorn när jag upptäckte oljedropp... det var ett jättelitet hål (knappnåls-stort) i ena blockhalvan som knappt syntes. Har nu tagit bort motorn igen och funderar på om det går att "punkta" snabbt med en vanlig mig-svets. Hur ska jag fixa hålet... går det eller måste jag byta blockhalvan? Om det går att svetsa hur ska jag göra (tänker på inställningar), någon som kan hjälpa mig.

Mvh Skippen <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->För oren "alu",prova med stålspackel.. 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
skippen123

Inlägg av skippen123 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->du menar med typ kemisk metall? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jepp.. <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Pierre

Inlägg av Pierre »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:? popnita hållet <!-- </EdIndex> --></div>
skippen123

Inlägg av skippen123 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ska testa att göra rent ordentligt och sen spackla i lite kemisk metall.
Att poppnita... ja men då får jag borra upp det knappnålsstora hålet men det är ju klart ett alternativ.

Tack så länge <!-- </EdIndex> --></div>
skippen123

Inlägg av skippen123 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej igen!
Efter att ha rådfrågat en mekaniker, så kommer jag nu att hoppa över spacklingen (kan släppa på sikt) och popniten (inte säkert att den tätar, finns speciella popnitar som tätar men det är som sagt special) utan jag kommer att borra upp hålet (kollar givetvis vad som finns på insidan) lite och sen dra i en skruv som jag sätter gänglåsning på, ev slipar jag ner skallen på den, men hålet sitter rakt under motorn så det syns inte.
Så får det bli <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det finns ju spårskruvar (utan skalle) med liten insexfattning å sen på med en klutt me gäng å flänstätning <!-- </EdIndex> --></div>
Amazon_jerka

Inlägg av Amazon_jerka »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vi använder trycktät popnit på jobbet kan skicka till dig om du vill???
Den vi har som är trycktät är 3,2x6,3mm.
Den använder vi i våra kopplingar som har arbetstryck 0-10bar men vi testar dom 6bar luft och 25bar vatten tryck utan några bekymmer av att den läcker.

Mvh Jerry/Amazon_jerka <!-- </EdIndex> --></div>
Amazon_jerka

Inlägg av Amazon_jerka »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Niten ligger på posten. Tog en tur i forshagan det var länge sen. <!-- </EdIndex> --></div>
skippen123

Inlägg av skippen123 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Stort tack än en gång. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar